Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

135km - er det mulig?

Startet av hsa77, lørdag 03. januar 2015, klokken 18:11

« forrige - neste »

hsa77

Jeg pendler 135km hver dag (Hamar-Eidsvoll) og vurderer å kjøpe meg elbil. Budsjettet strekker ikke til en Tesla, kan tenke meg å bruke rundt 250.000kr. Jeg har dessverre ikke mulighet til å lade på jobb, lademuligheten består i å hurtiglade på Minnesund på vei hjem, men det er jo noe jeg vil slippe å gjøre hver dag. Kommer til å beholde fossilbilen og ser for meg å bruke den på de tøffeste vinterdagene. Finnes det en bil på det norske markedet som kan klare denne utfordringen, eller blir det for tøft?

Håkon
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jkirkebo

Sitat fra: nime01 på lørdag 03. januar 2015, klokken 18:39
En Kia Soul EV er isåfall den som kommer nærmeste dette vinterstid, kanskje ikke på de kaldeste dagene uten hurtiglading, men det er jo en på forumet her som har klemt ut ca 10mil i -29C med sin Soul EV.

Joa, men Eidsvoll-Hamar består snart av i hovedsak motorvei med 110-grense. Det tror jeg blir litt tøft selv for en Soul, om man vil holde følge med trafikken istedenfor å lunke bak en lastebil.

Jeg går for 2 muligheter her:

- Brukt Tesla S60
- Få ordnet lademulighet på jobb

Alt annet vil bli stress og frustrasjoner dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Det er vel ganske nøyaktig same distanse som vi (kona) har ein veg til jobb. Vi har bestilt Kia til den bruken. Vi forventar at dette skal gå fint om somaren og det meste av vinteren, og budsjetterar med moglegheit for hurtiglading dei få gongane det ikkje skulle gå (ekstremtemperatur, mykje snøslaps). Eg synst det høyrest ut som ein grei moglegheit for deg òg.

Største minuset ditt blir jo at du må varme opp bilen din under køyring på veg heim, må nok rekne med å måtte hurtiglade nokre gongar på vinteren, men neppe på fast basis. Når du òg skriv at du har fossilbil til desse verste dagane, burde dette vere heilt smertefritt :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

emil

Problemet med Soul er vel at du omtrent må vente til neste jul før du får bilen.

Nå er ikke jeg veldig fan av Zoe, men hvis bilen mer eller mindre kun skal brukes tur/retur jobb tror jeg kanskje det er et bedre valg. Siden du ikke skal lade på jobb slipper du å bry deg om ladeproblematikken på eventuellt IT-nett der. Hjemme får du uansett ladestasjson og trafo hvis behov. 25.000kr i avslag hvis du eller noen du kjenner har en bil som skal vrakes.

Minnesund har semihurtig Type2 som det forhåpentligvis vil være mindre kø ved enn DC-lading, samt kansksje også mindre problemer siden det er færre komponenter som kan gå galt i en AC-stolpe. Kan godt være at det kommer flere ladeplasser på strekningen senere i år.

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 03. januar 2015, klokken 22:52
Det er vel ganske nøyaktig same distanse som vi (kona) har ein veg til jobb. Vi har bestilt Kia til den bruken.

Men har du landevei med 70/80 sone til jobben, eller motorvei med 110-grense? Det er STOR forskjell i energi forbruket mellom disse to veitypene, spesielt på en bil med så høy luftmotstand som Kiaen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 03. januar 2015, klokken 23:38
Men har du landevei med 70/80 sone til jobben, eller motorvei med 110-grense? Det er STOR forskjell i energi forbruket mellom disse to veitypene, spesielt på en bil med så høy luftmotstand som Kiaen.
JA,
men på landevei med som regel få rakstrekker til forbikjøring skal du være sterk i nervene
dersom du kjører saktere enn flyten på ca 10 km over fartsgrensen og lager kjempekø.

På motorvei derimot kan du langsomkjøre i høyrefeltet uten å hindre øvrig trafikk.
Eksempelvis i dragsuget bak et vogntog.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OlavEmil

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 03. januar 2015, klokken 23:38
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 03. januar 2015, klokken 22:52
Det er vel ganske nøyaktig same distanse som vi (kona) har ein veg til jobb. Vi har bestilt Kia til den bruken.

Men har du landevei med 70/80 sone til jobben, eller motorvei med 110-grense? Det er STOR forskjell i energi forbruket mellom disse to veitypene, spesielt på en bil med så høy luftmotstand som Kiaen.

Det er nok sant, men eg trur likevel 135km bør vere innanfor mesteparten av året, med hurtigladealternativet dei få dagane det skulle skjere seg. Trådstartar har jo òg dieselbilen han kan ta dei dagane han veit det ikkje går, t.d. når det er -25 når han står opp om morgonen.


Sitat fra: emil på lørdag 03. januar 2015, klokken 23:02
Problemet med Soul er vel at du omtrent må vente til neste jul før du får bilen.

Nå er ikke jeg veldig fan av Zoe, men hvis bilen mer eller mindre kun skal brukes tur/retur jobb tror jeg kanskje det er et bedre valg.

Eg tenkte vel akkurat det same, ja, sjølv om eg personleg heller ikkje likar Zoe.

Zoe har vel nokonlunde same rekkjevidde som Kiaen.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

sølv-pilen

#7
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 04. januar 2015, klokken 14:17å
JA,
men på landevei med som regel få rakstrekker til forbikjøring skal du være sterk i nervene
dersom du kjører saktere enn flyten på ca 10 km over fartsgrensen og lager kjempekø.
Holder du fartsgrensen har du ingenting å frykte
, sjekk speedometer dersom du ofte drar kø bak deg så kan du med sikkerhet kjøre i rett hastighet uten å bekymre deg for eventuelle biler bak som vil kjøre fortere. .De kjører forbi når de kan. Holder du 10 km undrer fartsgrensen derimot er dette ikke lov og du er forpliktet til å slippe all trafikk forbi hele tiden om du leser føre så mye dårligere enn trafikken bak deg.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Ferry

Hvis du får kø bak deg så betyr det at de andre ønsker å kjøre fortere enn deg og setter stor pris på å bli hjulpet forbi. Slakk av på langstrekkene der det er realistisk å kjøre forbi, sving av veien når du kan. Sett din ære i å hjelpe andre. Hvem vet, kanske det en dag slår tilbake på deg selv.

Thomas Parsli

Jeg forstår det slik at du bor på Hamar og jobber i Eidsvoll?
På den strekningen er det vel pt. ingen Combo-ladere (VW, BMW og Kia) eller AC (Renault), så du må velge Type 2 (treig) eller Chademo (Nissan Leaf).

Lading med Type 2 tar fort opp mot en time (har ikke regnet ordentlig på det) og vil nok oppleved som pinefullt sakte....

Med en Leaf antar jeg du må lade ca 4mnd/år og jeg estimerer kostnadene (Statoil Minnesund) til rundt 4000,-/år.
Det må da være mulig å leie en parkeringsplass med lademulighet i nærheten av jobb til den prisen?

Et alternativ er en brukt Telsa Roadster  (toseter) til rundt 450.000,- eller en brukt Model S60 til rundt 550.000,-

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 04. januar 2015, klokken 21:37
Jeg forstår det slik at du bor på Hamar og jobber i Eidsvoll?
På den strekningen er det vel pt. ingen Combo-ladere (VW, BMW og Kia) eller AC (Renault), så du må velge Type 2 (treig) eller Chademo (Nissan Leaf).

Kia bruker CHAdeMO, ikke CCS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

#11
Vil bare nevne en annen bil som ikke blir vurdert av så mange ser det ut til: Renault Kangoo El

Jeg har kjørt denne nå i noen uker og er veldig positivt overrasket over denne bilen. Vi kjører til vanlig en Model s og strømforbruket på småkjøring er faktisk omtrent det halve på Kangooen. Mitt snittforbruk nå på vinteren med Kangoen til nå ser ut til å ligge på 170-180wh/km(ca12-13 mil rekkevidde) og den får da i snitt kanskje 8-10 starter med kald kupe i løpet av en arbeidsdag.Jeg kjører da akkurat som om jeg ville kjørt en fossilbil bare litt friskere da det er veldig gøy i denne bilen å ha "gassen" i bunn ut av hvert kryss og lyskryss.
Eco-knappen (som kan redusere forbruket med inntil 10%) har jeg ikke prøvd ennå og tror ikke jeg gidder heller. (Jeg kjører med takbøyler, stige og utstyr på taket og kanskje 100kg last, så forbruket kunne nok vært enda litt lavere.) Med Telaen hadde det garantert godt dobbelt så mange kwh på tilsvarende kjøring. Det geniale er at Kangooen har dieselvarmer med 13liters dieseltank.

Jeg tror faktisk Kangooen kunne kjørt 135km det meste av året, men da måtte du ha akseptert å kjøre i maks kanskje 70-95 km/t avhengig av føret og årstid. Hvis du ser at det blir knapt med batteri (det er nok lurt å parkere før kapasiteten nærmer seg 1/2 på batteriet før jobb, og du ikke har lademulighet i nærheten av jobben så kan vel en (el-)sykkel i varerommet være kjekk å ha.

Tror du kan få en 2015 mod til ca 190.000,-
Vi fikk en ny som hadde stått på lager en stund til 149.000,- og da med masse utstyr inkludert.

OlavEmil

Kangooen har vel ikkje hurtiglading. Risky business å budsjettere med fast pendling på / over normal maks rekkevidde utan å ha moglegheit til å spe på med hurtiglading om ein ikkje skulle rekkje fram.

Ikkje misforstå, eg er stor fan av el-varebilane til Renault og Nissan, men desse er nok ikkje noko godt val for langpendling :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Jejl

Den har ikke hurtiglading (foreløpig), men den store forskjellen den har fra de andre bilene er dieselvarmeren som gjør at rekkevidden bortimot kan dobbles på vinteren i forhold til tilsvarende bil uten. Hvis målet er å spare mest mulig penger på en fast pendletur mener jeg den er et godt alternativ, men en kan ikke forvente at en kommer 135 km uten å tenke på å kjøre økonomisk. Derfor fåreslår jeg Kangooen med elsykkel i varerommet som en mulighet.

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. januar 2015, klokken 21:55
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 04. januar 2015, klokken 21:37
Jeg forstår det slik at du bor på Hamar og jobber i Eidsvoll?
På den strekningen er det vel pt. ingen Combo-ladere (VW, BMW og Kia) eller AC (Renault), så du må velge Type 2 (treig) eller Chademo (Nissan Leaf).

Kia bruker CHAdeMO, ikke CCS.

Burde jeg husket, siden det er en Japansk bil...  :P

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA