Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.1

Startet av Hyperstress, torsdag 08. januar 2015, klokken 15:45

« forrige - neste »

btsvennes

2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

cra

Ryggestripene kan da testes ved å legge ut noen non-stop. Gjerne grønn, gul og rød i uli avstand fra stripene. Så er det abre å rygge og se hvilke som knuses. :)

Fartsgrenser kunne vært greit, men min erfaring er også at kartdata er for sjeldent oppdatert til at det blir nøyaktig nok (TomTom, som jeg forøvrig har vært kjempefornøyd med). Så for at det skal fungere må skiltene sees på ett eller annet vis, og det har jeg nok ikke hardware til.  :-\

Forøvrig interessant å se hvor gira folk er på denne autopilot-saken. (Joda, sikkert kult å kunne vise kompisene at det i prinsippet funker.) Hva ser folk for seg å bruke den til, egentlig? Jeg kan se nytten av at bilen evt. kan kjøre seg selv inn i en trang garasje, men på enkelte kan det virke som de tror at de kan ta seg en blund på motorveien bare de får neste oppgradering. De (og de rundt dem) tror jeg i så fall har en trasig overraskelse i vente!  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ihlhaug

Blir det oppdatert over 3g også, eller kun hvis man er tilkoblet wifi? Garasjen min ligger litt for langt unna til å få inn wifi hjemme..
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Øyvind.h

#63
Sitat fra: cra på fredag 09. januar 2015, klokken 09:56
Fartsgrenser kunne vært greit, men min erfaring er også at kartdata er for sjeldent oppdatert til at det blir nøyaktig nok
Jeg kunne godt tenkt meg å se GPS-fartsgrense ett eller annet sted. Ettersom jeg normalt kjører etter forholdene og ikke fartsgrensene er det greit å få en antydning om hva grensen er dersom jeg ser varsel om fotoboks. Ikke alltid jeg husker om det er 80 eller 90 :)

Sitat fra: cra på fredag 09. januar 2015, klokken 09:56
Forøvrig interessant å se hvor gira folk er på denne autopilot-saken.
Det jeg synes er artig er at folk kaller adaptiv cruise for autopilot. Det samme med feltskiftvarsel og fartsgrense-varsel. I så fall hadde den kjipe Civic-lånebilen jeg fikk av Tesla også autopilot-funksjoner :)
Jeg ville ikke fokusert på at jeg har "autopilot" om jeg skulle fortalt noen om bilen min (og hadde hatt disse førerassistent-systemene), for det blir jo litt pinlig når folk spør: kan bilen kjøre deg noe sted?
Hva bilen får lov til her i Norge er jeg usikker på, men jeg ser Tesla presiserte at kjøring ut av garasje må foregå på privat grunn. En annen påpekte at i Passat? måtte sjåføren holde på rattet for å få lov til å bruke automatisk styring. Autopilot? Vel :D

Nevnte for øvrig for kona i går at det kommer ny programvare til bilen. Nevnte ryggestriper: "Åh nei, kan de tas bort?" Det eneste hun satt pris på var smart forvarming da hun ofte glemmer å forvarme før hun skal dra fra jobb.
Men når hun spurte om radio-grensesnittet var blitt bra måtte jeg dessverre si nei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hyperstress

Å bruke begrepet autopilot (tilsvarende som for fly) er helt innenfor dersom de implementerer det de har lovet.
Jeg ser på det som meget nyttig, og jeg ser frem til å spise frokosten min på vei til jobb uten å holde i rattet. Håper virkelig ikke de blir begrenset av noen regler, eller er så pysete at de tvinger oss til å måtte holde i rattet (på motorvei). I så fall kan det ikke kalles autopilot.
Noen blander kanskje inn forventninger om selvkjørende bil, og det har aldri Tesla pratet om i denne omgang. (Bortsett fra parkering i garasje)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ihlhaug

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. januar 2015, klokken 10:26
Sitat fra: cra på fredag 09. januar 2015, klokken 09:56
Fartsgrenser kunne vært greit, men min erfaring er også at kartdata er for sjeldent oppdatert til at det blir nøyaktig nok
Jeg kunne godt tenkt meg å se GPS-fartsgrense ett eller annet sted. Ettersom jeg normalt kjører etter forholdene og ikke fartsgrensene er det greit å få en antydning om hva grensen er dersom jeg ser varsel om fotoboks. Ikke alltid jeg husker om det er 80 eller 90 :)

Sitat fra: cra på fredag 09. januar 2015, klokken 09:56
Forøvrig interessant å se hvor gira folk er på denne autopilot-saken.
Det jeg synes er artig er at folk kaller adaptiv cruise for autopilot. Det samme med feltskiftvarsel og fartsgrense-varsel. I så fall hadde den kjipe Civic-lånebilen jeg fikk av Tesla også autopilot-funksjoner :)
Jeg ville ikke fokusert på at jeg har "autopilot" om jeg skulle fortalt noen om bilen min (og hadde hatt disse førerassistent-systemene), for det blir jo litt pinlig når folk spør: kan bilen kjøre deg noe sted?
Hva bilen får lov til her i Norge er jeg usikker på, men jeg ser Tesla presiserte at kjøring ut av garasje må foregå på privat grunn. En annen påpekte at i Passat? måtte sjåføren holde på rattet for å få lov til å bruke automatisk styring. Autopilot? Vel :D

Jeg er enig i GPS-fartsgrenser, det er nesten det eneste jeg ønsker meg til neste oppdatering. Ellers er jeg også interessert i å se hvordan det blir med autopilot. Jeg vurderer å selge min S85 for å kjøpe ny med autopilot-HW, men med regnestykket mitt må jeg ut med rundt 50-70,000 i mellomlegg for ny, og da blir det isf uten skinn interiør, panorama, vinterpakke, sikkerhetspakke, vinterdekk, 5 års service (har nå fullspekket utenom ekstra seter). Blir kanskje ikke verdt det?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tuxedo

#66
Sitat fra: Hyperstress på fredag 09. januar 2015, klokken 10:43
Å bruke begrepet autopilot (tilsvarende som for fly) er helt innenfor dersom de implementerer det de har lovet.
Jeg ser på det som meget nyttig, og jeg ser frem til å spise frokosten min på vei til jobb uten å holde i rattet. Håper virkelig ikke de blir begrenset av noen regler, eller er så pysete at de tvinger oss til å måtte holde i rattet (på motorvei). I så fall kan det ikke kalles autopilot.

Lurer på hvordan de eventuelt skal finne ut om noen holder i rattet?  Bilen har jo ikke fått innvendig kamera.

Øyvind.h

Sitat fra: ihlhaug på fredag 09. januar 2015, klokken 10:46
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. januar 2015, klokken 10:26
Sitat fra: cra på fredag 09. januar 2015, klokken 09:56
Fartsgrenser kunne vært greit, men min erfaring er også at kartdata er for sjeldent oppdatert til at det blir nøyaktig nok
Jeg kunne godt tenkt meg å se GPS-fartsgrense ett eller annet sted. Ettersom jeg normalt kjører etter forholdene og ikke fartsgrensene er det greit å få en antydning om hva grensen er dersom jeg ser varsel om fotoboks. Ikke alltid jeg husker om det er 80 eller 90 :)

Sitat fra: cra på fredag 09. januar 2015, klokken 09:56
Forøvrig interessant å se hvor gira folk er på denne autopilot-saken.
Det jeg synes er artig er at folk kaller adaptiv cruise for autopilot. Det samme med feltskiftvarsel og fartsgrense-varsel. I så fall hadde den kjipe Civic-lånebilen jeg fikk av Tesla også autopilot-funksjoner :)
Jeg ville ikke fokusert på at jeg har "autopilot" om jeg skulle fortalt noen om bilen min (og hadde hatt disse førerassistent-systemene), for det blir jo litt pinlig når folk spør: kan bilen kjøre deg noe sted?
Hva bilen får lov til her i Norge er jeg usikker på, men jeg ser Tesla presiserte at kjøring ut av garasje må foregå på privat grunn. En annen påpekte at i Passat? måtte sjåføren holde på rattet for å få lov til å bruke automatisk styring. Autopilot? Vel :D

Jeg er enig i GPS-fartsgrenser, det er nesten det eneste jeg ønsker meg til neste oppdatering. Ellers er jeg også interessert i å se hvordan det blir med autopilot. Jeg vurderer å selge min S85 for å kjøpe ny med autopilot-HW, men med regnestykket mitt må jeg ut med rundt 50-70,000 i mellomlegg for ny, og da blir det isf uten skinn interiør, panorama, vinterpakke, sikkerhetspakke, vinterdekk, 5 års service (har nå fullspekket utenom ekstra seter). Blir kanskje ikke verdt det?

Tror min bil er rundt 120K dyrere ny nå (dvs. likt utstyrt), men får da noen sensorer ekstra naturligvis :)
I tillegg må jeg ta et verditap på rundt 50.000,-, dvs forskjell mellom gammel og ny blir rundt 170K for min del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hyperstress


Sitat fra: Tuxedo på fredag 09. januar 2015, klokken 10:49
Sitat fra: Hyperstress på fredag 09. januar 2015, klokken 10:43
Å bruke begrepet autopilot (tilsvarende som for fly) er helt innenfor dersom de implementerer det de har lovet.
Jeg ser på det som meget nyttig, og jeg ser frem til å spise frokosten min på vei til jobb uten å holde i rattet. Håper virkelig ikke de blir begrenset av noen regler, eller er så pysete at de tvinger oss til å måtte holde i rattet (på motorvei). I så fall kan det ikke kalles autopilot.

Lurer på hvordan de eventuelt skal finne ut om noen holder i rattet?  Bilen har jo ikke fått innvendig kamera.

Veldig godt poeng! Rattet er jo på plass, og det har ingen sensorer (såvidt jeg vet). Så da burde svaret være gitt - jeg får spise frokosten min i fred :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Dennis

Mercedes s klasse har jo autopilot og man trenger ikke holde i rattet på den.

OleJA

Sitat fra: Hyperstress på fredag 09. januar 2015, klokken 11:24

Sitat fra: Tuxedo på fredag 09. januar 2015, klokken 10:49
Sitat fra: Hyperstress på fredag 09. januar 2015, klokken 10:43
Å bruke begrepet autopilot (tilsvarende som for fly) er helt innenfor dersom de implementerer det de har lovet.
Jeg ser på det som meget nyttig, og jeg ser frem til å spise frokosten min på vei til jobb uten å holde i rattet. Håper virkelig ikke de blir begrenset av noen regler, eller er så pysete at de tvinger oss til å måtte holde i rattet (på motorvei). I så fall kan det ikke kalles autopilot.

Lurer på hvordan de eventuelt skal finne ut om noen holder i rattet?  Bilen har jo ikke fått innvendig kamera.

Veldig godt poeng! Rattet er jo på plass, og det har ingen sensorer (såvidt jeg vet). Så da burde svaret være gitt - jeg får spise frokosten min i fred :)
VW sin Lane Assist klarer ihvertfall å detektere dette: Den følger veimerking i noen sekund uten at en holder i rattet, men deretter piper den og ber føreren overta.
Holder man en meget lett hånd på rattet så styrer bilen selv - så det er tydeligvis mulig bare ved å føle om det er motstand på rattet

Hyperstress


Sitat fra: Dennis på fredag 09. januar 2015, klokken 11:29
Mercedes s klasse har jo autopilot og man trenger ikke holde i rattet på den.

På biler i salg? Trodde du måtte holde i rattet hvert 90s eller noe?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

B_Tesla

Det er ikke så vanskelig å detektere om man holder i rattet. Man kan nok, blandt annet, sjekke det på rattvinkel utslag og motoren som sitter på rattstammen. Er det lettere eller tyngre å snu det enn forventet, så er det noen som holder.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

amund

Sitat fra: cra på fredag 09. januar 2015, klokken 09:56

Forøvrig interessant å se hvor gira folk er på denne autopilot-saken. (Joda, sikkert kult å kunne vise kompisene at det i prinsippet funker.) Hva ser folk for seg å bruke den til, egentlig? Jeg kan se nytten av at bilen evt. kan kjøre seg selv inn i en trang garasje

Jeg tror det hadde vært gull i saktegående og stoppende kø. Kanskje det hadde vært nok med ACC? Når trafikken går i 5 eller 10 km/t og plutselig stopper kan du ikke fomle med telefonen et sekund engang, du må nesten være mer oppmerksom enn i 100 km/t. Det hadde vært deilig å kunne være litt fjern i den settingen, og lese VG eller trykke på touchskjermen, og la bilen ordne kjøringa... men jeg gikk akkurat glipp av hardwaren, så jeg må fortsatt kjøre sjæl.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Øyvind.h

Sitat fra: amund på fredag 09. januar 2015, klokken 11:55
Jeg tror det hadde vært gull i saktegående og stoppende kø.
Adaptiv cruise og kø-assistent kunne ønsket meg i en ny bil :) Kø er dørgende kjedelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA