Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming bartteri

Startet av Tesla P85D, fredag 13. mars 2015, klokken 06:49

« forrige - neste »

Tesla P85D

For å få forvarmet batterier, er det da bare å gå inn på app'n å sette tempen i kupe'en i bilen på 23 grader? Hvor lenge må den stå å forvarme slik for at batteriet skal bli varmt? Bilen er nå ladet til 90% og ladekontakten står i, vil den da nå lade hvis jeg setter temp på 23 grader eller vil rekkevidden reduseres når jeg starter forvarmingen selv om ladekontakten står i?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Også_Øyvind_H

Forvarming vil trekke fra nettet i den grad det er kapasitet og ta resten fra batteriet. Jeg er usikker på om du får full batteriforvarming ved å sette den på 23 gr - den som benytter VisibleTesla kan nok bekrefte. Tilsammen så trekker det vel max 12 kW, så om nettet leverer mindre så vil det naturligvis trekke fra batteriet i tillegg.

Ps - lad til 80% til vanlig om du ikke trenger det pga rekkevidde
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

turfsurf

Sitat fra: Tesla P85D på fredag 13. mars 2015, klokken 06:49
For å få forvarmet batterier, er det da bare å gå inn på app'n å sette tempen i kupe'en i bilen på 23 grader? Hvor lenge må den stå å forvarme slik for at batteriet skal bli varmt? Bilen er nå ladet til 90% og ladekontakten står i, vil den da nå lade hvis jeg setter temp på 23 grader eller vil rekkevidden reduseres når jeg starter forvarmingen selv om ladekontakten står i?

Det er jo avhengig av hvor kaldt det er ute. En halvtime i forveien pleier å hjelpe bra. Bilen kan trekke opp til 6kW fra batterivarmer og 6kW til kupe hvis rangemode er av. Så hvis du ikke har 22kW Type 2 lader, så kan den trekke litt fra batteriet. Den vil starte å lade igjen så fort den trekker mindre til varme enn det som er tilgjengelig av strøm fra laderen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cowboystrekk

Når range mode er avskrudd forvarmes alltid batteriet. Er det skikkelig kaldt og du lader på rød apapter eller 11 kWh+ type 2 vil du ikke miste km. Er du ikobla lader ville jeg heller latt range mode stå på (det forvarmer batteriet så du såvidt får regen) og lade batteriet minst 30 min før forvarming, effektbegrensning forsvinner da (unntatt ved lav SOC i minusgrader), samt at du får litt regen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

erot

Har lurt på en ting: Lader med Salto 32A enfas hjemme. Det betyr vel ca 7kW. Range mode av. Trodde forvarming da skulle gå fra nett og ikke berøre batteriet, men har sett i Visible Tesla at den likevel trekker mye fra batteriet, tror det var ca 6 kW. Er det altså pga batterivarming?

Hvis den virkelig trekker så mye på forvarming må jeg vurdere å korte ned til 5-10 min om jeg ikke skal være miljøsvin. Har bare 15 min kjøring til jobb.

Haldenser

Er det noen som har informasjon om innstilt temperatur har påvirking på hvor fort batteripakka varmes opp ifm forvarming fra app? Altså går det raskere å få batteriet varmt om man setter på 30 grader i appen enn om man har mer behagelige 20? Forstår det trekker mer fra batteriet, men om man ønsker å få batteriet raskt varmt før en tur hadde det vært kjekt om det fungerte slik.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

bakskj

Er det skikkelig kaldt er min erfaring at det hjelper lite å forvarme bilen 30 minutter. Mulig du får bittelittegranne mere regen.. men det er alt.
Er det skikkelig kaldt er det eneste som virker for å ha varmt batteri å lade bilen. Jeg må lade inntil 2 timer på 11kw når det er skikkelig kaldt for å fjerne regen-begrensningen helt.
Har tilogmed opplevd i vinter å ha bilen på 4KW lading utendørs i 8 timer, + 30 min forvarming og likevel hatt svært begrenset regen når jeg skal hjem.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

PCS

Setter man på lading på kvelden og den er ferdig la oss si 3 på natta.
Skal ut å kjøre klokken 8-9, vil da batteriet ha en optimal driftstemperatur eller er trikset at man må sette schedule charge i bilen til at den er ferdig ladet nærmest mulig bruk? (VT fungerer ikke for meg før jeg tar utdannelse i kompi...whaat!?!)

Og starte en kjøretur med best mulig temp i kupe og batteri vil medføre en del lavere forbuk kw på kjøreturen om jeg har forstått rett ::)

Leif1

Sett på ladingen via Scheduled til å være omtrent ferdig når du skal dra.
Du vil spare en masse forvarming av batteriet.
Konvertitt fra S til X

Også_Øyvind_H

Ryktet i fjor vinter fra amerikanske fora var at man skulle sette temp på HI for å full batterivarming (sagt av Teslaansatt). Har aldri sett det bekreftet/i manual.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Cowboystrekk

Sitat fra: Haldenser på fredag 13. mars 2015, klokken 10:22
Er det noen som har informasjon om innstilt temperatur har påvirking på hvor fort batteripakka varmes opp ifm forvarming fra app? Altså går det raskere å få batteriet varmt om man setter på 30 grader i appen enn om man har mer behagelige 20? Forstår det trekker mer fra batteriet, men om man ønsker å få batteriet raskt varmt før en tur hadde det vært kjekt om det fungerte slik.
Nei, batterivarmeren trekker 6 kWh uansett meg bekjent, men mener å ha erfart at når den nærmer seg 30  kW-regen så kutter den batterivarmeren.

Mine "triks": Utetemp noe særlig under 0, range mode av samme om jeg lader eller ikke, forvarmer, så slår jeg range mode på når jeg kjører". Lav utetemp under 10C men over 0C så har jeg range mode på hele tiden og lader batteriet 30 min i forvegen, får da greit med regen og effektbegrensninga forsvinner :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjoris

Tror det stemmer at batterivarmeren stopper å varme når begrensningen er på 30 kw, bilen har stått ute noen dager uten lading nå og da har jeg hatt ca 15 kw som begrensning, men i garasjen i koblet lader har det alltid vært litt mer enn 30 kw...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA