Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forhjulstrekk i Normal mode på P85D

Startet av TeslaK, tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:54

« forrige - neste »

TeslaK

Ifølge Q&A i blog post'en om range skal P85D ha forhjulstrekk i Normal mode. Jeg vil ha bakhjulstrekk i denne modusen på vinteren!

Q: Which drive unit is able to sleep, front or rear?
With the P85D we put the large, rear, drive unit to sleep while cruising. We choose to sleep the rear unit since the new generation small front drive unit is actually more efficient at converting battery DC electricity into mechanical shaft power. So we benefit from using the small, front drive unit more of the time when it can provide all of the torque requested. In the 85D both drive units are the same and we can sleep either unit, front or rear to best optimize efficiency.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Muffinman

Får håpe det går an å sette en modus med permanent firehjulstrekk da. Det er nok å foretrekke om vinteren.

Råde

e-Golf | X75D

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

BMW850

Høres ikke bra ut, hvem vil kjøre rundt med en forhjulsdreven Tesla?  :o ??? ??? ???
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

D.O

Link? Fant ikke dette svaret blandt spørsmålene som ble stillt
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

Stemmer det som står over. At P85D blir fwd under cruising. Men den blir nok ikke det i sport eller insane tipper jeg. Uansett så kan motoren bak koble inn så kjapt ved behov at man vil ikke merke det en gang. Det er tilfelle på vanlige biler som kobler inn og da skal iallefal Tesla klare det :)

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Havebigfun

Det er naturlig at den mest effektive motoren jobber under cruising- det er vi interessert i fordi det gir lengst rekkevidde. At den bakre motoren kobles inn på noen millisekunder (dvs ikke merkbar) ved trykk på akselleratoren tar jeg som selvfølge. Det samme ved ustabile forhold dvs når ESP eller et av de andre sikkerhetssystemer må gripe inn.
Jeg har tillitt til at Tesla løser dette på utmerket måte. Don´t worry-be happy

frosken

#9
SitatWith the P85D we put the large, rear, drive unit to sleep while cruising
(Min utheving)

Jeg forstår dette som at bilen i normal-modus vil ha 4-hjulstrekk ved start og behov når pedaltrykket krever mer kraft, men at bakmotoren går i dvale i høyere jevn hastighet. Kan ikke se noe negativt ved dette. Om man krever permanent 4wd kan man velge sport eller insane.

Davidsv

P85D er sikkert en fantastisk bil, men føler meg mer og mer glad for at jeg bestilte 85D. Det er nok å forvente at man må ofre en del "fornuftige" ting for den ekstra kraften.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

AndreS

I3 i bestilling

ELTesla

Sitat fra: Davidsv på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:42
P85D er sikkert en fantastisk bil, men føler meg mer og mer glad for at jeg bestilte 85D. Det er nok å forvente at man må ofre en del "fornuftige" ting for den ekstra kraften.

Det eneste jeg ser du må ofre for P85D er noen høvdinger. Og disse høvdingene er godt anvendt i følge alle VS videoer som har blitt lagt ut.

mogu

Sitat fra: Davidsv på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:42
P85D er sikkert en fantastisk bil, men føler meg mer og mer glad for at jeg bestilte 85D. Det er nok å forvente at man må ofre en del "fornuftige" ting for den ekstra kraften.

Ser ikke helt hva du mener med det Davidsv, i tilfelle av 85D er det poengtert i det samme svaret at den vilkårlig velger mellom fwd og rwd ettersom hva som er mest effektivt i det tilfellet, skulle man merke noe som helst til dette må det være mye mer forvirrende med en bil som bytter mellom rwd og fwd.

Har selv bestilt 85d, men er ikke bekjymret av den grunn. Jeg antar at responstidene på motorene er såpass gode at dette er noe ingen av oss noengang kommer til å legge merke til.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Davidsv

#14
Sitat fra: AndreS på onsdag 07. januar 2015, klokken 09:33
hva er det du ser som må ofres?
De største fordelene for 85D
-Bedre rekkevidde.
-Begge motorer er den mest energieffektive typen. Så mer effektiv switching av kraften.
-Koster mye mindre.
-Sannsynligvis færre barnesykdommer i og med at den blir produsert senere (dette er ikke modellen sin skyld riktignok)

Så hvis den eneste fordelen med P er at den har bedre akselerasjon og toppfart... da blir ved veldig subjektivt om akkurat det er verdt det.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA