Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En real vintertest

Startet av arnljon, mandag 05. januar 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

Sjøhyene

Har hatt flere turer nå på fjellet vinterstid til hytte uten innlagt strøm. Fast frosset vinduer og dører har jeg aldri opplevd og bremsene har alltid fungert greit på disse turene. Hadde derimot et par tilfeller tidligere i høst på vei fra jobb som var skikkelig ekle. Da hadde det sluddet, tempen lå på rundt null og bilen var kald. I minus 10-20 har jeg aldri hatt fått noen spesielle overraskelser mtp bremsene.

Det eneste jeg syns er en viss issue med teslaen på slike turer er rekkevidden. Har lært meg å regne ca 30mil rekkevidde. Har man 25mil en vei til en hytte som ligger 1000moh så bør man regne med å være nærmest tom når man kommer fram. Tenker da med ski på taket, full bil, elendig føre etc.. Har man SC langs veien er det null problem, men har man ikke det må man planlegge litt hvis det ikke er enkelt å lade på hytta.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Geir44

Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

Det er lite realistisk å tro at forvarming er tilgjengelig på slike steder. Hytteparkeringer og fjellparkeringer er øde og da er åpenbart ikke elbil det rette. I hvert fall ikke om vinteren.

Øyvind.h

Sitat fra: Geir44 på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:53
Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

Det er lite realistisk å tro at forvarming er tilgjengelig på slike steder. Hytteparkeringer og fjellparkeringer er øde og da er åpenbart ikke elbil det rette. I hvert fall ikke om vinteren.
Forvarming er da tilgjengelig over alt, så lenge man har strøm nok på batteriet? Og jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å bilen min stå øde plassert såfremt jeg visste jeg hadde strøm til å komme meg hjem eller til nærmeste SC. Men det finnes naturligvis en del scenarier hvor elbilen har utfordringer, hvor fossilbilen ikke har like store utfordringer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:25
Forvarming er da tilgjengelig over alt, så lenge man har strøm nok på batteriet? .....
Vel... må vel ha dekning på mobilen også. Er ikke alltid man har det i den norske fjellheimen.

Sjøhyene

Sitat fra: OleJA på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:34
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:25
Forvarming er da tilgjengelig over alt, så lenge man har strøm nok på batteriet? .....
Vel... må vel ha dekning på mobilen også. Er ikke alltid man har det i den norske fjellheimen.

Foreløpig ikke opplevd akkurat dette, men i så fall kan man jo bare forvarme bilen ved å gå inn i den først og skru på varmen, på gamle måten. ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Davidsv

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 06. januar 2015, klokken 17:29
Sitat fra: OleJA på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:34
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:25
Forvarming er da tilgjengelig over alt, så lenge man har strøm nok på batteriet? .....
Vel... må vel ha dekning på mobilen også. Er ikke alltid man har det i den norske fjellheimen.

Foreløpig ikke opplevd akkurat dette, men i så fall kan man jo bare forvarme bilen ved å gå inn i den først og skru på varmen, på gamle måten. ;)

Hvis alt har frosset fast kommer man ikke inn i bilen, heller :P
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Leif1

Da trekker du bittelitt i døra så den åpner seg et lite hakk. Så går forvarmingen.
Konvertitt fra S til X

drinden

Vet ikke om det er ufint å blande inn min vinter-erfaring i denne tråden eller ikke. Har ikke tilsvarende erfaring med parkering over lang tid i masse snø, men kjøring over lang tid med mye bagasje.

Skulle i romjulen en tur fra Oslo-området til Nord-Trøndelag.
Det var kaldt og bilen var fullastet, 2 vokse, tre barn, skiboks, 6 par ski, klær og forsinkede julegaver. Bilen var pakket til randen.

Kjørte selvsagt Østerdalen. Vi startet i ca -20 grader med forvarmet bil. Det ble litt kaldere opp over Østerdalen. På det kaldeste var vi nede i -24 grader.

Synes bilen oppfører seg fint på veien, med gode egenskaper på glatt vei. Den gir tydelige signaler når den holder på å slippe, så det er enkelt å holde seg innenfor grensene.

Vi kjørte ikke hardt oppover dalen. Fulgte trafikken og kjørte ofte med CC på.
Forbruket til Alvdal (SC på Eleverum) var rett i overkant av 280Wh/km.

På Alvdal tok vi en lengre pause. Her fulladet (nesten) vi bilen. Som kjent er det lang til nest SC. Den er på Grong og det er ca 400km. Vi måtte derfor ha en undødvendig lang pause på Tesla Lade i Trondheim for å toppe opp slik at vi kom uproblematisk til neste SC på Grong.

Så min konklusjon er at dette er en god vinterbil, med en del høyere forbruk på vinteren med fullastet bil. Det største problemet akkurat nå er mangelen på en SC i Trondheimsområdet. Håper indelig at det snart kommer på plass. Skal ha en ny slik tur om noen uker...

snurrehue

Kan bidra med helgas erfaring.

Var da på hyttetur i et område med dårlig mobildekning. På parkeringsplassen var det Edge-dekning når vi ankom fredagskvelden. Parkerte bilen, på med ski og opp-pakning, og en fin tur videre inn til hytta. I går skulle vi returnere. Frem med mobilen for å forhåpentligvis få kontakt med bilen slik at den holdt en god lunk når vi kom frem til den. Men ingen kontakt. Noen forsøk til, men ingen kontakt. Men ingen nedtur egentlig, for da er det jo bare å starte oppvarmingen når vi ankommer bilen, så har den en god lunk når vi er ferdig nedpakket og klar for å kjøre.

Et par timer senere ankom vi parkeringsplassen. Der står vår Model S, godt nedfrostet. Kommer bort til bilen. Ingen dørhåndtak som kommer ut. Trykker på håndtåket. Neida, det holder seg inne. Frem med FOB. Trykker, men ingen reaksjon. Tydeligvis dumt å stole på at batteriet i den holder i mer enn 3 måneder...

Drar frem mobilen. Kanskje fungerer det å åpne via app'en? Niks. Ingen kontakt.
Legger FOB på "nødåpningsplassen". Det fungerer heldigvis. Dvs, to av fire håndtak kommer ut. Førerdør og venstre bakdør. Prøver å åpne førerdøra. Men vinduet vil ikke gå ned. Prøver å skyve vinduet ned samtidig som jeg åpner. Men det sitter tydeligvis bom fast. Prøver med bakdøra. Samme problemet. Dørene på høyresida får jeg fremdeles ikke ut håndtakene på, så det er bare å gi opp.

Heldigvis er bakluka langt mer samarbeidsvillig. Klatrer inn i bilen bakfra. Frem i førersetet. Trykker inn bremsepedalen. Ingen reaksjon!!! Begynner å se for meg timevis med venting i kulda for å få opp en bergingsbil. Samler tankene og trykker en gang til. Bilen våkner til liv. Puh...

Dørene får jeg fremdeles ikke opp, så jeg klatrer ut via bakluka for å pakke sammen sammen med de andre. Etter ti minutter med oppvarming kommer fremdeles ikke håndtakene på høyresida ut, men dørene på førersida går heldigvis opp, med litt skyvehjelp. Folket med sine "fossilbiler" kan ikke annet enn å le stille av denne "Bil 2.0".

Så kom neste høydepunkt: komme seg løs. Ikke fra snø. Men fra fastfrosne bremser. Kan ikke gi noe særlig gass, for da risikerer jeg å fly rett i bilen som står parkert få meter bak. Og fremover ser jeg bare en stor brøytekant. Etter noen forsøk kommer et smell og jeg kommer meg endelig løs!

Tror det blir lenge til neste gang jeg våger å parkere Tesla'n der oppe.Heldigvis virket alle dørhåndtakene når vi kom tilbake til sivilisasjonen! 

Trøndertesla

Jeg fikk testet grensene skikkelig fra Trysil via Alvdal til Trondheim natt til søndag. Startet fra Trysil og da sa Teslanavigasjonen at jeg hadde for lite strøm til å nå Alvdal; det var ca. 30km lengre enn jeg hadde på "tanken". Men, på Samsungen så fant den en rute som var litt kortere og i følge mine beregninger så burde det gå om jeg kjørte pent. Hadde ca. 20tkm mer på tanken enn avstanden til Alvdal.

Det jeg ikke tok inn i beregningene var at Samsungruten tok de råeste snarveiene. Ca. 30km sør for Alvdal måtte jeg inn på en ubrøytet svingete "traktorvei" over Jøtulhogget. I bunnen av bakken hadde jeg nok tkm på tanken, men det ble raskt spist opp oppover bakken. Og det var såvidt jeg kom meg oppover de bratte 180 graders-svingene hvor det var ca. 20cm med løssnø i veien. jeg kom meg akkurat over den siste toppen og da hadde jeg igjen ca. 8 tkm på tanken og det var igjen ca. 25km til Alvdal. Jeg rullet ned på RV3 og ca. 13km før Alvdal gikk tanken i null, men jeg kom meg heldigvis frem til superladeren. Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass. Så dette var på "hengende håret" som man sier.

Det hadde vært skikkelig kjipt å bli stående i Jøtulhogget i 25 minus med tom tank, langt fra sivilisasjonen... Tror jeg tenker meg litt mer om neste gang før jeg gambler på en slik tur ;-)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Tuxedo

#40
Tips til alle:  Hvis bilen ikke har dekning, men du har dekning på mobilen, og du tidligere har latt bilens WiFi koble seg opp mot delt nettverk på mobilen, så er det bare å slå på denne funksjonen på mobilen.  Bilen vil nå koble seg til telefonens nettverk (innen rimelig tid), og appen skal kunne brukes for å varme, låse opp etc.  Dette forutsetter naturligvis at man står i nærheten av bilen.

fonberg

Sitat fra: Trøndertesla på mandag 26. januar 2015, klokken 13:46
Jeg fikk testet grensene skikkelig fra Trysil via Alvdal til Trondheim natt til søndag. Startet fra Trysil og da sa Teslanavigasjonen at jeg hadde for lite strøm til å nå Alvdal; det var ca. 30km lengre enn jeg hadde på "tanken". Men, på Samsungen så fant den en rute som var litt kortere og i følge mine beregninger så burde det gå om jeg kjørte pent. Hadde ca. 20tkm mer på tanken enn avstanden til Alvdal.

Det jeg ikke tok inn i beregningene var at Samsungruten tok de råeste snarveiene. Ca. 30km sør for Alvdal måtte jeg inn på en ubrøytet svingete "traktorvei" over Jøtulhogget. I bunnen av bakken hadde jeg nok tkm på tanken, men det ble raskt spist opp oppover bakken. Og det var såvidt jeg kom meg oppover de bratte 180 graders-svingene hvor det var ca. 20cm med løssnø i veien. jeg kom meg akkurat over den siste toppen og da hadde jeg igjen ca. 8 tkm på tanken og det var igjen ca. 25km til Alvdal. Jeg rullet ned på RV3 og ca. 13km før Alvdal gikk tanken i null, men jeg kom meg heldigvis frem til superladeren. Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass. Så dette var på "hengende håret" som man sier.

Det hadde vært skikkelig kjipt å bli stående i Jøtulhogget i 25 minus med tom tank, langt fra sivilisasjonen... Tror jeg tenker meg litt mer om neste gang før jeg gambler på en slik tur ;-)

Husk reservekanne neste gang  ;)

http://www.clasohlson.com/no/Exibel-USB-nødlader/powerbank/38-4518?LGWCODE=384518000;83825;4797&gclid=CIzOw5jbscMCFQsNcwodB6YAkA&gclsrc=aw.ds
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Sitat fra: Trøndertesla på mandag 26. januar 2015, klokken 13:46
Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass.
Du utnevnes herved til Norgesmester i å beregne akkurat nok rekkevidde :)

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på mandag 26. januar 2015, klokken 14:01
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 26. januar 2015, klokken 13:46
Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass.
Du utnevnes herved til Norgesmester i å beregne akkurat nok rekkevidde :)
Og siden den der er umulig å slå, forblir han Norgesmester for alltid... :D

Muffinman

Går vel an å slå den. Men da må man faktisk gå tom for strøm når man har rygget akkurat langt nok mot laderen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA