Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16A vs 32A Type 2 -> Type 1 ladekabel

Startet av audund, tirsdag 13. januar 2015, klokken 15:00

« forrige - neste »

audund

Hei!
Det har blitt montert ladestasjoner av type 2, se bilde.  Jeg må ha en kabel til Leaf'en, men det er i følge folk på huset 16A kontakter (og kabler) jeg burde kjøpe.

Så, er det forskjell på type2 kontaktpunktet på 16A og 32A kabler, eller kan er 32A kabel brukes også i 16A kontakter?
Om det er forskjell, ser da bildet vitterlig ut som en 32A400V kobling?

Til slutt: kjøpe den orange kina kabelen, eller legge i litt mer for "merke"-kabel?

2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

emil

Kontaktene er like.

32A kabel er litt tykkere enn 16A kabel, men det er en del 32A ladeplasser som nekter å starte lading med 16A kabel.

16A bil (Leaf) med 32A kabel går derimot problemfritt på disse.

Så kjøp en 32A kabel med en gang så slipper du eventuelle problemer.

At kontakten takler 400V 32A betyr ikke nødvendigvis at det er det som er koblet opp. Leafen bruker uansett bare en av fasene fra 400V trefase og får dermed kun 230V uansett.

audund

Takk for svar emil.

Jeg har fått høre at det er koblet opp 16A mot hver kurs.  Risikerer jeg å ta sikringen med en 32A ladekabel?  Hvordan skiller egentlig ladestasjonene mellom 16 og 32A?
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

emil

Ladestasjonen (det som sitter inne i stolpen/boksen Type2 kontakten er montert på) sier i fra til bilen hvor mye effekt den får lov til å trekke. Kabelen er "kodet" til en gitt ladeffekt og bilen har jo en makseffekt i sin lader. Det laveste punktet i kjeden bestemmer strømmen.

Så kommer du med 16A kabel på 32A stolpe og 32A billader får du kun 16A. Kommer du med 32A ladekabel til 16A stolpe får du 16A til bilen. Ingen grunn til å være redd for sikringer som går.

Alt dette forutsetter at de som har montert stolpene har satt riktig ladestrøm etter hva kursene er sikret med.

jkirkebo

Sitat fra: emil på tirsdag 13. januar 2015, klokken 21:06
Ladestasjonen (det som sitter inne i stolpen/boksen Type2 kontakten er montert på) sier i fra til bilen hvor mye effekt den får lov til å trekke. Kabelen er "kodet" til en gitt ladeffekt og bilen har jo en makseffekt i sin lader. Det laveste punktet i kjeden bestemmer strømmen.

Så kommer du med 16A kabel på 32A stolpe og 32A billader får du kun 16A.

På enkelte 32A stolper får du dessverre 0A med 16A kabel. Dette grunnet at stolpen må ha separate strømveier for 16A og 32A om den skal støtte begge type kabler. Dvs. at den må ha både 16A og 32A sikring samt to kontaktorer. 16A sikring må kobles inn med 16A kabel og 32A sikring må kobles inn med 32A kabel. Har stolpen bare 32A sikring får du antageligvis ingen lading med 16A kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Dersom dette skulle medføre riktighet betyr det at 16A kablene som VW leverer med bilene sine må suppelementres med 32A ladekabler.

Og at hele hensikten med mode 3 forvitrer.

Her bør de få ( hvis noen) ladestasjonene som ikke støtter 16A kabler snarest fikses, og ikke aksepteres slik de måtte være.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. januar 2015, klokken 06:11
Dersom dette skulle medføre riktighet betyr det at 16A kablene som VW leverer med bilene sine må suppelementres med 32A ladekabler.

Og at hele hensikten med mode 3 forvitrer.

Her bør de få ( hvis noen) ladestasjonene som ikke støtter 16A kabler snarest fikses, og ikke aksepteres slik de måtte være.

Det var nok godkjenningsmessige problemer man ikke tenkte på når standarden ble laget. Det at bil og ladestasjon skal "lese" kabelens begrensning og holde seg til denne var tydeligvis ikke godt nok. Heldigvis er det ikke noe problem å ha en egen sikring og kontaktor, men det krever en litt mer avansert kontroller som kobler inn riktig kontaktor avhengig av type kabel.

Mainpine-kontrolleren takler faktisk inntil 3 kontaktorer, du kan se hvordan det ordnes i manualen (vedlagt her).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. januar 2015, klokken 06:11
Dersom dette skulle medføre riktighet betyr det at 16A kablene som VW leverer med bilene sine må suppelementres med 32A ladekabler.
Og at hele hensikten med mode 3 forvitrer.
Her bør de få ( hvis noen) ladestasjonene som ikke støtter 16A kabler snarest fikses, og ikke aksepteres slik de måtte være.

Boogie sa for et års tid siden at han hadde rapportert dette problemet til leverandøren av SlimBox'ene Elbilshop selger og at de skulle fikse det.
Videre rapporterte jeg det til Salto mens de fremdeles var aktive på Powerpark på Skøyen, og de sa det var fiks på gang for Salto-stolper.

Men siden har jeg ikke hørt noe om hva som skjedde. Og jeg har ikke forsøkt å lade på 32A type2 siden da.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA