Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jurassic test

Startet av calefranco, fredag 09. januar 2015, klokken 12:02

« forrige - neste »

calefranco

Hei,

jeg lurer på om det er mange som bruker http://www.jurassictest.ch/GR/ og om dere synes det er til å stole på. Tar serveren automatisk i betraktning årstid/forskjell i rekkevidde? Når det gjelder Kangoo'n, så tror jeg statistikkene gjelder den to-seters, kortere, litt lettere versjon. Angående settings/specifications, anbefales det å endre noe, for eksempel SCx (?), Recovered power, Chain performance power, eller Accessories power?

Thomas Parsli

Selv om de henter elevasjonsdata fra Google (Maps), mangler de informasjon om været.
Estimatet er et ok sommerestimat og stemmer (hvis jeg kjører pent).

* trekk fra 10-40% for temperatur
* trekk fra 5-20% for vann/slaps/snø i veibanen

Hvis du har en Kangoo med webasto tipper jeg du på tørr vintervei bør trekke fra 10%.
Med elektisk varme, -20 og snø på veien er kanskje 50% mer korrekt...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Husk også at høydedata ikke tar hensyn til tuneller og broer, så du kan kjøre på en vei som er helt flat mens oversikten viser bergogdalbane.

Men for den gjennomsnittlige landeveien på østlandet sommerstid er den ganske grei å forholde seg til for en Leaf.

Det beste er å logge forbruk på ruter du kjører ofte og sammenligne med hva jurassictest sier og så kan du lage deg en ca oversikt over hva du kan forvente på ukjente veier.

Larsj84

Hei - hvor troverdig er egentlig denne?

Jeg snuser på og prøve kjøre "Skien - Høydalsmo" - en strekning på 109,5 km i Jurassictest får jeg beskjed at jeg vil ha ca. 25% batteri kapasitet igjen. Jeg syntes dette hørtes litt lite ut mtp rekkeviddeangst, og tenkte legge inn en lade pause i Seljord(som jeg kjører gjennom).
Sjekker da Skien - Seljord - som er distanse på 81.15 km: på denne ruten får jeg kun 15% beregnet igjen på batteriet.

Hvordan er dette mulig? den mener jeg vil ha 10% mer batteri igjen på 3 mil mere vei. og det går ikke akkurat nedover fra seljord til høydalsmo.

Alle parameterne var satt likt når sjekket mellom de 2.

svingen

#4
Jeg har brukt den siden en del å sommer å sol +15  og kjøre litt forsiktig  (lavere fart på slutten av bakken å ligge i 70km/t i 70 sone med 2 barn og 2 voksne hadde jeg faktisk mere igjen enn antatt :) (10% ca) du kan jo ta en pause i morgedal som er fint ski museum hvis det blir tynt :-) ved meny butikken er den en 16a fastmontert lader til type1 biler som er kjekt hvis du ikke har 16a. Var og veldig fint å stoppe med camping plassen å se etter seljords ormen :-) Kjørte oslo skafså i sommer gikk fint det tok bare litt tid ;-)

PS hvis du klarer å pushe på flere ladeplasser oppover er det jo bra jeg har "mast" meg til  kontakt på campingplassen,seljord kroa og par museumer oppover der men er enda få syns jeg :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA