Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sykkelstativ til Zoe

Startet av jornheim, lørdag 03. januar 2015, klokken 18:55

« forrige - neste »

jornheim

http://paulchensystem.net/products/en/bike-carrier/renault/zoe.html
desværre næsten alt på tysk - og ikke helt billigt. Men producenten har et godt ry i Tyskland.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

ZOE

Jeg mener jeg leste ett sted at tilhengerfeste til Clio passet til Zoe? Jeg kunne tenkt meg å montere dette som sykkelfeste. Noen andre som kan bekrefte om det passer?

jornheim

#2
På et tysk forum fortæller to at det lykkedes dem at montere Clio-modellen, på en Zoe i Østrig og en i Tyskland  - men begge har (indtil nu) ikke fået godkendelse, og Renaults garanti bortfalder sikkert også:
www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-zubehoer/anhaengerkupplung-beim-zoe-t2916-130.html
www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-zubehoer/anhaengerkupplung-beim-zoe-t2916-160.html
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

kaiat

Mener at i Tyskland må bilen vises og godkjennes om det monteres hengerfeste. I Norge er det derimot ikke krav om dette og det er bare å montere om det passer. For å trekke tilhenger, må det være laget til bilen og de tilhengervekter den kan trekke, men dette er jo ikke aktuelt for Zoe...


emil

Spørsmålet om tilhengerfeste kommer opp jevnlig for de fleste merkene her på forumet, og kort oppsummert kan du montere hva du vil, hvordan du vil, så lenge det kun er for å ha noe å feste et sykkelstativ på og det sitter ordentlig fast.

Er ikke bilen godkjent med tilhenger (noe ingen bortsett fra et par "bastarder" er) kan du ikke under noen omstendigheter trekker henger bak bilen på offentlig vei, uansett hvor godt hengerfestet er.

Den største utfordringen er ikke nødvendigvis feste av stativet, men ledningsnettet som kreves for ekstra skiltplate med lys.

ZOE

Mekker du en skiltplate med LED lyspærer er det garantert problemfritt å "stjele" fra baklysene.
Tror jeg  ;D ;D ;D ;D ;D

Speeder

Med LED kan den sikkert også drives fra eget batteri.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

ZOE

#7
Jeg tenker enda endel på dette med sykkelfeste på Zoen, med skitten BMX sykkel bak i bilen to-tre ganger i uka så presser det seg frem..

Jeg ser at festet til Clio IV skal tilpasses lett. Men jeg føler hele greia er overkill. Det veier jo sikkert 20 kilo.
Er det noen som har montert på bil og har tenkt på om det kan lages noe selv i f.eks aluminium eller med litt spinklere dimensjoner. Skal jo bare ha ett thulestativ med 1-3 sykler på.

Kan det være nok med en 4kantrør i alu med noen braketter på enden tro? og en eller annen form for kulefeste..

Slik ser det til clio ut:


Euroen og dollaren er så dyr for tiden at det fort blir ganske dyrt med cliofeste også.

Mulig ett alternativ er å kjøpe noe slikt som dette:
https://www.etrailer.com/Hitch-Accessories/Curt/E17.html
som er standard på amerikanske biler, og sette på en slik som dette med kule på..
http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/meTtHn4zEw4qFw9p4dZvvfw.jpg


trondeaa

Hei,
Ettersom vi bare har elbil (Renault ZOE), og av og til har behov for å transportere litt større kolli, har vi skaffet et takstativ.
For å få fri frakt fra Irland, så tok vi også med et sykkelstativ til takstativet. Dette løser transportbehov både for materialer, store kolli og sykkel.
Link til Hjemmeside: http://www.micksgarage.com/proddetails.aspx?pid=5464154&modelid=10269
Det finnes også et litt rimeligere stativ i stål.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

ZOE

Har du testet takstativet? Mener noen andre sa at bilen sluttet å være vanntett med dette stativet? Jeg vil helst unngå alt som har fysisk kontakt med lakken, og det tror jeg dette har.

Hvis du har montert stativet så legg gjerne ut bilde av hvordan det er festet

trondeaa

Hei,
Jeg har testet stativet, men ikke i regnvær. Det stemmer at foten klemmer inn den ytterste tetningslisten, noe som kan gå ut over vanntettingen. Dette kan antagelig løses ved å montere en liten bit tetningslist på utsiden av foten.

Det er også riktig at den er i kontakt med lakken oppunder den ytterste tetningslisten. Dette er et svært lite synlig sted på bilen (inne i dørkarmen).

Jeg tviler på om en eventuell synlig påvirkning av lakken på dette punktet vil føre til redusert levetid eller pris for bilen.
Kjørte trilling 100000km
Renault ZOE 2015, kan lade hvorsomhelst

standahm

Sitat fra: trondeaa på søndag 04. oktober 2015, klokken 09:13
Hei,
....
For å få fri frakt fra Irland, så tok vi også med et sykkelstativ til takstativet. .....
Link til Hjemmeside: http://www.micksgarage.com/proddetails.aspx?pid=5464154&modelid=10269

Takk for tips om takrack :D!  Da har jeg også bestilt alu-utgaven fra Mick's garage - og jeg også tok med Thule sykkelstativ  :). De trekker jo ikke fra momsen sin, så fri frakt er jo bra.

Paulchen baklukestativet har bare plass til 2 sykler. Med Mick's stativ får jeg med en tredje som av og til er aktuelt. ....Snakk om å gjøre Zoe om til et pakkesel  :-\.

Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

ZOE

#12
Jeg sysler enda med tanken på bakmontert tilhengerfeste til min Zoe.

I dag satt jeg på vinterhjul og polerte bilen. Benyttet anledningen til å se litt under plastdekselet bakerst.

Jeg lurer på om ikke støtfangeren under støtfangeren (i mangel på bedre ord) er kraftig nok til å bære ett sykkelfeste. I det minste ser festene for denne ganske stødige ut.

Jeg har ikke lyst til å borre i metallet på bilen(chassis), så det må monteres med eksisterende skruer/i originale hull/bolter.

Er det noen som ønsker å gjøre seg noen tanker om saken ? :)

Ett annet alternativ er å feste en tverrbjelke mellom "armene" ut på støtfangeren, her er det ettpar hull som kan brukes. Men det er nok like greit å bruke festene som fangeren er skrudd fast i.

Dette festet skal aldri brukes til tilhenger. Det tyngste må bli sykkelstativ med 2 evt. 3 sykler.

Innfestingen for "tilhengerkule" blir nesten garantert den amerikanske Class I standarden som består av ett firkantrør på 1 1/4" evt 32mm.
Dette kan jeg ta ut like under plasten og blir dermed mye mindre synlig enn ett europeisk tilhengerfeste.
Kjøper jeg sykkelstativ som passer så er det forsvinnende liten sjanse for at noen noengang kommer på ideen å henge på en tilhenger.



iom at jeg kun skal ha sykkelstativ, så trenger jeg ikke noe annet enn dette røret ut, feste for kroker ol. kan jeg bare droppe. 



edit;
ser at størfangerbjelken ikke er så dyr, så da tar jeg ikke store risikoen om denne blir bøyd,.

svingen

Gammel sak men veldig aktuelt. Videre zoe men må ha sykkelstiv Hvordan er muligheten får det? NoEn som har montert det? På taket har jeg lyst på takboks i ferie og ikke sykkler ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Trond.m

Hvordan fungerer det med takstativ på Zoe. Den ser ikke veldig velegnet ut, og bilforhandleren jeg snakket med sa at Renault ikke tilbyr det lenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA