Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

[Avstemming] Hvordan vil du betale for hurtiglading?

Startet av Gordon Retriever, søndag 04. januar 2015, klokken 14:28

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Da er tiden inne for å lodde stemningen: Hvilken form for betaling av hurtiglading ønsker du å se i framtiden?

Det er lov å ombestemme seg og forandre hvordan du stemmer, men du kan kun stemme på ett alternativ om gangen.

emil

Jeg har stemt etter dagens forhold. Hva jeg ønsker å se av pris og betalingsmåter fremtiden er en annen sak.

kos

1. Det innføres en fast ladeavgift på alle elbiler som er øremerket lade nettverket. eks 1500 kroner året.
2. Staten lager en struktur for ladestasjoner som dekker Norge, som tar høyde for utbygging av ladestasjoner etter økning i elbilflåten - nettselskapene får i oppgave å sette opp stasjonene og drifte dem. Dette dekkes inn av nettleien.
3. Det opprettes en standard betalingskort for hele Norge, når det gjelder lade stasjoner.
4. Sammen med mitt behov for annen  elektrisk kraft kjøper jeg dette hos en kraftleverandør, som avregner kortet opp mot mine andre abonnement / kjøp  hos kraft leverandør, samt trekk til den respektive nettleverandør sin nettleie + statlige avgifter.
5. Staten støtter utbyggingen av ladestasjoner der dette ikke er lønnsomt / få biler for nettleverandørene.

Dette systemet ville være bærekraftig og være etter modell for all annen levering av elektrisk kraft. Og har de samme prinsippene som alle andre mottakere av elkraft.

Selvfølgelig kan butikker, borettslag og andre sette opp stasjoner og ta betaling for det. Men dette som skjer med betaling for hurtiglading - er noe som jeg ikke er enig i, og er spent på hva som er gale med modellen som er foreslått ovenfor.

sølv-pilen

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

elektrolux

Enig.

Kun en av elbilene mine KAN hurtiglade, og vi benytter uansett ikke dette etter at håpløs betalingsordning ble innført. Før gjorde vi det mer av kuriositet enn av reelt behov.

Med fossilbil og motorsykler betaler jeg allerede mer enn nok faste utgifter på kjøretøyparken som det er.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OddB

Et alternativ er å opprette ladesteder der du kan velge mellom flere ladehastigheter. Alt fra AC 3 kW DC 100kW, da kan du tilby minuttpris basert på totalkostnadene for det spesifikke punktet. Har du en Leaf med ganske fullt batteri velger du heller 20kW Chademo i stedet for 45kW versjonen som du likevel ikke ville ha nytte av.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

kos

Hei Sven-Erik . det systemet fungerer allerede - Heter huset ditt og er allerede etabler og fungerer etter konsesjonsvilkårene. Med automatisk avlesing av måleren din i huset senest fra 2020 så trenger man kun et ladekort som registrere og bekrefter hvem du er og hva du har handlet for. Eksisterer allerede og er enkelt å gjennomføre. Du kan i dag være tilknyttet en nett og en kraft leverandør. dett kan di i dag. BARE SE TIL AT NETTLEVERANDØRER FÅR PLIKT TIL Å SETTE OPP HURTIGLADERE, SOM EN DEL AV NETTET.
Som pisk så kan vi jo true med å miste konsesjoner om de ikke leverer.

Avh

Har kjørt 55 000 km  med min Tesla og aldri ladet på noen andre selskaper. :o All lading er gjort på Supercharger, hjemme , arbeid eller på destinasjon. Fast års-ladeavgift på Elbil er jeg derfor imot. Tesla har lagt seg på det eneste riktikge konseptet etter min mening; lading bekostes via bilkjøpet.   
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kos

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 04. januar 2015, klokken 18:02
Sitat fra: kos på søndag 04. januar 2015, klokken 16:36
1. Det innføres en fast ladeavgift på alle elbiler som er øremerket lade nettverket. eks 1500 kroner året.
2. Staten lager en struktur for ladestasjoner som dekker Norge, som tar høyde for utbygging av ladestasjoner etter økning i elbilflåten - nettselskapene får i oppgave å sette opp stasjonene og drifte dem. Dette dekkes inn av nettleien.
3. Det opprettes en standard betalingskort for hele Norge, når det gjelder lade stasjoner.
4. Sammen med mitt behov for annen  elektrisk kraft kjøper jeg dette hos en kraftleverandør, som avregner kortet opp mot mine andre abonnement / kjøp  hos kraft leverandør, samt trekk til den respektive nettleverandør sin nettleie + statlige avgifter.
5. Staten støtter utbyggingen av ladestasjoner der dette ikke er lønnsomt / få biler for nettleverandørene.

Dette systemet ville være bærekraftig og være etter modell for all annen levering av elektrisk kraft. Og har de samme prinsippene som alle andre mottakere av elkraft.

Selvfølgelig kan butikker, borettslag og andre sette opp stasjoner og ta betaling for det. Men dette som skjer med betaling for hurtiglading - er noe som jeg ikke er enig i, og er spent på hva som er gale med modellen som er foreslått ovenfor.
1. Urettferdig å pålegge noen denne avgiften som bare lader hjemme.
2. Dette kommer til å kreve masse ekstra arbeide, planlegging og kalkulering. Og hvem skal stå for å ta inn denne nettleien.
3. Dette kommer til å kreve enormt med administrasjon.  I tillegg blir det veldig fordyrende, man må jo vite hvem som har ladet hvor mye osv. for at det skal bli rettferdig.
4. Samme som 3.  Hvordan i all verden skal man kunne holde oversikt over dette uten å administrere i hjel hele opplegget.
5. Pr. i dag så er det jo slik allerede.  Bare at det er den enkelte kommune som gjør det.

Et slik system som du foreslå vil antagelig ikke være bærekraftig i det hele tatt.
Det blir urettferdig, veldig fordyrende, kreve enormt med administrasjon, og sannsynligvis kreve nye betalingsmåter og beregningsmåter for rett pris og avgift.

Svarte på denne - du snur jo alt på hode. Har du betalt en strømregning ?

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 06:12
Hva med en differensiert prismodell, hvor man velger selv fra en meny på laderen?

Inntil 15 minutter eller inntil 10kW levert - 25kr (gulrot)
Inntil 30 minutter eller inntil 20kW levert - 50 kr (gulrot)
Inntil 45 minutter eller inntil 30kW levert - 100kr (pisk)
Inntil 60 minutter eller inntil 40kW levert - 150kr (pisk)


Da er vi over på stykkprislading som er den værste løsningen. Og hvis det ikke står noen og venter på lading, eller du er drittsekk, kan du starte en ny 30 minutters lading for 50kr etter den første. og få en times lading til å toppe opp batteriet ditt for en 100-lapp. Kanskje alternativet hadde vært å kjøre avgårde til neste lader, men hvis du uansett måtte betale en 50-lapp der kan du likegjærne ta den på den første laderen, og har du betalt for 30 minutter gidder du ikke avslutte tidligere.

Og dette løser ingenting for de som trenger 5-10 minutter bare for å ha et ekstra buffer, det er der jeg vil ha hoveddelen av mine hurtigladinger. Jeg vet at jeg klarer hele turen under normale forutsetninger uten ladestopp, men får jeg 5 minutter på en hurtiglader har jeg buffer nok til å kunne slappe av litt mer.

Tønsberg

Jeg mener det vil være mest fornuftig med en differensiert betaling. En betaling for parkeringstid med egen sats og en betaling for kW med egen sats. Dette burde også la seg ordne med en enkel betaling på en automat som beregner totalen.
På denne måten betaler en for parkering, på lik linje med alle andre, samtidig som en betaler for det en faktisk bruker av strøm. Jeg tror også at en unngår at noen står for lenge.

Jeg mener også at på en hurtigladestasjon burde det være en makstid, f.eks. 30 min.
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 09:28
10kW á 5,50kr/kW på Clever ladestasjon = 55kr

Med den danske modellen betaler man akkurat for det man får, og så venter man den tiden det tar å få det. Med den norske modellen, betaler man for tiden man gidder å vente, men man vet ikke hvor mye man får.

Men de som maser mest om kWh pris her snakker om maks 2-3 ganger det de betaler hjemme pr kWh, og da er vi nede i 1/3 av det Clever skal ha for sin hurtiglading.

Ellers var det vel snakk om at det var SMS-betaling som skulle øke i pris hos Fortum, ikke for de som har RFID-brikke

Igjen, strømkostnaden (kWh brukt) er den minste kostnaden for hurtigladeoperatørene.

Råde

Sitat fra: Avh på søndag 04. januar 2015, klokken 21:55
Har kjørt 55 000 km  med min Tesla og aldri ladet på noen andre selskaper. :o All lading er gjort på Supercharger, hjemme , arbeid eller på destinasjon. Fast års-ladeavgift på Elbil er jeg derfor imot. Tesla har lagt seg på det eneste riktikge konseptet etter min mening; lading bekostes via bilkjøpet.
Det er veldig forlokkende, jeg må innrømme det. Temaet har vært diskutert andre steder, men skal jeg se på meg personlig så vil det være slik at jeg ytterst sjelden ville brukt hurtiglading. Kun på ferier. Det er sikkert mange andre som har det på den måten. Da blir det veldig dyre kWh i løpet av bilens liv.

Så kunne man jo bare velge SC fra i bestillingen, men det gjør man kanskje ikke? Enden blir enten at de fleste sponser de færreste (inkl produsenten) eller at så mange velger SC fra, at prisen pr hode som velger til blir stiv. Veien frem er ikke segregering av ladetilbudet. Solidarisk sett er det tull, men det gir Tesla et veldig fortrinn nå. Det ser jeg.
e-Golf | X75D

sigurdi

Er det ikke slik hele velferds samfunnet vært er bygd opp. Alle betaler inn i godepotten uavhengig av hvor mye man "henter" ut.
Mengden innbetalt går mer ut på hvor "god" råd man har og er ivertfall ikke likt for alle.
Retferdig system kan jo diskutetes, men som vi sier til våre barn - livet er faktisk ikke rettferdig usnsett hvordan man snur og venner på det.
Så er faktisk enig i Tesla sin løsning det rimeligste versjon har valgfri innbetaling til SC, mens dyrere versjoner er deg "inklusive".
Burde vært slik på alle elbilet i en periode for å få opp antall etter som antallet på veiene øker.
Om det er statelig, BMW, Tesla, vegvesenet er faktisk ikke så nøye, bare pengene er øremerket til utbygging sv ladeifastruktur som brukere kan benytte seg av etter behov.
Om det hadde kommet et BMW, et VW, et Toyota, så hadde det betydd mindre om nettverkene hadde utfyllt behovet for brukerene deres.
Det kunne faktisk satt fart på sakene, pga de ønsker å bli bedre, ha flere punkt, høyere hastighet en konkurrenten.
Hva hadde det betydd for oss om det sto en BMW, en VW og en Toyota lader i samme området, bilen vår hadde jo vist avstand til laderen vi kunne bruke, om det var ledig plass osv.
Et felles statlig hadde og gjort susen om det ble planlagt som en helhet og kommet seg på bena relativt fort.

Det viktigste i første omgang er å få opp noe som fungerer, blir brukt og dekker behovet til brukerene.
Masse diverse løsninger som ikke fungerer optimalt, ikke dekker behovet til brukerene og verken leverandør eller kunde føler seg konfortable med er vel ikke noen god løsning?

Horten
Model X90D (18.03.17)

pwb

Hva er det som gjør at de i Danmark kan ta betalt for varen mens det ikke er mulig her til lands? Skulle nesten tro at strømmen i Danmark er noe fysisk siden det er mulig. Kanskje noen her kan kontakte dem og høre om man kunne kjøpt en container med strøm og fått den opp hit for å kunne selge på samme måte? Synes dette høres rart ut, tenk å betale for det man får, helt utrolig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA