Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Demonterer i3 og selger kunnskapen

Startet av Gordon Retriever, mandag 12. januar 2015, klokken 01:52

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Detroit-baserte Munro & Associates har satt reverse engineering i system, og demonterer bilmodeller for deretter å selge kunnskapen til den som vil betale.

Sandy Munro forteller at BMWs avanserte teknikk i i3 skaper interesse:

SitatHan hevder at det både er tog- og flyselskaper og til og med møbelprodusenter, som har vært interessert i selskapets i3-analyser.

Munro virker imponert og støtter BMWs utsagn ved introduksjonen av i3 om at dette ikke er en bil de vil gå i minus med:

SitatMunro er mildt sagt imponert over BMW i3, som han mener er den mest avanserte bilen som finnes på markedet i dag.

– Det startet med at jeg ønsket å analysere dette produktet på grunn av den revolusjonerende bruken av karbonfiber, forklarer han i denne videoen.

Karosseriet på i3 er laget i karbonfiber, som bidrar til å holde vekten under 1250 kilo. BMW besitter hele kjeden fra produksjon av karbonfiber og karbonfiberkomponenter.

Hovedkonklusjonen er visstnok at BMW tjener penger på denne bilen på tross av kostbare råmaterialer.

– Selger de 20 000 enheter i året, vil denne modellen gi profitt, mener Munro.


SitatDuring a walk-around with Forbes, Munro demonstrated some of the i3′s key innovations, including a carbon fiber "life module" with the crash protection of a Formula One race car that is glued and screwed to a rolling aluminum chassis module that includes the car's suspension, battery and drive system. The superior strength of the life module comes from the way the plastic fibers are aligned within the shell to resist crushing.

Artikkel hos Forbes: Link (Engelsk.)

Teknisk Ukeblad med fokus på kinesisk interesse: Link

Orbit

Rapporten er nå til salgs for $10 fra Munro! Den er jo gammel, og fokuserer hovedsaklig på hva det koster å bygge bilen, men det er likevel fristende......
https://munrolive.com/support-%2F-store/ols/products/bmw-i3-reports
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Burger

Om ikke annet enn bare å sponse Munroe. Jeg føler meg priviligert når jeg får høre ham øse ut med sin kunnskap i intervjuer og ønsker ofte at intervjuere kunne holde mer kjeft når han begynner å prate. I tillegg så var han jo veldig anti Tesla, men ikke redd for å endre mening og være åpen for det.

Så jeg mener Munroe har faktisk gjort veldig mye posetivt for elbilsaken, fordi kunnskapen han har gjør det vanskelig å avfeie uttalelsene.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ingeniøren

#3
Opplever ham ikke som veldig anti Tesla. Tesla er en ny produsent og gjør mange nybegynner feil, men får håpe for de går rette veien. De har tatt til seg mange av hans forslag i modell Y.

Han bidrar til en åpnere verden i bilindustrien. Litt uvirkelig å se f.eks videoene fra produksjon av i3 for noen år siden, helt ned på detalj nivå. For 10 år siden kom man ikke inn på fabrikkene en gang. Kontaktet faktisk Monroe og spurte om prisen på rapporten på i3 og den var hinsides. De skrev at de solgte brorparten av rapportene til østen..

Kunne vært interessant å sett på en, på den annen side er bilen solgt....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Tviler på at han er negativ til Tesla, han kjører Jeep idag og var tidlig ute med å reservere Cybertruck. Har fulgt arbeidet hans i over 6 år og opplever det som faktabasert.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Burger

Han var negativ til Tesla, men snudde rundt når han begynte å demontere Tesla. Ganske åpen om det også. Sånt har jeg respekt for.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Det heter å være objektiv og fortelle fakta. Et gammelt konsept der man kun forholder seg til fakta og baserer all sin vurdering ut fra det. Tesla leverte elendige produkter i starten med masse feil. Litt som forrige generasjon kina biler.  Flere burde lære litt av denne gamle mannen og legge bort egne følelser og holdninger når man vurderer ting. I dagens medieverden er det sjelden vi får presentert god gammeldags fakta baserte,rett fra levra omtaler. At man diskuterer om mannen er for eller imot Tesla viser med all tydelighet at dette er et forvirrende konsept for mange av dagens lesere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA