Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jaggu dyrt å gjøre endringer nå..

Startet av Lokführer, lørdag 10. januar 2015, klokken 08:28

« forrige - neste »

RaBalder

Er det så vanskelig å vente med bestillingen til man vet man skal ha og lista over options "føles god".

Det er vel det TeslaMotors ønsker seg.
En bestilling fra en kunde uten at den skal endres 3-4 ganger i etterkant.

Jeg synes TM kunne kjørt hardere linje.

  • Man kan endre inntil en uke før bilen går i produksjon.
  • Endrer man, så betaler man ny pris for hele bilen på endrings-tidspunktet.
  • Man mister sin opprinnelige plass i produksjonskøen og får en ny tilsvarende endringstidspunktet.

Da vil de som absolutt må endre fremdeles kunne endre, med de konsekvenser det medfører.
Men de fleste vil tenke seg bedre om før det trykkes bestill/bekreft.

Det bør uansett være lik praksis for alle i Norge. Vi må vel godta at dem behandler en kunde som er nabo til fabrikken i California annerledes enn oss.

eadie


Sitat fra: RaBalder på søndag 11. januar 2015, klokken 13:46
Er det så vanskelig å vente med bestillingen til man vet man skal ha og lista over options "føles god".

Det er vel det TeslaMotors ønsker seg.
En bestilling fra en kunde uten at den skal endres 3-4 ganger i etterkant.

Jeg synes TM kunne kjørt hardere linje.

  • Man kan endre inntil en uke før bilen går i produksjon.
  • Endrer man, så betaler man ny pris for hele bilen på endrings-tidspunktet.
  • Man mister sin opprinnelige plass i produksjonskøen og får en ny tilsvarende endringstidspunktet.

Da vil de som absolutt må endre fremdeles kunne endre, med de konsekvenser det medfører.
Men de fleste vil tenke seg bedre om før det trykkes bestill/bekreft.

Det bør uansett være lik praksis for alle i Norge. Vi må vel godta at dem behandler en kunde som er nabo til fabrikken i California annerledes enn oss.

Enig. Alt for mye fjotteri fra triggerhappy guttunger som har belånt seg til ny bil. Bør kunne forlange at de setter seg litt inn i en bestilling til 6-7-8-900k, og ikke begynner å endre bestillingene sine flere ganger i ettertid. Det rr, for å si det mildt, en forbannet uting.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

jazzwheel

Jeg syns godt de kunne ha kjørt en hardere linje, spesielt siden det virker som kommunikasjonen internt i Tesla er så som så.

Det er jo nettopp derfor jeg skrev at man bør være litt forsiktig, fordi man får lov, men ikke kan være 100% sikker på at man da ender opp med det man trodde man bestilte.

Noe av grunnen til at man ønsker å gjøre endringer når bilen er finalized er jo fordi Tesla stadig kommer med endringer i konfiguratoren hvor det dukker opp nye alternativer man gjerne vil ha med som ikke var tilgjengelig i første omgang.

jazzwheel

Sitat fra: eadie på søndag 11. januar 2015, klokken 14:00
Enig. Alt for mye fjotteri fra triggerhappy guttunger som har belånt seg til ny bil.

Hvor har du denne statistikken fra? Trodde ikke det var så mange yngre som kjøpte Tesla.

TorAtle

En annen uting er disse spekulantene som bestiller bil kun for videresalg. Her burde Tesla satt ned foten og nektet å registrere bilen i et annet navn. En høyere pris ved bestilling, feks 10%, ville også hjulpet. Svartebørssalg er ikke ok når det gjelder konsertbilletter og heller ikke ved bilkjøp. Hvis man vil spekulere så kjøp noen aksjer.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

jkirkebo

Sitat fra: TorAtle på søndag 11. januar 2015, klokken 17:14
En annen uting er disse spekulantene som bestiller bil kun for videresalg. Her burde Tesla satt ned foten og nektet å registrere bilen i et annet navn. En høyere pris ved bestilling, feks 10%, ville også hjulpet. Svartebørssalg er ikke ok når det gjelder konsertbilletter og heller ikke ved bilkjøp. Hvis man vil spekulere så kjøp noen aksjer.

Hva hjelper det? Det er jo bare å registrere den på den som har reservasjonen og deretter omregistrere den. Koster ikke mer enn 5800 kroner nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

P85_Norway

#21
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. januar 2015, klokken 17:26
Sitat fra: TorAtle på søndag 11. januar 2015, klokken 17:14
En annen uting er disse spekulantene som bestiller bil kun for videresalg. Her burde Tesla satt ned foten og nektet å registrere bilen i et annet navn. En høyere pris ved bestilling, feks 10%, ville også hjulpet. Svartebørssalg er ikke ok når det gjelder konsertbilletter og heller ikke ved bilkjøp. Hvis man vil spekulere så kjøp noen aksjer.

Hva hjelper det? Det er jo bare å registrere den på den som har reservasjonen og deretter omregistrere den. Koster ikke mer enn 5800 kroner nå.
Det er vel gratis å omregistrere i 2 mnd??
Tesla M3 Performance

TorAtle

Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. januar 2015, klokken 17:26
Hva hjelper det? Det er jo bare å registrere den på den som har reservasjonen og deretter omregistrere den.
Kanskje må selger ta opp et midlertidig lån og legge ut for bilen for å få den ut? Ved et mye større forskuddsbeløp er også sjansen større for å bli sittende med bilen. Jeg vet ikke om det hjelper, jeg bare synes det er en uting med videresalg. Konsertbilletter til sammenligning er ikke lovlig å selge til en høyere pris enn pålydende.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

MR Tesla

Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. januar 2015, klokken 17:26
Sitat fra: TorAtle på søndag 11. januar 2015, klokken 17:14
En annen uting er disse spekulantene som bestiller bil kun for videresalg. Her burde Tesla satt ned foten og nektet å registrere bilen i et annet navn. En høyere pris ved bestilling, feks 10%, ville også hjulpet. Svartebørssalg er ikke ok når det gjelder konsertbilletter og heller ikke ved bilkjøp. Hvis man vil spekulere så kjøp noen aksjer.
Lenge siden jeg har hørt noe så dumt - dette er et åpent marked

Hva hjelper det? Det er jo bare å registrere den på den som har reservasjonen og deretter omregistrere den. Koster ikke mer enn 5800 kroner nå.

Epleskreller

Sitat fra: TorAtle på søndag 11. januar 2015, klokken 17:57
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. januar 2015, klokken 17:26
Hva hjelper det? Det er jo bare å registrere den på den som har reservasjonen og deretter omregistrere den.
Kanskje må selger ta opp et midlertidig lån og legge ut for bilen for å få den ut? Ved et mye større forskuddsbeløp er også sjansen større for å bli sittende med bilen. Jeg vet ikke om det hjelper, jeg bare synes det er en uting med videresalg. Konsertbilletter til sammenligning er ikke lovlig å selge til en høyere pris enn pålydende.

Dårlig sammenligning,  konsertbilletter er en begrenset vare og tidvis vanskelig å få tak i. Model S er ikke begrenset på samme måte.

Du kan godt mene at det er "teit og dumt" å kjøpe en vare ( i dette tilfellet en bil) for så å selge den videre, men det finnes ingenting som er ulovlig eller umoralskt med det. Forhåpentligvis tjener/sparer både spekulanter og reelle kjøpere på disse bestillingene.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA