Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte støpsel på ladekladd

Startet av Johnny, fredag 02. januar 2015, klokken 08:46

« forrige - neste »

Johnny

Jeg har denne mennekes kabelen jeg fikk fra Tesla, og har tenkt å bruke den til hjemmelader på E-golfen min. Da har jeg lyst å bytte ut schuko'en med et 16A CEE støpsel. Problemet er at jeg tror det ligger en temperatursensor i schuko'en, og jeg får ikke det bekreftet før jeg har kappet kabelen.

Har jeg rett, eller er det bare å hente avbiteren?
TMS og eGolf.

Johnny

Ser nå at mine antagelser ser ut til å være riktige.

http://www.salto.no/produkt/100014-Portabel-lader

Da er alternativet å grave frem den termistoren fra schucko'en, og plassere den i CEE støpselet.

TMS og eGolf.

Ferry

Klarer du å finne ut noe mer om temperatursensoren? Med litt mer opplysninger så kunne en kanskje klare å lure kladden. Hva skjer hvis du bryter forbindelsen til sensoren? Får du full ladestrøm eller slår den seg av? Den burde slå seg av.. Kan kladden åpnes og ledningene til sensoren kobles fra i den enden? I så fall kan du måle motstanden til sensoren. Hvis det er en ptc så vil jo motstanden øke med temperaturen. Hvis ptc-en erstattes med med en fast motstand med samme verdi som kald ptc, så vil kladden alltid tro at temperaturen er ok.

Johnny

Kladden har skruer som må borres ut i tilfelle, så det vil jeg helst unngå. Jeg har også tenkt på å erstatte termistoren med en fast motstand, om det ikke lar seg gjøre å hente den ut fra schuko'en.

Jeg får kappe kabelen, måle termistoren, for så å se om jeg får den uskadet ut av kontakten.
TMS og eGolf.

Johnny

Valgte å åpne kladden. I følge mine målinger sitter det kansje en slik rakker i støpselet.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=60-260-90&toc=19509

Forsøkte å koble den av, men da gikk kladden i rødt! Kansje jeg likegodt kan plasere en slik i CEE støpselet, så har jeg funksjonen med videre.
TMS og eGolf.

emil

Sitat fra: Johnny på fredag 02. januar 2015, klokken 18:06
Valgte å åpne kladden. I følge mine målinger sitter det kansje en slik rakker i støpselet.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=60-260-90&toc=19509

Forsøkte å koble den av, men da gikk kladden i rødt! Kansje jeg likegodt kan plasere en slik i CEE støpselet, så har jeg funksjonen med videre.

Selvfølgelig går den i rødt, den tror det er så varmt at tilkoblingn til tempsensoren har brent opp...

Mål motstanden til sensoren ved ca 20 grader og plasser en motstand av tilsvarende verdi i kladden der kablene kobles til så burde problemet være løst. Problem med varmgang og behov for tempsensor i CEE kontakt tror jeg er ikke-eksisterende.

Men selvfølgelig, du kan plassere en sensor i kontakten hvis du vil.

Johnny

Jeg hadde selfølgelig ikke ventet annet en at den gikk i rødt når jeg tok den av, men alt må jo prøves.

Nå har ikke jeg motstander for hånden, så jeg kan like godt kjøpe den NTC'en. Så mye billigere en seks kroner kan det ikke bli ;)

TMS og eGolf.

Ferry

Det er bare å prøve. Elfa sender vel i brev til private for en grei penge? De gjorde ihvertfall det før. Prosentvis kan det sikkert bli mye billigere, men du står det vel over :) Jeg har og har tilgang på diverse motstander og annet. Hvis du trenger noen verdier å prøve med så gi et hint. Kan sende deg pr. post.

Johnny

Sitat fra: Ferry på fredag 02. januar 2015, klokken 21:28
Det er bare å prøve. Elfa sender vel i brev til private for en grei penge? De gjorde ihvertfall det før. Prosentvis kan det sikkert bli mye billigere, men du står det vel over :) Jeg har og har tilgang på diverse motstander og annet. Hvis du trenger noen verdier å prøve med så gi et hint. Kan sende deg pr. post.

Takk for tilbudet, men ordren til Elfa er allerede i boks. Siden frakten på 60kr ble astronomisk høy i forhold til vareverdien, så valgte jeg å bestille noen motstander i området også. Kansje det kan bli et nytt levebrød å modifisere ladekabler med svidde schuko kontakter ;D
TMS og eGolf.

emil

Sitat fra: Johnny på fredag 02. januar 2015, klokken 21:49
Kansje det kan bli et nytt levebrød å modifisere ladekabler med svidde schuko kontakter ;D

Er det kladder allerede med tempsensor skal jo denne sørge for at schuko ikke smelter

Er det kladder uten tempsensor tror jeg det vil bli en dyr ombygging av elektronikken i kladden.

Ellers er jeg på min 4. schuko på min Charge-Amps kabel nå, to har smeltet på 10A og den siste erstatningskontakten var av såpass dårlig kvalitet at noe plast i den knakk og den måtte byttes, ellers var det favorittschukokontakten min med 45 grader på ledningen. Passet i alle ladestolper jeg har vært borti.

Ferry

Kanskje på tide å forby hele Schuko'n, og heller bruke noe som tåler litt? Jeg bruker en del av disse:



60 ampere kontinuerlig. Jeg har kjørt 100 ampere i dem uten problemer.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9572__Nylon_XT60_Connectors_Male_Female_5_pairs_GENUINE.html

sjokomelk

Sitat fra: Ferry på fredag 02. januar 2015, klokken 22:44
Kanskje på tide å forby hele Schuko'n, og heller bruke noe som tåler litt?
Type 2, f.eks?  :P ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ferry

Hvis det ikke er mer enn enfase 32 ampere, så holder det med en XT30 ;) Den tåler 35 ampere kontinuerlig.


Muffinman

Jeg har montert 16A CEE stikk på denne kabelen. Kappet, og målte motstanden mellom de to tynne ledningene inn i støpselet. Prøvde også det samme mens jeg varmet opp og kjølte ned støpselet for å danne meg et bilde på hvilken motstand som tilsa hvilken temperatur. Monterte så en motstand med verdi som tilsvarte normal tilstand mellom tynnledningene inne i CEE-støpselet. Har fungert fjell siden, og ikke noe behov for å åpne kladden.

Kunne tenkt meg å fått ut 16A av denne kabelen, men det er sikkert ikke mulig.

Johnny

Grunnen til at jeg valgte å åpne kladden, var at jeg tenkte å bytte hele kabelen på nettsiden. Nå viste det seg at endestykket på ladekladden var veldig støpt mot kabelen, så jeg endte opp med å lukke kladden og gjøre som deg.
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA