Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Traffic aware cruise control

Startet av Davidsv, tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:31

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: Hyperstress på mandag 26. januar 2015, klokken 21:48

Jeg lurer på om "overtake acceleration" funksjonen ikke fungerer helt på bilen min(?). Når jeg blinker og legger meg ut så kan jeg ikke føle noe akselerasjon eller se at hastigheten går opp. Jeg ser at kW indikatoren går opp litt, men det skjer likevel lite i praksis. Har prøvd å ligge bak bil og blinke også, uten å svinge - da skal bilen gi på og kjøre nærmere bilen foran før den legger seg tilbake. Dette skjer ikke. Hastigheten øker ikke en gang. (Er sikker på at funksjonen er på og at jeg har lavere hastighet enn innstilt).

Hvordan oppleves funskjonen hos dere?

Løsning; En må blinke "full blink". "Halv-blink" funker ikke i denne sammenheng av en eller annen grunn..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elbas

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 27. januar 2015, klokken 08:23
Sitat fra: crossbasse på mandag 26. januar 2015, klokken 21:49
Sitat fra: Pompel på mandag 26. januar 2015, klokken 21:37
Ja, dersom TACC slår seg av så fungerer heller ikke vanlig cruise control.

I forrige uke så ble TACC disablet igjen, men det var bare å sette den på igjen så kom den seg. Jeg noterte både tidspunkt, sted, føreforhold, temperatur og tok bilder av frontkamera og radar, og sendte til Tesla. De har mulighet til å se på loggen i bilen for å se hva som eventuelt kan ha fått TACC til å slå seg av så de skulle sjekke.

På denne dagen så var det ikke noe som skulle tilsi at frontkamera eller radar var tildekket og veien var tørr, men det var ganske kaldt. Mulig den ikke likte temperaturforskjellen når jeg kom ut av en tunnel (den disablet seg like etter en tunnel).

Tesla burde isåfall komme med en software-fix som gjør at man kan skru av TACC og kun ha vanlig CC aktivert. Frykter dette kan skje med mye snø foran ved radaren og?

Kommer nok ikke til å skje. Er vanlig på så å si alle biler som har adaptiv cruise control at man ikke har Cruise control i tillegg. Det er for å hindre at man setter på feil system og kjører inn i bilen foran fordi man trodde man hadde på TACC.
Siden det vist er varme i radaren foran så skal være ganske mye snø til før det ikke virker og da bør man ikke bruke cruise control uansett.

Prøvde en BMW 7- serie 2009 mod, der radaren av en eller annen grunn var koblet ut(som førte til at all CC ble koblet ut). Deretter kunne jeg holde inn en knapp i noen sekunder og kun bruke vanlig CC.

Jeg tenker at det kan bli et problem vet utkjøring/innkjøring med dårlig brøytet vei evt. en snøfonn. Det kan komme snø akkurat der radaren er. Men hvis det er varme i den burde det ikke være noe problem :) 
Nissan leaf 2014

nortrahof

Jeg prøvde ACC på en T/R gjennom Danmark til Tyskland der jeg kjørte på ACC 95% av tiden.

Det virker for meg som reguleringsalgoritmen for ACC er noe nervøs når bilen låser på forankjørende bil. Man kan da se at effektforbruket hopper opp-og-ned på en helt annen måte enn når det ikke er biler foran. Dette har sikkert sammenheng med treffpunktet på radarstrålen på forankjørende bil?
Da dette sikkert VFCW (variable frequency continious wave)-prinsipp ( i motsetning til pulser som er dårlig prinsipp for måling av korte avstander) som denne radaren baserer seg på, så burde det kanskje være mulig å få til en mer midlere måling av avstanden - kanskje med forskjellig midlingskonstant for ulike avstander til forankjørende man stiller bilen på? - Best demping ved størst avstand og mer "nervøs" og raskere tidskonstant ved kort avstand.
Jeg tror dette ville spare energi med en mer optimert regulering.

- Ellers så synes jeg det tok lang tid før bilen øket farten dersom den bremset ned for forankjørende bil - selv om man slo på blinklyset og derved gjorde tegn til å kjøre forbi. Dersom filskiftvarsleren ikke ser noen biler bak eller på siden, burde radaren "slippe" låsing på forankjørende bil og øke farten.

Oppsummert med ca. 800 km. ACC-kjøring var dette allikevel en positiv opplevelse.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Hadde en loaner med slik cc nylig, og kjørte vel rundt 60 mil med den. Bruker til vanlig cc svært mye på min 2013 P85, men likte ikke den nye varianten. Endte til slutt med å slå av hele greia.

Thor2014

Den er ikke helt pålitelig enda.
Jeg kjørte i 40km/t. Så tok jeg igjen en bil som hadde stoppet. Bilen gjorde ingen ting før vi var ganske nærme og da kom samtidig kollisjonsvarsling på.
Jeg turte ikke vente lengre og bremset selv. Mulig bilen hadde rukket å stoppe, men det var langt unna noen behagelig opplevelse.
Ellers virker det bra, bortsett fra når bilen bremser når det ikke er noen foran, men i andre feltet....
Må se ut som fører er full dersom du kjører bak :o

Hyperstress

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. april 2015, klokken 13:42
Hadde en loaner med slik cc nylig, og kjørte vel rundt 60 mil med den. Bruker til vanlig cc svært mye på min 2013 P85, men likte ikke den nye varianten. Endte til slutt med å slå av hele greia.

Smak og behag. Jeg sluttet å bruke den gamle CC i trafikk, da det bare ble styr å justere den hele tiden. Synes TACC er veldig bra, og den gjør kø- og motorveikjøring mye enklere for meg. Den fungerer overraskende bra egentlig. Har fundert flere ganger på hvordan den klarer å ikke bli lurt i diverse situasjoner. Men så er det selvsagt noen ganger den blir lurt. Feks om en kjører forbi trailere i innersving så blir det nok mange refleksjoner, fra hjul og stasj under traileren, som trigger den. Og så er det litt kjedelig når den henger seg opp i biler som skal svinge av veien, slik at en blir bremset ned unødvendig. Men som nevnt tidligere så blir den bare bedre og bedre med oppdateringer :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Celter

Sitat fra: Thor2014 på søndag 19. april 2015, klokken 15:27
Den er ikke helt pålitelig enda.
Jeg kjørte i 40km/t. Så tok jeg igjen en bil som hadde stoppet. Bilen gjorde ingen ting før vi var ganske nærme og da kom samtidig kollisjonsvarsling på.
Jeg turte ikke vente lengre og bremset selv. Mulig bilen hadde rukket å stoppe, men det var langt unna noen behagelig opplevelse.
Ellers virker det bra, bortsett fra når bilen bremser når det ikke er noen foran, men i andre feltet....
Må se ut som fører er full dersom du kjører bak :o

Dette har hent meg et par ganger og jeg tror jeg forstår hvorfor det hender. De gangene jeg har opplevd dette har vært når bilen foran meg svinger av til høyre før et lyskryss. Bilen min har da problemer med å vite om den bilen som står stille og venter på grønt lys er en bil eller en fast hindring. Bilen tror da at jeg skal følge etter bilen som svingte til høyre og bremser ikke opp for bilen som står stille.
Det er viktig å være oppmerksom på dette !
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Thor2014

Sitat fra: Celter på fredag 24. april 2015, klokken 13:26
Sitat fra: Thor2014 på søndag 19. april 2015, klokken 15:27
Den er ikke helt pålitelig enda.
Jeg kjørte i 40km/t. Så tok jeg igjen en bil som hadde stoppet. Bilen gjorde ingen ting før vi var ganske nærme og da kom samtidig kollisjonsvarsling på.
Jeg turte ikke vente lengre og bremset selv. Mulig bilen hadde rukket å stoppe, men det var langt unna noen behagelig opplevelse.
Ellers virker det bra, bortsett fra når bilen bremser når det ikke er noen foran, men i andre feltet....
Må se ut som fører er full dersom du kjører bak :o

Dette har hent meg et par ganger og jeg tror jeg forstår hvorfor det hender. De gangene jeg har opplevd dette har vært når bilen foran meg svinger av til høyre før et lyskryss. Bilen min har da problemer med å vite om den bilen som står stille og venter på grønt lys er en bil eller en fast hindring. Bilen tror da at jeg skal følge etter bilen som svingte til høyre og bremser ikke opp for bilen som står stille.
Det er viktig å være oppmerksom på dette !
Vel, i mitt tilfelle hadde ingen biler svingt av. Bilen hadde stoppet opp pga andre biler foran.

finn_roen

Har de siste ukene opplevd at cruise control ikke fungerer som den skal lengre, jeg kan eks.vis ligge bak en bil i ca 80km/t og bilen tilpasser seg farten til bilen foran, men ikke så gjevt som tidligere, så bremser hastigheten markant ned til eks 48km/t og ligger stabilt i denne hastigheten, siden jeg ikke har bil bak meg, venter jeg en stund og ser om bilen vil akselerere opp igjen til valgt hastighet (80km/t), men det gjør den ikke. Det er mindre en er uke siden jeg begge skjermene i bilen ble resatt.
Det er ikke noe skitt på radar sensoren i front, med mindre det er noe fysisk feil, så er det bare software oppdateringen som kom for noen uker siden som er det eneste jeg kan komme på er årsaken til problemet, er det andre som har samme problem?

Muffinman

Ekkel opplevelse i kveld. Bil foran svingte av, og Tesla`n bremset friskt ned selv om denne var langt fra veien jeg kjørte på. Det gjør det stort sett hver gang. Problemet var at det stod en og skulle innpå veien fra samme innkjørselen som tydeligvis oppfattet bremsingen som at jeg hadde tenkt å slippe ham innpå. Han kjørte ut i veien samtidig som tacc bestemte seg for å akselerere. Det ble raskt brems igjen for å si det slik.

Venter fremdeles på en dum fartspilot. Hvis det ikke kommer ber jeg om at autopilotpakka deaktiveres, det burde gjøre susen.

mogu

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. april 2016, klokken 22:21
Ekkel opplevelse i kveld. Bil foran svingte av, og Tesla`n bremset friskt ned selv om denne var langt fra veien jeg kjørte på. Det gjør det stort sett hver gang. Problemet var at det stod en og skulle innpå veien fra samme innkjørselen som tydeligvis oppfattet bremsingen som at jeg hadde tenkt å slippe ham innpå. Han kjørte ut i veien samtidig som tacc bestemte seg for å akselerere. Det ble raskt brems igjen for å si det slik.

Venter fremdeles på en dum fartspilot. Hvis det ikke kommer ber jeg om at autopilotpakka deaktiveres, det burde gjøre susen.

Tipset er vel forsåvidt å justere slike nedbremsninger ved å bruke gasspedalen. Fortsatt bedre enn en vanlig CC som du må skru av og på hele tiden i min bok. Hvis du sier at dette skjer hver gang så burde det også være forholdsvis enkelt å forutse.

Synes bilen blir bedre og bedre på å skille mellom relevant informasjon og "støy". Den utviklingen som har skjedd med autopilot og TACC er i mine øyne ikke annet enn utrolig. Denne uken har autopilot fungert like bra i regn som det den vanligvis gjør i pent vær med tørre veier, det var noe den på ingen måte gjorde før.

Forhåpentligvis får de luket bort de insektene som er igjen slik at til og med du blir fornøyd etterhvert :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Muffinman

Og det skal ikke mye til skal jeg si deg. Mulighet for å skru av ting holder for meg.

snappy

Mr Muffin - du har såpass mye problemer med bilen generelt+hvordan ting er implementert osv at du bør snarest sjekke deg for DDS.
https://tv.nrk.no/serie/underholdningsavdelingen/MUHH39000916/sesong-4/episode-9#t=7m48s
2014 e-UP
2015 85D

Kristian O

Har ingen problemer med å forstå verken Muffinmans bekymring eller ACC. Ekstremt krevende å lage et automatisert system som skal fange opp tilfellet han beskriver her, rett og slett fordi det kreves en viss intelligens for å forstå at bilen som står still vil begynne å kjøre.
Hadde bilene kommunisert med hverandre derimot.....
Det blir vel kanskje neste generasjon, eller den etter der.

Men Muffinman: Vi kan kanskje bytte bil? Min TMS har "dum" CC, har hatt svært lite problemer og null problemer som har ført til driftstans.
Prøvde autopilot for første gang i helga og vart dypt imponert  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Lynet

Det er mulighet for å skru ned følsomheten for «Collision Avoidance Assist». Kanskje den står på maks følsomhet hos deg muffin?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA