Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DAB-radio

Startet av hsa77, søndag 11. januar 2015, klokken 13:50

« forrige - neste »

hsa77

Var hos forhandler og kikket på Zoe her om dagen, flott bil, men den har jo ikke DAB-radio :o! Uaktuelt å kjøpe ny bil som ikke vil ha fungerende radio om 2 år...

Er det noen her som har erfaring med å montere DAB-adapter i ZOE? Aller helst fullstendig skjult montering hvor bilens knapper brukes for å betjene utstyret.

Håkon
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ZOE

Dette så også jeg på som ett problem , men ser for meg en denison løsning ala denne i min bil
http://youtu.be/I8jURTNYZ70


Men savnet er veldig lite siden jeg har nesten bare lokalkjøring

hsa77

Noen som vet om det er metall i frontruta på ZOE? Jeg vet at andre franske biler har det, da kan man jo bare glemme å montere glassantenne i frontruta. Alle siderutene kan jo åpnes så da er det bare bakruta igjen, og der er det jo ihvertfall metall som forstyrrer antenna....

Håkon
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pwb

Alle biler med metall i frontruta har ett felt midt på øverst for å sette bombrikke etc.

abc

Dab-løsningen Zoe-forhandleren tilbyr er ikke bra. Definitivt ikke verdt pengene.

Sjekk ut en bil med dab i alle fall før du bestiller.

ZOE

Forhandleren min ville ikke selge den til meg fordi den var så dårlig

hdh

Sitat fra: abc på søndag 11. januar 2015, klokken 17:04
Dab-løsningen Zoe-forhandleren tilbyr er ikke bra. Definitivt ikke verdt pengene.

Sjekk ut en bil med dab i alle fall før du bestiller.

Hvilken løsning er det som blir tilbudt via forhandler? En skulle jo tro at samtlige nybiler i dag ville enten ha DAB, eller enkelt kunne oppgraderes til å kunne motta DAB. Antennen på Zoe skal vel være DAB-kompatibel?
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '23 Skoda Enyaq IV80X Sportline

hsa77

Sitat fra: pwb på søndag 11. januar 2015, klokken 15:25
Alle biler med metall i frontruta har ett felt midt på øverst for å sette bombrikke etc.
Nettopp. Og det har ZOE, ser helt likt ut som på min Citroen som har metall i frontruta - helt håpløst med håndholdt gps liggende på dashbordet f.eks. Da er jo det store spørsmålet - er antenna på taket "DAB-ready" - og går det an å koble seg på den uten å demontere bilen fullstendig?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trond.m

Den britiske Zoe brosjyren står det DAB Digital radio som opsjon til 240 £.
Antar at det er snakk om en ettermontert løsning fra AutoDAB. Så vidt jeg forstår er det det samme norske forhandlere tilbyr. Ulempen med denne løsningen er at den konverterer DAB signalet til FM, og at man derfor kun kan skifte kanal via multifunksjons-rattet. Radioen må være stilt til en fast FM frekvens for å motta DAB kanaler.

http://brochures.renault.co.uk/PDF/Zoe.pdf

diax

Denne mangelen på DAB er bare helt utrolig. Kan ikke fatte hva de tenker med....

Elmar

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Trond.m

Jeg har forresten lurt på hva det betyr at Zoe Intens har "Dobbelt-antenne". Det står i utstyrslisten i brosjyren. Det tyder på at Zoe Life ikke har dobbelt-antenne. Kan det ha noe med DAB forberedelse å gjøre. Gjør det at Intens vil gi bedre radiomottak ?. Noen som vet noe om dette ?

abc

Løsningen fra Renault heter vel AutoDab og jeg har fått det installert i min bil.

Du får en ekstra antenne i frontruten. Det i seg selv er ikke et problem da det er en liten og forholdsvis diskre "brikke" i ene siden av ruten.

Det er også riktig at det er konvertering fra Dab til FM. Det er plenty av støy på den frekvensen og Dab blir derfor minimalt brukt hos meg. Dog skal jeg ikke si at forhandleren har gjort alt rett.

For min del er forhandler gjort oppmerksom på kvaliteten i både muntlig og skriftlig form og at jeg vil ha de til å ta en ny titt på installasjonen ved første service.

Installasjonen er helt skjult. På skjermen får du ikke se hvilke kanaler du har lagret. Det står bare AutoDab på alle. Du får se hvilken kanal du lytter til.

Alt som heter Dab kan du trygt glemme i de fleste tuneller. Du vil også oppleve at det hakker og tidvis hopper frem og tilbake i kanalene.

For min del er det største ankepunktet at mottakeren ikke tar inn alle dabkanalene. Den ene kanalen som jeg vil ha (og som ikke er i FM-nettet) får jeg heller  ikke inn i bilen. Setter jeg en liten Dab-reiseradio på panseret så tar den inn den kanalen helt fint.

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp et adapter som du setter i en sigarettennerkontakt. Da kan du bytte til bedre enheter etter hvert som verden går fremover.

Til slutt vil jeg bare si at det kun er benyttet deler fra Renault i Norge.

PionerThink

Har diskutert litt DAB og erfaring med adaper i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17429.15.html

Hvis det er så dårlige forhold i tunellene som du indikerer, så er det nesten ikke vits å gjør de forsøkene jeg tenkte å prøve ref ovenfor link. Det står for øvrig en del nyttig her:
http://radio.no/2013/11/dab-i-tunnel/
Og har man dårlig dekning kan det være lurt å prøve litt ulik plassering av antenna(noe jeg vil prøve da jeg er litt usikker på om det er lurt å skjule den på innsiden av taket under en pakning ;))
http://radio.no/cars/slik-monterer-du-antenne-til-adapter/

På den annen side så jobber vel tiden litt for oss også, og forhåpentligvis blir dekningen bedre etter hvert!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ladov

Jeg forhørte meg hos forhandler hva DAB ville koste meg og da mistet jeg interessen.. Blir vel en sånn innpluggbar om et år eller to tenker jeg. ;)

Satt for øvrig DAB-radio i fossilbilen i høst, den kostet 999,- for selve radioen og 30 for et adapter til FM-antenna, begge på Biltema. Radioen har en imponerende feature-liste og kvalitetsfølelse litt over middels. Det er dekning i tuneller i Oslo men ikke så mange andre steder. På tur langs E18 ble DAB borte på vei nedover Lierbakkene og kom ikke igjen før i Vestfold.. Litt usikker på om radioen er dårlig, jeg har montert antenna feil, eller om det rett og slett er så dårlig dekning.

På et tu.no's forum har en bruker påpekt at i standarden for å måle dekning tar man utgangspunkt i en antenne på toppen av en 10 meter høy mast.. Så selv om det virker dårlig der vi surrer rundt på bakken er det godt mulig det teknisk tilfredsstiller dekningskravet. ;)

Samme bruker minte oss også på hvor god FM-dekningen var for 30-40 år siden, antagelig på et tidspunkt hvor det teknisk sett var FM-dekning.. Jeg kan svakt erindre store strekk med radiotaushet på langtur.. God DAB-opplevelse ser med andre ord ut til å avhenge av at utbygger overoppfyller dekningskravet til den store gullmedalje. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA