Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasitet på batteri

Startet av EinarV, torsdag 15. januar 2015, klokken 18:52

« forrige - neste »

EinarV

Til dere som har Robometer, hva er vanlig kapasitet på batteriet på en Saxo/106? Energimetereret går til null når jeg passerer 80Ah, men jeg kan kjøre ned til 88-90Ah før ladelampen kommer på. Siden jeg har byttet cpu så vil vel muligens dette gå seg til? Energimeteret var helt på tryne de første cyklene.

Noen som har tips til hvordan jeg kan tappe ned hele pakken med relativt lav belastning uten å belaste dcdc? Det er vel naturlig at en celle gir seg før resten når pakken nærmer seg 100volt, men jeg får alarm på Robometeret 1-2volt før ladelampen kommer på. Det rare er at det ser litt tilfeldig ut om det er 11 eller 6+3 som har lavest spenning når alarmen kommer...
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Cornelius70

#1
Dét at det er varierende om det er 11 eller 6+3 som først 'dukker under' er nok ganske normalt, og tyder vel på en bank med ganske så like blokker. Sålenge det ikke er en lader som balanserer hver enkelt blokk, så vil det alltids være litt forskjell på de siste milliAmpérene som dyttes inn. :)

Jeg tror du skal sette igang en 'Initial-Charge' etter å ha byttet cpu - tror Lexia sier det når man velger den modusen; at den skal velges når man har byttet blokk(er) eller cpu osv.  Mener på at da vil den reset'e Energie meteret... Det lønner seg da å kjøre banken tom først, for å ikke belaste batteriene for mye, for en init-lading vil lade med 10A konstant i 16 timer...
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

EinarV

Takk for input, det er electrolux som har balansert den og den har fungert veldig bra, men det er først nå i det siste jeg har kjørt bilen under 0% ved hjelp av Robometeret for å teste hvor mye jeg får ut av pakken. Det er vel logisk som du sier at det blir litt tilfeldig ja.

Jeg skal kjøre pakken helt ned noen ganger for å se om det bedrer seg, hvis ikke så får jeg få electrolux til å komme med instrumentet sitt for å starte en initial lading.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Cornelius70

Kan godt være at det bedrer seg etter noen flere lade/utladninger ja; har selv aldri blitt helt klok på det egne livet Energi og eco-meteret lever... :D (Mitt Eco-meter flakser veggimellom innimellom... :D )
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

#4
Når du bytter CPU så får du verdiene fra donor-bilen (både SOC på energimeteret og antall Ah overlading siden siste vannfylling osv.).
Energimenteret er bare en dum ampere-teller, 0 til 100 Ah. Det balanserer seg fordi bilen overlader batterieneog meteret ikke kan telle over 100. Så når du bytter til en CPU med mindre SOC en virkelig ladestatus så tar det noen ful-ladinger før meteret når 100.
Initiallading resetter ikke engergimeteret, men siden det programmet overlader mye mere en normalt så vil meteret (med mindre det var neten 100% feil) bli riktig.

Sitat fra: EinarV på torsdag 15. januar 2015, klokken 18:52
Noen som har tips til hvordan jeg kan tappe ned hele pakken med relativt lav belastning uten å belaste dcdc?
Jeg tømmer batteriene med en ombygget gammel  2000W vifteovn. Har modifisert den slik at varmetrådene kan kobles til batteriet (på ledningene i Sagemboksen) og vifta fremdeles går på 230v nettspenning. Da synker strømmen i takt med ladestatus og du kan tappe helt ned til 0 volt uten å skade dem. NB NB: Veldig viktig å starte vifta først !
Viktig å få med seg at energimeteret IKKE følger med, med mindre tenningen står på !
Og ikke minst, problemet med dette er at hvis batteriet er tømt veldig lavt (under 80v ?) så er det ikke sunt å brukte bilens lader til å lade opp igjen (hvis den i det heletatt starter). Så da har jeg en ekstern hjemmelaget "hurtig-lader" (se Elbilwiki) som jeg lader opp med i starten.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

EinarV

Ok, da får jeg kjøre noen cycler til på batteriet for å se om den går seg til.

Vifteovn var ikke dumt, jeg har hatt batteripakken ganske lavt før, men da fordi 12v batteriet var dårlig og bilen ble stående noen dager. Da måtte jeg først lade 12v med en ctek lader før kjøre batteriet kunne lades. Bilen sto 10-15 minutter med ctek og ladekabel tilkoblet før pluttselig vannpumpen startet sammen med at blinklysene lyste som ved vanlig ladestart.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Elmo

Sitat fra: Elmo på fredag 16. januar 2015, klokken 08:43
Og ikke minst, problemet med dette er at hvis batteriet er tømt veldig lavt (under 80v ?) så er det ikke sunt å brukte bilens lader til å lade opp igjen (hvis den i det heletatt starter).
Sitat fra: EinarV på fredag 16. januar 2015, klokken 17:06
Da måtte jeg først lade 12v med en ctek lader før kjøre batteriet kunne lades.

Det jeg mente er at kjøre-batteriet kan komme for lavt. Selvom 12V er OK så vil ikke bilen lade hvis kjøre-batteriet er kommer for lavt. Og hvis den vil lade så kan du risikere at laderen ryker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

EinarV

Jeg skjønte det. Jeg måtte sette på ctek laderen for å få komputeren til å starte, uten den så vil ikke bilen ta lading. Jeg trodde laderen hadde en funksjon for å "vekke" til live igjen pakker som var veldig lav. At den går i dette modiet før den starter vannpumpen og blinker med blinklysene? Husker ikke helt hvor jeg har det i fra. Må være fra forumet her tror jeg.

Har du knekt noen ladere på denne måten ELMO?
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

EinarV

Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Elmo

#9
Sitat fra: EinarV på lørdag 17. januar 2015, klokken 21:58
Har du knekt noen ladere på denne måten ELMO?

Nei som sagt, på pakker som har vært tømt har jeg aldri forsøkt å sette igang bilens lading før jeg har hatt pakken i minst 120 volt i minst 5 minutter.
Og som jeg også sa, så er det en nedre grense (Pera L sier 80 volt i tråden du likner til) hvor komputeren rett og slett "nekter" å starte lading.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timescape

Hej,

Ifølge den danske manual side 215 fra Zip filen:
http://www.elbil.no/wiki/PSA:Instruksjonsbok#Verkstedmanualer

skulle laderen kunne pre. lade batterier.. hvis spændingen er 10-80V.

Ved ikke om dette gælder for alle firmware rev.
Så, jeg vil gøre som Elmo skriver. Og selv oplade til 120V :)

M.v.h.

Mateusz

Eg har en annen spørsmål angående batterier.
Har noen eller kan noen lage et oversikt hvor det viser lade-tilstand i % (eller soc %) vs hvilespenning (ubelastet) på batterier?
Dette kunne skape meg oversikt over kondisjonen for batterier inni bilen min.
Eg har sjekket at hvilespenning på dei 3 blokker inni øverste batteri kassa ligg rundt 6,25v ved 60% som eg opplever som lav og bekymrende.
En annen bil som eg har sjekket en gong hadde 6,5v gjennomsnittlig i 3'an ved same soc%.
Kan noen hjelpe meg med soc vs spenning oppgava? :)
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

timescape

Hej Mateusz,
Det er ikke nemt bestemme soc for et NICD batteri, ved at måle spændingen.
Spændingen vil også være påvirket af temperatur..

Her er et soc eks. med at andet batteri fra saft. Men under afladning.. (side 5.).
http://www.saftbatteries.com/force_download/Sunica_plus_Product_brochure_en_0714_HD_protected.pdf

Hvis du vil vide om du har en defekt celle.
Kan du måle alle batteri kasser og dividere med antal batterier i hver.
hvis en udregnet batteri spænding for en af dine kasser ligger omkring >1v fra de andre. Har du nok en defekt celle.

Hvis du vil vide om et batteri er "svagt", skal du måle spændinger mens du køre (trækker strøm fra batteriet).
Måske med et "Robometer".

Elmo

Som timescape sier, du kan ikke vurdere SAFT batterier ut fra hvilespenning.
Det er kun hvis en eller flere at de 5 cellene er helt defekt at du ser det på hvilespenning. Selv helt utladet batteri vil stabilisere seg på et sted rundt 6,2 volt ganske kort tid etter at belastningen er fjernet.

Du kan få en bedre "idé" om tilstanden ved å måle spenning med fast belastning (feks én 60W front-lys-pære eller to),
men det eneste som er fullgodt er kapasitetsmåling, helst med kurve, ved utlading med høy strøm (50A) ned til 5 volt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ciumpalac

Sitat fra: Elmo på fredag 16. januar 2015, klokken 08:43
Jeg tømmer batteriene med en ombygget gammel  2000W vifteovn. Har modifisert den slik at varmetrådene kan kobles til batteriet (på ledningene i Sagemboksen) og vifta fremdeles går på 230v nettspenning. Da synker strømmen i takt med ladestatus og du kan tappe helt ned til 0 volt uten å skade dem. NB NB: Veldig viktig å starte vifta først !
Viktig å få med seg at energimeteret IKKE følger med, med mindre tenningen står på !
Og ikke minst, problemet med dette er at hvis batteriet er tømt veldig lavt (under 80v ?) så er det ikke sunt å brukte bilens lader til å lade opp igjen (hvis den i det heletatt starter). Så da har jeg en ekstern hjemmelaget "hurtig-lader" (se Elbilwiki) som jeg lader opp med i starten.

Er det mulig å koble en slik stråleovn? http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/varmevifter/straleovn-411144/

Er det bare for å koble til ledningene for hurtiglading inni SAGEM boksen, eller må jeg modifisere ovnen først?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA