Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler og ulykker

Startet av moonbuggy, tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:01

« forrige - neste »

moonbuggy

Det finnes sikkert allerede statistikker over dette i Norge, selv om jeg ikke har funnet noen.
Personlig merker jeg enorm forskjell på egen kjørestil etter elbil. Mens jeg før stort sett lå over fartsgrensene overalt (10-20%), kjører jeg nå utrolig konservativt og gjerrig, oftest under fartsgrensene. For å få maks ut av batteriet, så holdes god avstand til bilen foran, ruller inn stopp i trafikken, rundkjøringer osv. med bruk av regen siste biten. Det krever at trafikkbildet registreres, slik at kraftige oppbremsinger unngås mest mulig.
Jeg er sikkert ikke alene,  el-bilene innbyr til økonomisk og defensiv kjøring. Så er spørsmålet, hvor er statistikkene som viser at el-biler er kraftig underrepresentert i ulykkes-statistikker ?

Det burde da kunne brukes både av produsenter og oss el-bil eiere ovenfor myndigheter som nå utsettes for kraftig press mot særbehandling av el-bilene.


Sigurd

En slik undersøkelse må jo være en sak for elbilforeningen, gjerne i samarbeid med forsikringsbransjen! :)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Mippen

#2
Premien på elbiler har steget jevnt med antallet elbiler solgt, så enten lurer bransjen oss eller så er det mer små uhell enn man tror. En del elbiler er også dyr å reparere.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Vil tro at det først og fremst er det enkelte forsikringsselskap som sitter på svaret i betydning hvor mye/mange skader elbilene får. At prisen på forsikringen av disse har gått betydelig opp tyder i så fall på at skadene er fler, og større/dyrere, enn først antatt vil jeg tro.
Opplever forøvrig også selv at jeg har en helt annen og langt mere defensiv kjørestil med vår el-bil enn med vår fossilbil, men "problemet" er at jeg ikke har hatt noen forsikringsskade siden 1980 såendringen har ike slått ut for min del. Ikke enda i alle fall.
Andelen el-biler er jo fortsatt beskjeden og økningen har jo kommet de siste par årene så det tar litt tid før en slik statistikk vil bli god nok til å si noe med sikkerhet vil jeg tro.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:01
kjører jeg nå utrolig konservativt og gjerrig, oftest under fartsgrensene. For å få maks ut av batteriet, så holdes god avstand til bilen foran, ruller inn stopp i trafikken, rundkjøringer osv. med bruk av regen siste biten. Det krever at trafikkbildet registreres, slik at kraftige oppbremsinger unngås mest mulig.
Jeg er sikkert ikke alene,

Kjører du Think eller VW?

Kun disse ruller nemlig fritt.

Har selv en teori om at dette oppmuntrer til nettopp denne typen kjørestil og at vi etterhvert vil se en forskjell i skadestatistikken for biler som ruller og biler som striker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. januar 2015, klokken 19:41
Kjører du Think eller VW?

Kun disse ruller nemlig fritt.
Hva mener du? Kan sette både mjauen og leifen i N. Ruller de ikke fritt da?

Forøvrig var den supersparende kjørestilen et forbigående fenomen for mitt vedkommende, tok ca. ett år. Nå gidder jeg bare ikke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pwb

Merker der selv også. Kjører som regel aldri fortere enn 70, blir litt kø, men det er jo litt av sjarmen med liten elbil.

Carl Anton Stenling

#7
Sitat fra: Mippen på tirsdag 13. januar 2015, klokken 16:18
Premien på elbiler har steget jevnt med antallet elbiler solgt, så enten lurer bransjen oss eller så er det mer små uhell enn man tror. En del elbiler er også dyr å reparere.

Jeg jobber i et forsikringsselskap, men ikke med salg av forsikringer.

Sannsynligheten er stor for at forsikringsbransjen den første tiden var velvillig innstilt til elbiler og ga en lav premie. Når antallet av en modell er lavt så må premien fastsettes ved skjønn. Noen selskaper oppga at de hadde egen "miljøprising" av elbiler. Antallet var uansett så lavt at man hadde råd til å være litt raus.

Samtidig hadde jo elbilene frem til ca. 2010 overveiende små motorer og ble kjørt defensivt. Det ga nok lav skadefrekvens og liten skadekostnad.

Nå stiger antallet elbiler og prisingen blir basert på de samme faktorene som de øvrige bilene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

moonbuggy

#8
Electrolux:
SitatKjører du Think eller VW?

Kun disse ruller nemlig fritt.

Nei, jeg kjører I3, og har ingen problemer med å rulle. Det er bare å slakke opp på gassen noe, til bilen ruller.
Slakke litt mer og man går inn i regen. Ganske smart opplegg egentlig når man blir vant til det.

Jeg synes det er litt tafatt at ingen har tatt tak i ulykkes-statistikk for elbiler. Det burde ha almen interesse og f.eks. både elbilforeningen og Trygg Trafikk kunne brukt litt tid på å ajourføre slike statistikker f.eks. månedlig.

bno

Sitat fra: Mippen på tirsdag 13. januar 2015, klokken 16:18
Premien på elbiler har steget jevnt med antallet elbiler solgt, så enten lurer bransjen oss eller så er det mer små uhell enn man tror. En del elbiler er også dyr å reparere.

Kan du si noe mer utfyllende mht. "dyre å reparere"?

kos

bno - det er enkelt. På en elbil er det ikke avgifter og mva. Når denne skal repareres så kommer disse avgiftene til anvendelse. Derfor er de dyre.

Thomas Parsli

Sitat fra: bno på tirsdag 13. januar 2015, klokken 23:40
Sitat fra: Mippen på tirsdag 13. januar 2015, klokken 16:18
Premien på elbiler har steget jevnt med antallet elbiler solgt, så enten lurer bransjen oss eller så er det mer små uhell enn man tror. En del elbiler er også dyr å reparere.

Kan du si noe mer utfyllende mht. "dyre å reparere"?

Det er flere påstander, men få eller ingen bevis:

* volumet på de fleste ebilene er så lavt at deleprisen blir høye,
* verkstedene trenger "spesialkompetanse" (kurs)
* verkstedene trenger avansert utstyr (instrumenter)
* verkstedene trenger dedikert plass (skade og lakkverksted)

Ryktet sier at Tesla er en av verdens dyreste biler å reparere, men jeg har ikke sett en eneste sammenligning med biler i samme prisklasse (avgiftsfritaket tatt i betraktning).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kaiat

En del firmaer og offentlige tjenester har også fått elbiler, de har gjerne flere brukere som enten ikke er vant med bilen eller gir f... i en bil som ikke er deres egen. Da blir det fort en del skader og skadestatistikken går opp. Samboeren min jobbet i hjemmesykepleien i Bergen og hadde ansvaret for bilene ved hennes avdeling. Det var støtt et eller annet og mye verkstedopphold pga. småskader. Jeg ser at det er noen Leaf'er og trillinger for eksempel i Bergen kommune.

Selv har jeg hatt et par små varebiler og opplevde at forsikringen på disse var ganske stiv. Grunnen er selvsagt at slike biler går ofte i yrkesbruk med tilhørende tøff behandling og det vet forsikringsselskapene godt når de beregner premiene. Det kan godt være en lignende tankegang bak økende forsikringspriser på elbiler også - unntatt Tesla da. Har ennå tilgode å se hjemmesykepleien i en Model S... ;D

TorAtle

Sitat fra: pwb på tirsdag 13. januar 2015, klokken 19:52
Merker der selv også. Kjører som regel aldri fortere enn 70, blir litt kø, men det er jo litt av sjarmen med liten elbil.

Det er ikke sikkert at de som ligger bak deg i køen ser sjarmen. Kanskje de også vil prøve å komme forbi.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA