Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En real vintertest

Startet av arnljon, mandag 05. januar 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Brede på mandag 05. januar 2015, klokken 23:03
Du parkerte iallefall riktig vei da arnljon, bak finnes det jo ikke slepekrok overhodet...  ???

Nei, dessverre. Det er også å anbefale å ikke la nose-cone henge i park-sensor-kablene. Det er meget enkelt å løsne kontaktene slik at nose-cone kan taes helt av.

Forøvrig er det lenge siden jeg så en ny bil med fastmontert slepekrok. Jeg tror alle bruker avtagbare nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Celter

Hvorfor eR bremsene fra Brembo noe annerledes på Tesla enn andre biler? Hvorfor fryser dørene på Tesla fast fortere enn på andre biler? Fordi den er elektrisk? Jeg må innnrømme at jeg ikke forstår poenget med denne "vintertesten" På meg virker det som OP hadde forventet at Tesla skulle fungere utmerket som brøytebil.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

GeirHM

Sitat fra: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 21:25
Så var turen kommet for bilens store manndomsprøve. (...) Bilen ble lastet opp med masse bagasje for 8 dager i fjellet på veiløs hytte uten strøm, ski på taket, 2 pulker, 2 passasjerer og meg selv. (...) Så hva ble erfaringen med Tesla i vintervær: Rekkevidden mye kortere enn jeg hadde trodd. I praksis trolig rundt 280 km ved full-ladet batteri med den utetemperaturen og lastingen jeg hadde. Mange dårlige løsninger som ikke helt tåler realt norsk vinterdrittvær, spesielt vinduer og dører. Voldsom bagasjeplass, og brukbart varmeanlegg selv om jeg syns gulvvarmen er elendig. Ha med spade og kjettinger. Gjerne en pose kattesand også for strøing. Bilen er voldsomt tung og sitter som limt fast når den først sitter.

Tusen takk for en veldig grundig og detaljert rapportering om livet med TMS på langtur vinterstid til hytte uten tilgang til strøm. Jeg venter på min D og har lurt på hvordan den vil takle våre hytteturer vinterstid. Vi har 280 km hver vei og hytte med strøm fra et tilårskommet solcellepanel som har mer enn nok med de få lyspærene som er der nå. Heldigvis har vi to SC på veien. Men det blir ofte veldig kaldt og enda verre, det er noen krevende bakker som skal forseres etter at hovedveien er forlatt. Ikke minst nedover på tilbakeveien. Det jeg har lært her er å passe på å ha bilen godt ladet før ankomst hytte, plassere den med snuta ut, ha silikonsmurte foringer rundt vinduene og dørene og forvarme godt før hjemreise. Men hva gjør jeg for å sikre meg at bremsene virker? Vi kjører rett ut i bratte bakker. Og jeg er ingen Erik Håker.

turbolurbo

Jeg har kjørt flere vintre med Porsche med rammeløse vinduer (uten forvarming) og Brembo-bremser.

Min erfaring er å bruke godt med silikon på gummilister, så slipper man fastfrysing.

Når det gjelder bremsene, så tror jeg Tesla har valgt bremseklosser som ikke egner seg for norske vintertemperaturer. Jeg har prøvd flere forskjellige typer bremseklosser på tidligere biler, sånn som gule Pagid, sorte Pagid, PFC osv. Flere av disse er godt egnet på banekjøring, men gir lignende følelse når de er kalde/våte. Det føles som det ikke er bremser på bilen ved første oppbremsing.

Er det noen som har tatt/kunne tatt seg bryet med å sjekke hvilken type bremseklosser som er montert på bilene våre? (Ikke kluss med dette selv hvis du ikke vet hva du gjør...)
2019 TM3P

Øyvind.h

#19
Sitat fra: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 22:21
Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen
Det har jeg. 2012 modell Passat. Dørene hadde frosset fast så jeg måtte virkelig rive i døra for å få den opp. Passaten hadde for øvrig webasto som ble brukt flittig, og webastoen brøt totalt sammen når bilen var 6 måneder gammel og måtte renoveres.

Sitat fra: Sense på mandag 05. januar 2015, klokken 23:20
Selv med høyderegulerende fjæringer, så ville jeg ikke forventet at den skulle være like viril i høy snø som en vaskekte SUV.
Jeg var nylig på Quality Norefjell. Så noen Teslaer der, men på veien var det en biltype som soleklart utmerket seg: SUV.
Det kunne komme 3-4 BMW X5 på rekke og rad, deretter en Q5 og XC90. Fascinerende å se hvor mange SUV`er vi møtte på vei opp. På vei ned ble jeg liggende bak en......Q5.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JO

Det er jo ting ved Model S som gjør den mindre optimal om vinteren, rammeløse dører der vinduer fryser fast. Intrekkbare dørhåndtak, dette er rett og slett design som fungerer dårlig i vårt klima. Dette løses ved å forvarme bilen slik at det tiner litt. Ellers må jeg si at jeg er imponert over kjøreegenskapene på glatt føre, de er faktisk svært bra til å være en bakhjulstrekkbil. Den er ingen høy suv i mye snø.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Dennis

Hadde rammeløse dører på Subaru Sti'en og Toyota Celicaen jeg hadde før, var aldri et problem på vinteren på de :) Men hadde smurt de inn med noe silikon greier. Kan også være at de har funnet ut hvilken type gummipakning som egner seg best.

ofn

#22
Sitat fra: Dennis på tirsdag 06. januar 2015, klokken 09:05
Hadde rammeløse dører på Subaru Sti'en og Toyota Celicaen jeg hadde før, var aldri et problem på vinteren på de :) Men hadde smurt de inn med noe silikon greier. Kan også være at de har funnet ut hvilken type gummipakning som egner seg best.
Hadde en Subaru Outback med rammeløse vinduer for noen år siden. Hvis jeg hadde vært offshore om vinteren og kom inn til heliporten så hendte det rett som det var at dørene var fryst sånn fast at de var umulig å få opp. Smurte de da med silikon og det hjalp veldig. Gjorde det samme forrige vinteren med Model S og det har fungert godt så langt.

Når det gjelder pakking av snø i hjulbuene så var det ikke veldig store problemer med det på Outbacken, men husker spesielt en gang jeg kjørte til Lyngen i Troms fra Bergen og det var minusgrader og snødde noe forferdelig hele veien. Innimellom så var det nærmest dammer i vegen (fra bekker?), selv med minusgrader, og disse hadde samme effekt som å kjøre først over tjære og så over en haug med fjær. Pakket seg noe voldsomt i hjulbuene. Måtte frem med en av isøksene med jevne mellomrom hele veien for å hugge løs hardpakket snø/is i hjulbuene.

Har ikke hatt noe særlig problem med dette så langt med Model S, men det er nok litt mindre klaring mellom hjul og hjulbuer på den, så det kan kanskje pakke seg lettere enn på outbacken. Større/bredere hjul og filt i hjulbuene er kanskje heller ikke optimalt.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Øggen

Sitat fra: ofn på tirsdag 06. januar 2015, klokken 10:06
Sitat fra: Dennis på tirsdag 06. januar 2015, klokken 09:05
Hadde rammeløse dører på Subaru Sti'en og Toyota Celicaen jeg hadde før, var aldri et problem på vinteren på de :) Men hadde smurt de inn med noe silikon greier. Kan også være at de har funnet ut hvilken type gummipakning som egner seg best.
Hadde en Subaru Outback med rammeløse vinduer for noen år siden. Hvis jeg hadde vært offshore om vinteren og kom inn til heliporten så hendte det rett som det var at dørene var fryst sånn fast at de var umulig å få opp. Smurte de da med silikon og det hjalp veldig. Gjorde det samme forrige vinteren med Model S og det har fungert godt så langt.

Når det gjelder pakking av snø i hjulbuene så var det ikke veldig store problemer med det på Outbacken, men husker spesielt en gang jeg kjørte til Lyngen i Troms fra Bergen og det var minusgrader og snødde noe forferdelig hele veien. Innimellom så var det nærmest dammer i vegen (fra bekker?), selv med minusgrader, og disse hadde samme effekt som å kjøre først over tjære og så over en haug med fjær. Pakket seg noe voldsomt i hjulbuene. Måtte frem med en av isøksene med jevne mellomrom hele veien for å hugge løs hardpakket snø/is i hjulbuene.

Har ikke hatt noe særlig problem med dette så langt med Model S, men det er nok litt mindre klaring mellom hjul og dekk på den, så det kan kanskje pakke seg lettere enn på outbacken. Større hjul og filt i hjulbuene er kanskje heller ikke optimalt.

Enig, den dagen du står der og ikke kommer inn i bilen, er det din egen feil. Det tar 5min max å smøre alle gummilister med silikon, og har ikke frosset en gang hos meg.
Snø i hjulbuen merket jeg personelig for første gang på turen til Dombås nå i helgen. Det smallt litt når jeg sladdet inn på den meget dårlig brøytede superchargeren.

cra

Hadde et vindu som var frosset i døra (ikke fast i pakningene) i helga og som ikke ville opp. Med litt manuell hjelp gikk det på palss etter noen forsøk. Håndakene ser ikke ut til å ha noen problemer med å presse seg gjennom fokksnøen/isen så langt.

Har derimot vært plaget med frosne mekanismer på Caravella, som gjør at når man først har kommet seg inn så lar ikke dørene seg lukke. DET er irriterende, det!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:41
Hadde et vindu som var frosset i døra (ikke fast i pakningene) i helga og som ikke ville opp.

Denne har jeg brukt på listen nederst på vinduet. Vinduene har ikke frosset fast siden.
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonspray-364504/

Pakningene på selve bilen tror jeg ikke jeg har smurt, for det er ikke der vinduet setter seg fst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:45
Sitat fra: cra på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:41
Hadde et vindu som var frosset i døra (ikke fast i pakningene) i helga og som ikke ville opp.

Denne har jeg brukt på listen nederst på vinduet. Vinduene har ikke frosset fast siden.
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonspray-364504/

Pakningene på selve bilen tror jeg ikke jeg har smurt, for det er ikke der vinduet setter seg fst.

En slik har jeg da stående; bruker den på snøskuffa innimellom når det er klabbeføre. :)  Kjører du bare vinduet helt ned og sprayer, eller stikker du røret ned mellom vindu og gummilist?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

#27
Sitat fra: cra på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:14
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:45
Sitat fra: cra på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:41
Hadde et vindu som var frosset i døra (ikke fast i pakningene) i helga og som ikke ville opp.

Denne har jeg brukt på listen nederst på vinduet. Vinduene har ikke frosset fast siden.
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonspray-364504/

Pakningene på selve bilen tror jeg ikke jeg har smurt, for det er ikke der vinduet setter seg fst.

En slik har jeg da stående; bruker den på snøskuffa innimellom når det er klabbeføre. :)  Kjører du bare vinduet helt ned og sprayer, eller stikker du røret ned mellom vindu og gummilist?

Problemet er at det ikke er en gummilist der, men en "filt list" som samler støv og dritt. Prøvde å smørre den med silikon, men ble bare griseri på ruta om den senkes helt ned.

Haldenser

kjøp sealfeed fra swissvax isteden. Dyr, men utrolig drøy og trekker inn i lista uten at man får griseriet fra silikon. Har hatt dette på alle lister og hadde ikke noen problemer overhodet under ruskeværet i romjulen
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Cowboystrekk

Mine forhåndsregler når jeg skal på langtur vinterstid:
- Avbryt alltid ladinga like før avgang, da er batteriet varmt og du har full effekt.
- Bruk range mode, batterivarmeren stjeler noen mil.
- Nok luft i dekkene, 50 psi er lurt. Selv om du fyllte 50 psi i oktober i 5 pluss da du skifta så må du regne med at du takket være langt lavere temp kan ha under 40 psi nå.
- Velg setevarmer fremfor høy temp i bilen. 18-20C pluss setevarmer fungerer bra for de fleste :)
- Bruk regen når du kan og unngå bremsene. Når du skal ned mange høydemetre er det verdt å forvarme uten range mode så du får endel regen, da kan du komme ut i pluss selv om forvarminga fort stjeler ei mil eller 2.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA