Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En real vintertest

Startet av arnljon, mandag 05. januar 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

arnljon

Så var turen kommet for bilens store manndomsprøve. Trondheim-Rørosvidda via Tydal/Stuggudal tur/retur tilsammen 290 km. Skulle vel ikke være noe problem antok jeg med ut ifra tidligere erfaringer. Bilen ble lastet opp med masse bagasje for 8 dager i fjellet på veiløs hytte uten strøm, ski på taket, 2 pulker, 2 passasjerer og meg selv. Bagasjeplassen imponerer. Med det ene baksetet lagt ned var det et hav av plass for to pulker og bagasje inne i bilen.

Bilen ladet til 100% dvs 390 km typical. Så bar det avgårde i -10 C fra Trondheim. Oppover Tydalen synker temperaturen gradvis til -20C. Varmeapparatet leverer, men kilometrene raser. I Stuggudal etter 145 km og 700 meter over havet er det kun 175 km rekkevidde igjen, og jeg innser at bilen ikke kan stå 8 dager uten lading og fremdeles ha nok til å komme hjem igjen. Reserveløsning tas ibruk. På Stuggudal Camping har eieren satt opp 4 stk 16 amp ladestolper. Attpåtil tilbyr han seg å laste personer og baggasje over i egen bil å kjøre oss de siste 5 km opp på fjellet. Dermed blir Eltempo etterlatt på campingplassen, mens resten av turen gjøres i en Skoda.

Etter noen dager og med fullt batteri flyttes Eltempo opp på fjellet og settes på den opprinnelige parkeringsplassen, i 900 meters høyde og uten tilkobling. Der står den i 6 døgn. Tap ca 30 km i denne perioden. Da vi etter en kraftig mildværsperiode 30/31. jan og et etterfølgende kraftig snøvær returnerer til bilen er den fullstendig innesnødd 50 meter inne på en offentlig parkeringsplass hvor ansvarlig brøyter tydeligvis har tatt en liten ferie.

Første overraskelse: Ingen vinduer går ned. Alt frosset fast. Etter litt bryting får jeg opp et par dører. Et vindu streiker og blir stående med en glippe på et par cm.

Andre overraskelse: Setter bilen i Very High, prøver å få bort endel snø foran bilen, og kjører fremover. Very High er ikke særlig høyt viser det seg. Bilen bygger opp en kompakt blokk av løss-snø og sørpe under bilen, og bakhjulene er hjelpeløst fortapt på holka under sørpa. Bom fast, 10 km fra nærmeste fastboende på snaufjellet. Ingen ting hjelper før en Audi SUV med dekk så breie som låvedører blir praiet. Eieren brøyter selvsikkert opp en gate frem til Eltempo så lett som ingen ting. Deretter må slepekroken festes. Hvorfor i allhverden er ikke den permanent montert. Nosecone må av i snøstormen og blir hengende å slenge i ledningene til parkeringssensorene. Slepeatuet festes med stivspekte fingrer. Med et selvsikkert glis trekker eieren av Audien Eltempo ut av snøhelvete så lett som ingen ting. "Har du ikke 4 hjuls trekker" spør han, og innkasserer hoderisting fra meg.

Tredje overaskelse: Etter denne forsmedelige opplevelsen lastes bilen opp igjen med folk og bagasje. Fokksnøen har fylt hele fruncen. Bilen settes i bevegelse på riksveien. Ingen regenerering og INGEN BREMSER. Kraftig risting i ABSen tyder på is på skivene. Gudskjelov ingen kritiske situasjoner der bremsing var nødvendig, men en heller guffen opplevelse å ikke ha bremser! Etter et par km med trykk på bremsepedalen smelter tydeligvis isen og bremse-effekten er tilbake

Så hva ble erfaringen med Tesla i vintervær: Rekkevidden mye kortere enn jeg hadde trodd. I praksis trolig rundt 280 km ved full-ladet batteri med den utetemperaturen og lastingen jeg hadde. Mange dårlige løsninger som ikke helt tåler realt norsk vinterdrittvær, spesielt vinduer og dører. Voldsom bagasjeplass, og brukbart varmeanlegg selv om jeg syns gulvvarmen er elendig. Ha med spade og kjettinger. Gjerne en pose kattesand også for strøing. Bilen er voldsomt tung og sitter som limt fast når den først sitter.

Ellers var juleferien helt prima.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

RaBalder

Fint at du deler erfaringer  ;)

Jeg er stort sett fornøyd med Model S på vinteren. Men jeg er heller ikke med i den fan-klubben som synes Model S er den "supre perfekte vinterbilen".

Der er altfor mange små (og noen større) ting som ødelegger.

  • Det meste kan man planlegge for å unngå problemer med.
  • Mens andre er det ikke annet å gjøre enn og takle så godt man kan når ting "skjer".

Tuxedo

Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

arnljon

Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

Jeg har alltid vært veldig positiv til bilen og ønsker ikke å rakke ned på den. Men jeg ønsket å dele disse erfaringene ikke minst fordi spørsmål om vinteregenskaper er noe veldig mange er interessert i.

Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen eller måttet kjøre flere kilometrer før bremsene virker. Dette syns jeg ikke noe spesielt om. Bilen hadde knapt snø på seg. Det var parkeringsplassen som var gjensnødd. Man må kunne forvente at bilen fungerer etter å ha stått ubrukt en ukes tid utendørs.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

jazzwheel

Sitat fra: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 22:21
Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

Jeg har alltid vært veldig positiv til bilen og ønsker ikke å rakke ned på den. Men jeg ønsket å dele disse erfaringene ikke minst fordi spørsmål om vinteregenskaper er noe veldig mange er interessert i.

Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen eller måttet kjøre flere kilometrer før bremsene virker. Dette syns jeg ikke noe spesielt om. Bilen hadde knapt snø på seg. Det var parkeringsplassen som var gjensnødd. Man må kunne forvente at bilen fungerer etter å ha stått ubrukt en ukes tid utendørs.
+1

Kjærra

Sitat
Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen eller måttet kjøre flere kilometrer før bremsene virker. Dette syns jeg ikke noe spesielt om. Bilen hadde knapt snø på seg. Det var parkeringsplassen som var gjensnødd. Man må kunne forvente at bilen fungerer etter å ha stått ubrukt en ukes tid utendørs.
+1
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

hgs

Bra å vite om dette, det er en situasjon jeg fort kan se for meg å havne i sjøl.  Moralen er vel å alltid plugge i om man kan, og om man ikke kan lader man til høy SOC og forvarmer godt før man kjører. Og ha kjetting og spade i bilen når man skal på fjellet.

Ble forresten stående fast i sand på en strand på Sunnmøre i sommer, og du skal lete lenge etter noe verre å få løs når den først har satt seg. Måtte smile litt da du nevnte slepekroken, vi hadde iallfall 25 plussgrader......
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Tuxedo

#7
Sitat fra: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 22:21
Jeg har alltid vært veldig positiv til bilen og ønsker ikke å rakke ned på den. Men jeg ønsket å dele disse erfaringene ikke minst fordi spørsmål om vinteregenskaper er noe veldig mange er interessert i.

Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen eller måttet kjøre flere kilometrer før bremsene virker.
Jeg kan love deg at jeg har hatt biler hvor dører og dørlåser har frosset fast når de har stått ute mindre enn en uke i kulda. At bremsene ikke virker på bilen har jeg ikke opplevd uansett hvor lenge den har stått.  Der tror jeg du har kommet ut for et særtilfelle.
Sitat
Bilen hadde knapt snø på seg. Det var parkeringsplassen som var gjensnødd.
Ok.  Den stod under tak, da?
Sitat
Man må kunne forvente at bilen fungerer etter å ha stått ubrukt en ukes tid utendørs.
Den hadde nok fungert bedre hvis du hadde forvarmet.  Klassikeren for en nediset fossil er jo å la den gå på tomgang en halvtimes tid.

turfsurf

Sitat fra: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 22:21
Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

Jeg har alltid vært veldig positiv til bilen og ønsker ikke å rakke ned på den. Men jeg ønsket å dele disse erfaringene ikke minst fordi spørsmål om vinteregenskaper er noe veldig mange er interessert i.

Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen eller måttet kjøre flere kilometrer før bremsene virker. Dette syns jeg ikke noe spesielt om. Bilen hadde knapt snø på seg. Det var parkeringsplassen som var gjensnødd. Man må kunne forvente at bilen fungerer etter å ha stått ubrukt en ukes tid utendørs.

Nå var været i julen litt utenom det vanlige, svingte fra -20 til +5 og ned til -10 igjen der hvor jeg var. Det vil skape mye is, og med rammeløse vinduer vil det skape problemer. Handler litt om å kjenne bilen man har, forvarming ville både fikset dørene og regen. Bremsene er nok berettiget mere kritikk...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Brede

Du parkerte iallefall riktig vei da arnljon, bak finnes det jo ikke slepekrok overhodet...  ???

Batteritralla

Ok....

Beholder 5000 Kroners A6 Quattro'en noen år til  :o
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

arnljon

Sitat fra: Brede på mandag 05. januar 2015, klokken 23:03
Du parkerte iallefall riktig vei da arnljon, bak finnes det jo ikke slepekrok overhodet...  ???
Tenkte ikke på det når jeg parkerte, men er glad jeg gjorde det. Merkelig at det ikke er slepekrok bak.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Sense

Selv med høyderegulerende fjæringer, så ville jeg ikke forventet at den skulle være like viril i høy snø som en vaskekte SUV.

Men kritikken om at det burde være lettere adkomst til både slepekrok og kupeen, synes jeg er berettiget. Det er prisen vi betaler for at bilen er produsert i California, ikke på Røros.

For min del har jeg kun opplevd å ikke få opp ladeporten etter vintervask i minusgrader. Men er veldig fornøyd med kjøreegenskapene på glatta uten å ha prøvd høy snø. Opplever det grise-enkelt å holde den på grensen i svinger, før stabiliseringskontrollen overtar.

pgi

Kjedelig å høre at bilen ikke har de egenskapene om vinteren du forventet deg  og regnet med da du bestilte den.

Forøvrig lurt å ta med spade når du skal på ski og hyttetur om vinteren, både for å kunne spa frem hyttedøren, grave seg ned ved uvær og grave løs kamerater dersom skred.

Har selv bestilt en D-versjon, kanskje den bedre vil oppfylle dine forventninger som vinterbil? Hvis ikke er nok kjettinger veldig lurt når man kjører 2wd. Finnes kanskje for tesla også (?)

(Har selv slitt som pokker med å komme inn i gjenfrossede biler om vinteren. Har noen ganger hoppet inn via bakluke, men vet ikke om det er mulig på tesla :) )

staleand

At bilen er laget i solfylte California dukker stadig opp som en forklaring til forskjellige svake konstruksjoner på Teslaen. Kjøper rett og slett ikke den forklaringen. Hvis de ønsker å markedsføre og selge bilen i markeder med kaldt klima kunne det vel kanskje være verdt 200k usd å "stjele" en ingeniør eller to fra VW AG / BMW / Mercedes / andre bilmerker som har erfaring med slike "bagateller" som jeg opplever Model S lider av.

Forøvrig fler enn meg som har lagt merke til at den også har helt utrolig og unikt (dårlige) vindusvisker-armer?
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA