Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det noen billige måte og ta betalt får sein lading?

Startet av svingen, mandag 05. januar 2015, klokken 12:38

« forrige - neste »

svingen

Hei!
er flere plasser som man nok kan få lov til og sette opp en ladestasjon eller 3 men er ikke alle som vil gi ut strøm gratis.
Det kan være plasser som ikke selger noe og har ingen ting og tjene på att folk lader og står der.
Vet dere om det finnes noe enkelt/rimlig løsninge får og ta 10 kr timen eller et vist beløp i timen?
Tenkte på Easypark og henge opp en "lapp" og si skal du lade her må du betale 10 kr timen hvis ikke kan du få boot på intil 500 kr,vi har dessvere ikke mulighet til og gi bort gratis strøm.

Er klar over att det er kanskje litt "smålig" og ikke gi bort strøm gratis men si det er et lite idrettsanlegg eller en skole med stramt budsjett så syns jeg det er 10 ganger bedre og betale 10 kr timen får "sein lading" enn og ikke få strøm.
Kan jo og være att det er mulig og lade på 22KW hvis det er infrastruktur til det men da må betale 50 kr time får og ta et døme.

Noen som vet om noe? som ikke er dyrt og kjøpe inn og ikke noe spesiel kostad rundt det? er jo ikke sikkert det blir brukt mye :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Thomas Parsli

#1
Easypark har en app som fungerer bra.
Du velger regnummer på bilen, sonen du parkerer i og tiden du skal stå.

Men penge går til Easypark, ikke den som driver plassen.
Og du må ha en avtale med Easypark for at de skal bøtelegge biler som ikke betaler...

Det finnes jo apper som Paypal og Swish (www.getswish.se), men ikke regn med at potensielle "kunder" har disse eller klarer å bruke de...
[edit: ser at Swish fortsatt ikke er lanser i Norge, da er mCash (mca.sh) et alternativ]

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

fredag

Sitat fra: svingen på mandag 05. januar 2015, klokken 12:38
Hei!
er flere plasser som man nok kan få lov til og sette opp en ladestasjon eller 3 men er ikke alle som vil gi ut strøm gratis.
Det kan være plasser som ikke selger noe og har ingen ting og tjene på att folk lader og står der.
Vet dere om det finnes noe enkelt/rimlig løsninge får og ta 10 kr timen eller et vist beløp i timen?
Tenkte på Easypark og henge opp en "lapp" og si skal du lade her må du betale 10 kr timen hvis ikke kan du få boot på intil 500 kr,vi har dessvere ikke mulighet til og gi bort gratis strøm.

Er klar over att det er kanskje litt "smålig" og ikke gi bort strøm gratis men si det er et lite idrettsanlegg eller en skole med stramt budsjett så syns jeg det er 10 ganger bedre og betale 10 kr timen får "sein lading" enn og ikke få strøm.
Kan jo og være att det er mulig og lade på 22KW hvis det er infrastruktur til det men da må betale 50 kr time får og ta et døme.

Noen som vet om noe? som ikke er dyrt og kjøpe inn og ikke noe spesiel kostad rundt det? er jo ikke sikkert det blir brukt mye :)

EV-Box sine ladebokser/ladestolper har dette.

Du setter opp at ladestolpen er offentlig tilgjengelig, sette pris for lading pr kwh, eller pr minutt eller om det skal være en startpris. Betaling med RFID-kort.

Ladestolpen har en GPS, slik at informasjon om posisjonen til stolpen, ladefart, pris og om stolpen er ledig eller opptatt eller ute av drift automatisk blir lagt ut på EV-Box sitt ladekart.

22kW ladestolpe koster ca 15000kr pr stk.

Du kan lade med et hvilket som helst nederlandsk ladekort. Problemet er at det ikke finnes noe nasjonalt norsk ladekort eller roaming mellom norske ladestasjon-leverandører. I Norge kan disse boksene i praksis kun brukes av brukere som har bestilt ladekort fra EV-Box direkte.

Det hadde vært genialt om EV-Box hadde fått til roaming med Fortum eller Grønn kontakt sine ladekort, eller hvis de hadde fått til et større salg til feks norske kommuner eller kjøpesentre slik at ladekortet til EV-Box ble mer utbredt i Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sigurdi

Er jo visa Terminal på Cola Automaten, må vel finnes et rimelig kortløsning?
Horten
Model X90D (18.03.17)

Thomas Parsli

Sitat fra: sigurdi på mandag 05. januar 2015, klokken 16:22
Er jo visa Terminal på Cola Automaten, må vel finnes et rimelig kortløsning?

Nei, ikke i det volumet svingen snakker om.

Når du legger sammen investeringskostnader, etableringskostnader, driftskostnader og transaksjonskostnader får du en pris som er langt unna rimelig.

Det er begrenset hvor mye strøm man klarer å bruke fra en 16A kontakt, så det er ofte billigere å gi bort strømmen enn å prøve å ta betalt.
Jeg ville foreslått 20,-/timen i betaling, i et syltetøyglass...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på mandag 05. januar 2015, klokken 16:22
Er jo visa Terminal på Cola Automaten, må vel finnes et rimelig kortløsning?

Nei, de er ganske dyre i drift. Men det spiller ingen rolle for disse automatene, for når man kjøper en brus eller sjokolade på disse så er det minst 3-400% avanse. Det er jo det folk vil unngå på hurtigladerne...

For å ta et eksempel:
Snickers i automaten ombord på togene: 29,-
Snickers i 10-pack på Jula: 79,-

De som fyller automatene betaler nok mindre inn enn det Jula selger ut for ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

Det er vel en del tilbydere av sms-løsninger, men da er man nok avhengig av en datamaskin som mottar info fra sms-forespørselen og setter på strøm på ladestolpen. Antar dette er litt ut over det som anses som «enkelt» i denne sammenhengen.

Burde ikke være rakettvitenskap å få til, men krever nok litt innsats.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pwb

På ett idrettsanlegg så ville jeg bare satt opp en del vanlige 16A kontakter og hatt en bryter for disse ett sted så når man hadde parkert og levert 20,- til noen så slo de på strømmen på kontakten.

fredag

Sitat fra: pwb på tirsdag 06. januar 2015, klokken 07:29
På ett idrettsanlegg så ville jeg bare satt opp en del vanlige 16A kontakter og hatt en bryter for disse ett sted så når man hadde parkert og levert 20,- til noen så slo de på strømmen på kontakten.

Det er ikke lov å sette opp 16A kurs med schuko for elbil-lading lengre.

Det er vel max 10A for schuko når kursen skal brukes til å lade elbil.

Dermed vil mange eldre elbiler med 13A eller 16A ladekladd - feks min i-Miev - ikke kunne lade der uten å kjøpe ny, tregere ladekladd til 6-8000kr.

Norge er et høykostland, og det å ha et menneske til å ta imot penger og skru av og på strømmen er sannsynligvis lite lønnsomt i lengden de fleste steder.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cra

Det er vel konseptet med 20kr pr time og manuell start/innkobling som er poenget her, ikke type kontakt og antall Ampere på sikringen. Men for all del; legg på en CEE-kontakt, så unngår man shucko-problematikken. :)

Kanskje en slik timer-bryter slik at man betaler for at den som jobber på dugnad og selger vafler skal skru på X minutter og legge 20-kroneren i isboksen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Xtian

Sitat fra: svingen på mandag 05. januar 2015, klokken 12:38
Noen som vet om noe? som ikke er dyrt og kjøpe inn og ikke noe spesiel kostad rundt det? er jo ikke sikkert det blir brukt mye :)
Hva med helt vanlig parkeringsavgift?  Evt. ta litt mer parkeringsavgift for plasser med kontakt enn uten?

Christian 8-)

goggo

Mange steder kan man gjøre som på denne ladestasjonen i New Hampshire, USA:   Basere det på donasjoner.
http://altenergysummit.org/charging-stations/ (scroll ned for bilde av ladestasjonen)

Jeg har snakket med de som driver denne, og de sier at folk faktisk betaler.
Og betalingsystemet her består av en brevsprekk i veggen og en pappeske på innsiden for å samle opp dollarsedlene - enkelt og gebyrfritt  ;D


Så det er bare å sette opp en lapp med hva det koster, og med en låst kasse for mynter og et kontonummer for de som heller vil betale på den måten.
Hadde vært artig om noen forsøkte dette et sted i Norge  :) Skulle forundre meg mye om de ikke fikk inn betraktelig mer enn det strømmen koster.

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sølv-pilen

Tenkte det samme goggo, er jo private bompengeveger som drifter på denne måten. Finnes jo faktisk også ærlige sjeler som gladelig gjør opp for seg.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

pwb


Electrix

Enkel løsning er å f.eks. opplyse at det koster 10 eller 20 kr pr time å stå parkert på ladeplassene, og så opplyse kontonr eller som nevnt over brevsprekk for innbetaling.

Vil man ha en kontrollfunksjon kan  man feks sette opp en mailadresse og evnt mobilnummer som man skal sende bilnummer og hvor lang tid man skal parkere. Fordelen med mailadresse er at man kan sette opp autoreply med informasjon og kontonummer det skal betales inn på slik at vedkommende ikke glemmer dette. Man kan da også opplyse at om en bil står parkert på en av disse plassene uten å ha registrert seg eller betalt i etterkant så ilegges gebyr på 500 eller lignende. Man trenger da ikke sjekke alle mail, eller innbetalinger, men kan gjøre stikkprøver for å sjekke, altså lite arbeid med løsningen. Dette vil normalt være god nok grunn til at folk oppfører seg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA