Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NextGen bakseter er borte fra konfiguratoren fra 14. jan

Startet av Jimpec, onsdag 14. januar 2015, klokken 19:09

« forrige - neste »

Jimpec

Lager en egen tråd på denne.

Det ser ut til at NextGen bakseter har forsvunnet fra konfiguratoren og erstattet med 1. generasjon. Veldig mange har fått sine "designbeskrivelser" (pdf) på bestilte biler endret som følge av dette.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Dennis

Årsaken som Thomas skrev i P85D info tråden.

SitatMin DS ga meg følgende svar.

Baksetene på Next Generation Seats har fått litt kritikk av enkelte kunder i USA fordi ekstra fóring ved sidestøttene gjør at de ikke kan foldes like flate som de har kunnet. De vil bli fjernet fra konfigurasjonen på designstudioet fra i dag. De som ønsker mer sidestøtte og komfort i baksetene kan se på de nye
Executive Seats på designstudioet.

Inside Sales i Amsterdam vil ringe rundt til alle kunder som har Next Generation Seats i sin konfigurasjon.

De som allerede har valgt Next Gen-seter får valget mellom å beholde dette foran og bak, eller å ha Next Gen foran og standard skinn bak. Siden dette gjelder deg, vil også du bli kontaktet av Inside Sales.

Dennis

Selv synes jeg dette er et merkelig alternativ å fjerne setene bare for det. Da kunne heller de som ønsker å kunne legge setene ned velge de gamle som verken passer helt inn eller gir noe særlig med sidestøtte.

Slik ser Next Gen setene ut bak når de er lagt ned:





HåkonE

Ikke skal jeg bruke bilen som en varebil, og ikke har jeg egen sjåfør.

Verdens raskeste sedan fortjener ikke paddeflate seter, verken foran eller bak. Mine nextgen-seter forblir. Og om noe kommer jo dette til å bli en litt mer ettertraktet versjon på bruktmarkedet i fremtiden. Kanskje jeg skal klistre på et Limited Edition merke bak....   ;D

Dennis

Litt sånn vill spekulasjon:

Kanskje de gjør dette for å prøve å få pushet ut alle setene de sitter igjen med, etter å ha byttet til riktige seter for de første som kjøpte P85D i USA som ikke fikk next gen setene bak og som skal byttes ut i stor skala?

Da sender vi det heller til Europa og sier at de andre setene er ikke noe særlig siden de ikke kan legges helt ned :P
Eller fjerner de en stund fra design studio og vips så er vi kvitt masse seter vi måtte sette inn fordi vi ikke hadde nok next gen senter på lager når vi begynte å produsere bilen.

Begynner jo nesten å lure, siden den at sete ikke kan legges 100% flatt er veldig tynn i en slik type bil. Er en veldig liten gruppe som bryr seg om det. Og det faktum at setene ikke helt stemmer med de foran på design gjør jo saken bare enda mer merkelig.

Jimpec

Interessant nok dette da..
Veldig spent på hva de ferdigproduserte bilene som skal til Norge står rigget med.

Så lenge de som har bestilt får valget mellom NextGen og "vanlig" så er det vel i noen grad ok. Like fullt ser jeg dette som en måte skvise margin. Kjøp nextgen seats - få to - betal for 5.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

TimboDuck

Veldig rar måte å håndtere dette på, men det er vel litt slik Tesla er på godt og vondt. Vi klager jo ikke når de legger til rattvarme, feks.

Men lurer da litt på om disse vanlige setene har høyere nakkestøtte enn de som ble levert i fjor. Jeg har oppfattet at  de nye setene lå dypere og var tryggere pga høyere nakkestøtter?
Sølv P85D, bygget Feb'15

Dennis

Stemmer det, de gjorde endringer på setene for at de skulle bli tryggere for de som sitter bak mot nakkeskader.
Så er jo også veldig interessant at det er de gamle setene som er avbildet. Er disse testet av NCAP? Hadde bilen klart 5 stjerner uten de? for bilen klarte vell akkurat å komme seg på 5 stjerner siden den manglet noe sikkerhetsutstyr som autobrems bla.

MR Tesla

Prisen på min bil er redusert med kr 4.000 tror jeg- står fortsatt next gen seter- er det fordi premium interiør pakka har redusert pris?

Dennis

Premium pakka har gått ned i pris siden yacht gulv er nå standard.

fviken

Dette virker veldig snodig og litt urovekkende. Jeg kjøper ikke argumentet med at denne muligheten faller helt bort siden kunder har klaget på at de ikke blir fullt så flate når man legger dem ned. Jeg har ikke lest noe om slike klager på TMC. Det er også tydelig at det er baksetene som var problemet i starten, da det er en god del biler som har fått nye front og gamle bak, men ingen som har fått motsatt.

Det er en tråd nå på TMC som ber om feedback fra folk som har disse. Det skal bli interessant å høre, særlig siden vi tydelig får en telefon snart om vi ønsker å beholde NextGen bakseter eller ikke.

Jeg synes de nye setene ser MYE bedre ut, og matcher også NextGen forsetene. Dermed blir jeg rimelig skuffet dersom jeg ikke får bilen med disse. Dette selvfølgelig med mindre det er andre problemer med setene, som dårlig komfort el.
2015: Tesla Model S P85D (rød) (kondemnert)
2019: Tesla Model 3 (grå) (Solgt)
2021: Auto RS E-tron GT (rød) (selges snart)
2022: Tesla Model S Plaid (rød)

Tesla P85D

Synd for dem som ikke har bestilt bilen enda. For oss som har bestilt bilen, så vil jeg faktisk dra det så langt å si at verdien på våre biler med disse baksetene plutselig steg i verdi. For meg er det ingen tvil, bilen er 10 ganger råere innvendig med next gen setene enn disse gamle flate "toyota" setene....
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Dennis

Helt enig.

Her er bilde av forskjellen hvis noen skulle være usikker.




Hellström

#13
Min bil är i produktion just nu och då undrar jag om jag kommer få valet att få next gen baksätena med 3 sittplatser VS standard i skinn (som det nu är illustrerat på min pdf i mytesla)  ......eller de nya "kina" baksätena som bara har 2 sittplatser? Det får vi väl svar på snart.. (Har inte fått svar från DS ännu)



Model 3 Order Number RN10702xxxx 31.03.2016

TimboDuck

Ingen tvil om at jeg gleder meg til å få bilen og holde meg unna dette forumet.  ::) Fra jeg begynte å researche Tesla høsten 2013, til jeg bestilte P85 i juni og så oppgraderte til P85D i oktober har det vært en kontinuerlig berg og dal bane av nyheter, og det er ennå ikke over. Selv om bilen er i produksjon... Blir jo totalt mentalt utslitt.:o

Har sendt mail til DS for å høre, så får vi se. Det tryggeste er vel å titte inn gjennom vinduet når jeg får bilen og se hva som finnes av utstyr.
Sølv P85D, bygget Feb'15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA