Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppvarmet frontrute. Spørsmål?

Startet av Stikkkontakt, mandag 05. januar 2015, klokken 20:44

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Hei
Har nettopp fått oss en e-Golf og har et spørsmål ang oppvarmet frontrute.
Kan man starte KUN varmetrådene, eller må man fyre i gang hele varmesystemet? Når man trykker på  knappen på venstre innstillingsbryter ryker jo fort 20-30 km rekkevidde og så må man slå av dette igjen når ruten er tørr.
På e-up er jo varmetrådene helt uavhengig alle andre funksjoner og rekkevidden reduseres kanskje 1 km når de er på.

Ohm

Du kan skru på varme i ruta, og ha klimaanlegget av.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Stikkkontakt

Jeg er ikke hjemme så får ikke lest i bruksanvisningen og kona mi leser ikke tysk(Importbil)
Men fikk lastet ned "Bedienungsanleitnung" ved hjelp av chassisnummer.

Her fikk jeg svaret jeg trengte.

1.Det fornuftige er jo å aktive automatisk start av frontrutevarming
2.Den kan slåes av og på via Discover Pro-skjermen
3.Den kommer på ved å trykke på MAX-knappen.

Nickelilltroll

Lite nysjerrig på hvor lang tid det egentlig skal ta, på min bil, etter forværming i 25 min(via carnet), tar det 8 min å få et isfritt frontvindue....med max på vindue+værmetråder påslaget...i 8 blå grader :o
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Plomma

Drives varmetrådene av strøm fra 12V-batteriet?
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

Råde

Sitat fra: Plomma på tirsdag 06. januar 2015, klokken 07:40
Drives varmetrådene av strøm fra 12V-batteriet?
Jeg har ikke koblingsskjemaet for golfen foran meg, men alt som normalt drives av 12V batteriet på en bil gjør også det her.
e-Golf | X75D

Ohm

Det tar fra 12 volts batt. Trekker fra 8 km ved toppladet batteri. Hvis du bare skal kjøre oppvarmet rute, trykk på meny på "vifteknappen", velg off til venstre og trykk på rutesymbolet ved siden av. Da er klima av, rute på.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Sidewinder

Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 05. januar 2015, klokken 21:49
Lite nysjerrig på hvor lang tid det egentlig skal ta, på min bil, etter forværming i 25 min(via carnet), tar det 8 min å få et isfritt frontvindue....med max på vindue+værmetråder påslaget...i 8 blå grader :o

8min???
Hmm, da må man jo frem med is-skrape alikevel?

Nickelilltroll

#8
Ja, er akkurat derfor jeg spør, kan ikke vare normalt? Dette irriterer meg til døds!! >:( Men skal sies at jeg har en versjon der værmetråder i vindue ikke fungerer via appen(tidigt tillverkingsdato).
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Ohm

Hvis du forvarmer via 16 amp, blir det vesentlig varmere i bilen enn om du bruker org. kabel på 10 amp.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Elmo

Sitat fra: Ohm på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:52
Hvis du forvarmer via 16 amp, blir det vesentlig varmere i bilen enn om du bruker org. kabel på 10 amp.

Hvis du setter opp at forvarmingen får ta strøm fra batteriet så blir det like varmt uansett om ladekableen er på 10 eller 16A.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ohm

Det tror jeg ikke du kan velge. Den tar strøm fra nettet når den står tilkoblet, og da får den mer på 16 enn på 10. Ellers tar den strøm fra batteriet når den ikke er tilkoblet, hvis man har valgt det.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Elmo

#12
Nå har jeg eUp og ikke eGolf, men jeg regner med at dette er likt.
Når den er satt opp til å få lov til å ta strøm fra batteriet så tar den kanskje all varmestrømmen fra batteriet, men den starter samtidig å lade (med den strømmen den får fra nettet) så resultatet er det samme.
Jeg har forsøkt med både 6A, 10A og 16A med Ratio kabel. Samme varme uansett og bilen starter å lade. Ladestrøm instilling i bilen har jeg alltid på fullt (16A).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

e-Kvaase

Sitat fra: Ohm på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:52
Hvis du forvarmer via 16 amp, blir det vesentlig varmere i bilen enn om du bruker org. kabel på 10 amp.

Vet du teknisk hva som skjer?
Er det PTC varmeelementet som går på høyere effekt når man er koblet til 16A kontra 10A?
Er det noen forskjeller vedr. effekt av varmetrådene i frontruta i forhold til 10A eller 16A kurs?

Det betyr vel at det er nyttig å skaffe seg en 16A ladekabel til ECC/Schuko for e-Golf for å få mer varme.

Råde

Hvis du har bilen koblet til strømnettet og samtidig har sagt at forvarmingen ikke kan ta strøm fra batteriet, vil bilen kun klare oppvarming med det som er tilgjengelig via ladekabelen.

Dvs ved 10A ladekabel ca 2300W som mulig maks på "varmeovnen i bilen" og ved 16A ca 3500W.

I bil som i hus er det forskjell på disse to effektene.

Velger du at bilen kan bruke fremdriftsbatteriet til forvarming, vil du kunne få maks effekt (5-6kW?) i henhold til det Elmo skriver.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA