Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En real vintertest

Startet av arnljon, mandag 05. januar 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

rmr

#45
Flott at du deler historien din.

Jeg derimot blir ekstremt skeptisk til min reservasjon av Model S når jeg leser slikt....huffameg sier jeg bare :(

Kommer sikkert kommentarer på at slikt er det med fossilbiler også, men jeg vil påstå jeg aldri har opplevd det slikt som dette. Her har Tesla en stor utfordring!

Sitat fra: sangiovese på mandag 26. januar 2015, klokken 13:29
Kan bidra med helgas erfaring.

Var da på hyttetur i et område med dårlig mobildekning. På parkeringsplassen var det Edge-dekning når vi ankom fredagskvelden. Parkerte bilen, på med ski og opp-pakning, og en fin tur videre inn til hytta. I går skulle vi returnere. Frem med mobilen for å forhåpentligvis få kontakt med bilen slik at den holdt en god lunk når vi kom frem til den. Men ingen kontakt. Noen forsøk til, men ingen kontakt. Men ingen nedtur egentlig, for da er det jo bare å starte oppvarmingen når vi ankommer bilen, så har den en god lunk når vi er ferdig nedpakket og klar for å kjøre.

Et par timer senere ankom vi parkeringsplassen. Der står vår Model S, godt nedfrostet. Kommer bort til bilen. Ingen dørhåndtak som kommer ut. Trykker på håndtåket. Neida, det holder seg inne. Frem med FOB. Trykker, men ingen reaksjon. Tydeligvis dumt å stole på at batteriet i den holder i mer enn 3 måneder...

Drar frem mobilen. Kanskje fungerer det å åpne via app'en? Niks. Ingen kontakt.
Legger FOB på "nødåpningsplassen". Det fungerer heldigvis. Dvs, to av fire håndtak kommer ut. Førerdør og venstre bakdør. Prøver å åpne førerdøra. Men vinduet vil ikke gå ned. Prøver å skyve vinduet ned samtidig som jeg åpner. Men det sitter tydeligvis bom fast. Prøver med bakdøra. Samme problemet. Dørene på høyresida får jeg fremdeles ikke ut håndtakene på, så det er bare å gi opp.

Heldigvis er bakluka langt mer samarbeidsvillig. Klatrer inn i bilen bakfra. Frem i førersetet. Trykker inn bremsepedalen. Ingen reaksjon!!! Begynner å se for meg timevis med venting i kulda for å få opp en bergingsbil. Samler tankene og trykker en gang til. Bilen våkner til liv. Puh...

Dørene får jeg fremdeles ikke opp, så jeg klatrer ut via bakluka for å pakke sammen sammen med de andre. Etter ti minutter med oppvarming kommer fremdeles ikke håndtakene på høyresida ut, men dørene på førersida går heldigvis opp, med litt skyvehjelp. Folket med sine "fossilbiler" kan ikke annet enn å le stille av denne "Bil 2.0".

Så kom neste høydepunkt: komme seg løs. Ikke fra snø. Men fra fastfrosne bremser. Kan ikke gi noe særlig gass, for da risikerer jeg å fly rett i bilen som står parkert få meter bak. Og fremover ser jeg bare en stor brøytekant. Etter noen forsøk kommer et smell og jeg kommer meg endelig løs!

Tror det blir lenge til neste gang jeg våger å parkere Tesla'n der oppe.Heldigvis virket alle dørhåndtakene når vi kom tilbake til sivilisasjonen!
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

cra

Sitat fra: Tuxedo på mandag 26. januar 2015, klokken 14:04
Sitat fra: Muffinman på mandag 26. januar 2015, klokken 14:01
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 26. januar 2015, klokken 13:46
Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass.
Du utnevnes herved til Norgesmester i å beregne akkurat nok rekkevidde :)
Og siden den der er umulig å slå, forblir han Norgesmester for alltid... :D

Jeg har en kompis som er norgesmester i tilsvarende i klassen for dieselbil. Han og dama skulle ut en tur og måtte fylle diesel på veien. Dama ville at de skulle tømme reservekanna på tanken før de dro, for hun mente det var for lite til å komme til bensinstasjonen. Han mente det var nok. I det de svinger inn på stasjonen tar dieseln slutt, og de triller på palss foran pumpa. De er til dags dato ikke enige om hvem som hadde rett. Jeg mener begge hadde rett. ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

NegativeElectrode

Problemet med frysing av de innfelte dørhåndtakene er vel en "feature" :0

Mulig vinterpakken burde inneholde oppvarming av håndtakene når man sette på forvarming. Endel har vel "løst" fryst ladeport med silikonbaserte preparater. Vet ikke om det kan fungere for dørhåndtak også, slik at isen ikke får så godt grep at den holder igjen motorene som skyver dem ut. Tror jeg skal prøve meg på det første vinter med bilen.

De som har foliert eller brukt annen forsegling på bilen, blir det mindre fastfrysing av dørhåndtak?
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cra

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 26. januar 2015, klokken 14:36
Problemet med frysing av de innfelte dørhåndtakene er vel en "feature" :0

Mulig vinterpakken burde inneholde oppvarming av håndtakene når man sette på forvarming.

Det kommer da luft ut ved dørhåndtakene når varminga er på? Ikke som nen egen del av vinterpakke pr se, men som at når man blåser oppvarmet luft inn i kabinen  å noe luft ut et sted, og en del av det kommer ut ved håndtakene på døra.

Kunne forøvrig ønsket meg tilsvarende oppvarming av hovedlyktene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jejl

For noen uker siden hadde vi regn/sludd som frøs på bakken og Teslaen var dekket med ca 5mm ruglete is da vi kom ut på morgenen. Dørhåndtakene gikk ut, men det var en bare dør som ville opp, men den gikk ikke igjen igjen. Løsningen ble noen poser med varmt vann, og etter 4-5 minutt med varmen på fullt var alt isfritt, og alt i bilen fungerte som det skulle. Det tok betydelig legre tid med diesel-Volvoen som sto ved siden av.

Kristian O

Sitat fra: Tuxedo på mandag 26. januar 2015, klokken 13:49
Tips til alle:  Hvis bilen ikke har dekning, men du har dekning på mobilen, og du tidligere har latt bilens WiFi koble seg opp mot delt nettverk på mobilen, så er det bare å slå på denne funksjonen på mobilen.  Bilen vil nå koble seg til telefonens nettverk (innen rimelig tid), og appen skal kunne brukes for å varme, låse opp etc.  Dette forutsetter naturligvis at man står i nærheten av bilen.

Den var slett ikkje dum  :D
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA