Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva med hk og awd når batteriet er tomt?

Startet av HelectriC, fredag 16. januar 2015, klokken 12:55

« forrige - neste »

HelectriC

en ting jeg har lurt på er hva som skjer med en phev når batteriet er tomt? har den da kun de hk som fossilmotoren produserer? og hva med biler som har elektrisk awd, f.eks. V60 phev?
Betyr det at disse biler som ofte markedsføres som sterke og raske med firehjulstrekk kun har dette i 30-50 km? Batteridrift på en phev blir sannsynligvis mest brukt til bykjøring, til og fra jobb etc. I disse sitasjoner har man for det meste lite bruk for awd og ekstra hk. Men når man skal på langturer, da vil man ofte ha bruk for awd (hytten på fjellet) eller hk (Autobahn på sommerferien).
har jeg da forstått det riktig at man ikke har tilgang til alt dette mesteparten av tiden? for batteriet vil gå tomt ganske raskt på en langtur.
Kanskje jeg har missforstått noe? håper egentlig det, da jeg er ganske interessert i en phev.
ioniq 5

sjokomelk

Bilen oppleves mer eller mindre like sterk selv når den går i bensinmodus.
Det vanligste er å ikke tømme batteripakken helt i helelektrisk modus, men la det være igjen 3-4 kWh, så når bensinmotoren genererer strøm og du trenger mere futt enn motoren kan lage, så trekkes det strøm fra batteriet. Det er veldig sjelden du klarer å trekke 110 kW kontinuerlig i lange perioder med normal kjøring. Selv ligger jeg rundt 11-13 kW ved vanlig "cruising".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TB

Her er ein tråd ang. ditt spørsmål spesielt ang. Mitsubishi Outlander PHev
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18680.0.html

Virkar som produsentane har teke omsyn for at batteriet normalt ikkje er tomt. Alternativet er parallell hybrid modus, der fossilmotoren produserar straum til elmotor.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

FiDo

Du klarer ikke å tømme batteriet på en V60 PHEV. Batteriet på denne er eit 11.2kWh lithium-ion batteri, men du får ikke brukt mer en 8kWh av kapasiteten. Den resterende kapasiteten blir brukt som backup ved f.eks bruk av AWD og andre sikkerhetssystemer som DSTC osv..
Den har også en 400V generator som kan lade batteriet under kjøring.
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

HelectriC

Sitat fra: FiDo på lørdag 07. februar 2015, klokken 12:11
Du klarer ikke å tømme batteriet på en V60 PHEV. Batteriet på denne er eit 11.2kWh lithium-ion batteri, men du får ikke brukt mer en 8kWh av kapasiteten. Den resterende kapasiteten blir brukt som backup ved f.eks bruk av AWD og andre sikkerhetssystemer som DSTC osv..
Den har også en 400V generator som kan lade batteriet under kjøring.

Ahh:-) betyr at man aldri risikerer å stå uten awd plutselig på vei opp fjellet. Det høres fornuftig ut.
ioniq 5

FiDo

#5
Merk at om batteripakken er "tom" kan du ikke kjøre med permanent AWD, men du skal ha kapasitet til "nødbruk".

Derimot kan du velge å bruke "Save" funksjonen på vei til hytta, om du vet at du trenger konstant AWD opp den siste bakken.
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA