Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppbevaring av ladekabler under panseret?

Startet av aat, lørdag 03. januar 2015, klokken 01:30

« forrige - neste »

aat

Er det noen kreative her som har sett på muligheten for å oppbevare ladekabler fremme i det nokså romslige motorrommet?

Hos oss er Golf'en den bilen vi bruker mest, men den er helt marginal når barnevogn oftest er med, så vi kjører den alltid uten å ha med kabler. Hadde ønsket meg en god oppbevaringsmulighet der fremme som ikke roter til garanti etc.

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Gordon Retriever

Skal man utnytte lasteromskapasiteten i e-Golf, utgår rommet under bagasjerommet.  Jeg ser også at oppbevaring av jekk kan bli en utfordring.

Dersom ladekabelen kan oppbevares på en måte slik at den garantert ligger helt i ro, ser jeg ikke det helt store problemet med å ha den under panseret. Selv har jeg tidligere oppbevart en kabel for motorvarmer i en fossilbil på tilsvarende måte.

Rent umiddelbart er jeg mest skeptisk til om LED-frontlyktene kan ta skade av rystelser forårsaket av  gjentatte lukkinger av panseret.

torkil

Sparket liv i denne! Noen som har gode løsninger på å oppbevare kabler? Har Dynaudio, så er litt trangt under gulvet i bagasjerommet..! Har dere kabler i en pose? Fast eske? Andre smarte løsninger?

eivhelle

Jeg har også dynaudio og ser derfor ikke bedre anvendelse for rommet under gulvet enn til lagring av ladekabler.

Jeg få plass til type 2 kabelen i rommet til venstre og ladekladden pluss en 5 meter skjøteledning i rommet til høyre.

På lengre turer, der bagasjerommet er fyllt opp pleier jeg å legge ladekladden på topper av bagsjen for å ha den lett tilgjengelig. Type 2 kabelen har jeg faktisk ennå ikke benyttet etter å ha hatt bilen i over et år.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Homecast

Hva med å legge kabelen under setet som står foran barnesetet. (siden du har vogn så regner jeg med at barneføttene ikke rekker ned til gulvet)
og der hvor barnesetet er så pleier det heller ikke å bil så fuktig på gulvet, så skal vel være ganske så ok forhold der.

I tillegg er jo dette en dør som åpner og lukker seg fint hele tiden også (panseret åpnes jo ikke så ofte)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

gamer73

På gulvet foran barnesete bak er også stedet hvor jeg hadde ladekablene...alltid tørt der i og med at sete er bakovervendt foreløpig. MEn for tiden så ligger kabelen ute i allslagsvær for det er da mye hurtigere å lade hjemme:) I baggasjerommet er alt fjernes..gulv og alt av jekk og varseltrekant etc...maks plass til barnevogn og annet...hmm noe sier meg at jeg kanskje burde hatt trekantvarsel i bilen, men på den annen side...jeg har aldri hatt behov for slikt på mine 20+ år i trafikken...

jantegolf

Sitat fra: gamer73 på mandag 22. februar 2016, klokken 08:01
På gulvet foran barnesete bak er også stedet hvor jeg hadde ladekablene...alltid tørt der i og med at sete er bakovervendt foreløpig. MEn for tiden så ligger kabelen ute i allslagsvær for det er da mye hurtigere å lade hjemme:) I baggasjerommet er alt fjernes..gulv og alt av jekk og varseltrekant etc...maks plass til barnevogn og annet...hmm noe sier meg at jeg kanskje burde hatt trekantvarsel i bilen, men på den annen side...jeg har aldri hatt behov for slikt på mine 20+ år i trafikken...

Varseltrekanten er så vidt jeg husker festet på innsiden av bakluka.

gamer73

Sitat fra: jantegolf på mandag 22. februar 2016, klokken 13:18
Sitat fra: gamer73 på mandag 22. februar 2016, klokken 08:01
På gulvet foran barnesete bak er også stedet hvor jeg hadde ladekablene...alltid tørt der i og med at sete er bakovervendt foreløpig. MEn for tiden så ligger kabelen ute i allslagsvær for det er da mye hurtigere å lade hjemme:) I baggasjerommet er alt fjernes..gulv og alt av jekk og varseltrekant etc...maks plass til barnevogn og annet...hmm noe sier meg at jeg kanskje burde hatt trekantvarsel i bilen, men på den annen side...jeg har aldri hatt behov for slikt på mine 20+ år i trafikken...

Varseltrekanten er så vidt jeg husker festet på innsiden av bakluka.

ahh på døren? For da røk den ikke til når jeg rensket baggasjerommet;)

Godot

Husk at det er påbudt å ha varseltrekant i bilen!
(Og refleksvest.)

gamer73


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA