Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ

Startet av Flips, tirsdag 30. desember 2014, klokken 21:53

« forrige - neste »

hsa77

På min nye ZOE står det tillatt taklast 0kg i vognkortet, så jeg tviler da på at Renault kommer til å tilby takstativ...
Dersom man blir stoppet av en ivrig kar fra vegvesenet eller politiet kommer det vel fort til å bli dyrt om man mekker til noe selv.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

Sitat fra: hsa77 på onsdag 20. mai 2015, klokken 13:56
På min nye ZOE står det tillatt taklast 0kg i vognkortet, så jeg tviler da på at Renault kommer til å tilby takstativ...
Dersom man blir stoppet av en ivrig kar fra vegvesenet eller politiet kommer det vel fort til å bli dyrt om man mekker til noe selv.

Dette er et område der det er en del usikkerhet og det har forsåvidt vært diskutert noe på Leaf-forumet om at 0kg i taklast i vognkort ikke nødvendigvis betyr forbud mot taklast.

Thomas Parsli

#17
Her er svaret jeg fikk fra Statens vegvesen når jeg spurte i 2012:

SitatHei,

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.

Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

http://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§3-3 er riktig lenke

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hsa77

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:59
Her er svaret jeg fikk fra Statens vegvesen når jeg spurte i 2012:

SitatHei,

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.

Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

http://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§3-3 er riktig lenke

Thomas
Men jeg har jo oppgitt en maksimal taklast, og den er 0kg...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ZOE

Jeg har tro på tilhengerfeste , de som passer clio passer vist zoe også . Tilhengerfeste på ebay koster også en fjerdedel av det kompliserte sykkelstativet. Jeg kommer nok til å sette noe sånt på min

Thomas Parsli

Sitat fra: hsa77 på onsdag 20. mai 2015, klokken 16:31
Men jeg har jo oppgitt en maksimal taklast, og den er 0kg...

Så vidt jeg forstod gjelder bruksforskriften også biler der det står 0kg.
Jeg anbefaler en mail til Statens Veivesen hvis du er i tvil.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

standahm

Sitat fra: standahm på mandag 13. april 2015, klokken 11:37
Har nå hatt kajakk respektive sykkel med meg på Zoe ved to forskjellige anledninger.  Blir bare mer og mer glad i den bilen  :D.

Feste av kajakk gikk mye mer elegant enn jeg trodde var mulig først.  Jeg ble jo temmelig skuffet da det viste seg at Zoe i utgangspunktet ikke kan ta Thule føtter som griper i døråpningen.... (karosseriprofil i døråpning er ikke som på Clio).

Paulchen i Hamburg lager og selger bakluke stativ for å frakte sykler. Jeg kjøpte den enkleste utgaven (ca. 4000,- med frakt og norsk moms). Så kortet jeg inn en Thule Aerobar tversover profil som jeg festet til to halve Biltema stigeforlengerprofiler (etter å ha laget store hull og montert to rustfrie Biltema båtflaggholdere) og tredde disse på de to stengene på sykkelstativet som stikker beleilig opp bak på bilen.   Foran tilpasset jeg to magnetbaserte skiholdere (kjøpt i NAF-butikken for mange år siden), slik at de sitter på tvers over framdørene og holder en Aerobar i passe vinkel.

Så da har jeg Thule hydroglide vugger som hviler på bakluka og vanlige Thule gummivugger foran.  Har laget to fester helt foran i skjørtet på karosseriet hvor jeg fester to liner for å sikre baugen mot å løfte seg/flytte seg sideveis (selv om magnetfestene virker patente). Thule remmer bak rundt Paulchen stativet og kajakken og ditto rundt Thule aerobar'en foran.

Paulchen produktet har nå sittet permanent på bilen i en måned og ser ut til å holde seg rustfritt (dvs. varmgalvaniserte, pulverlakkerte stålrør og festemidler som har meget god kvalitet). Har også fraktet sykkel ved en anledning:  Sykkelen stikker godt opp over takhøyde, men dekker til gjengjeld ikke skilt og baklys.  Stativet tåler ca 45 kg, dvs to sykler (men jeg vil nok ikke frakte to kajakker på en gang).

Jeg får ta bilde og gi en enda bedre beskrivelse snart.

Tok sin tid ::)    Kajakken på bildene under er en dobbelkajakk som veier 38 kg og er 6,3 m lang (svær kajakk).  Sikringen med tau ned til skjørtet i front skal jeg se litt nærmere på. Liker ikke at det bare festes i plasten, selv om jeg bruker store skiver innenfor.

'Systemet' krever litt å lage, men er veldig enkelt i bruk.








Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

v-i-c

Paulchen lever også flotte systemer for frakt av SKI.

Jeg fikk levert et skistativ fra Paulchen med plass til 5 par SKI sammen med min nye ZOE.
Bilselgeren fra Renault monterte det på min nye ZOE.

Det ligger inne i Renault sitt system takbøyler men de kunne ikke leveres, derfor fikk jeg med denne løsningen kostnad ca 4.000,-

Systemet fra Paulchen virker å være av høy kvalitet og sitter stødig og bra bak på bakluken.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

standahm

Javisst, nå fant jeg Paulchen kit for å frakte ski.  Takk for tipset  :)
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

pudderjagar

Sitat fra: standahm på tirsdag 01. september 2015, klokken 12:13
Javisst, nå fant jeg Paulchen kit for å frakte ski.  Takk for tipset  :)

Har du ein link til skistativet?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

standahm

#25
Stien er å klikke Shop i øverste panel, så Winter sports under Expansion modules nederst i midten av dialogvinduet som vises.

https://paulchensystem.net/en/winter-sports
     
   (deretter flere valg ved å klikke Träger eller Zubehör)   


Bakluke-stativet for Zoe:
https://paulchensystem.net/products/en/bike-carrier/renault/zoe.html
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

standahm

#26
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:59
SitatHei,

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.

Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

Thomas

Glimrende. Da skal jeg bruke en fiskevekt og teste stabiliteten ved å dra sidelengs i baugen på kajakken(e)  :D  Så lar jeg fiskevekta og en utskrift av forskriften ligge i bilen slik at jeg kan overbevise ved evt. kontroll.
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

ZOE

Jeg frakter en liten BMX sykkel en eller to ganger i uka. Det er greit nok å sette den inn i bilen, men jeg må legge ned baksetet og etter sykling i regn så er jo sykkelen full i grus...

Jeg har sett litt på slikt som dette:
https://www.seasucker.com/shop/hornet/

men jeg er litt skeptisk til om limen på bakluka holder :-)

Det må nok bli tilhengerfeste, paulchengreiene synes jeg ser for komplisert ut, og ettersom jeg bruker bakluka mye så gidder jeg ikke ha masse dingel hengende der alltid..

THE

Sitat fra: ZOE på tirsdag 01. september 2015, klokken 23:21
Jeg frakter en liten BMX sykkel en eller to ganger i uka. Det er greit nok å sette den inn i bilen, men jeg må legge ned baksetet og etter sykling i regn så er jo sykkelen full i grus...

Jeg har sett litt på slikt som dette:
https://www.seasucker.com/shop/hornet/

men jeg er litt skeptisk til om limen på bakluka holder :-)

Det må nok bli tilhengerfeste, paulchengreiene synes jeg ser for komplisert ut, og ettersom jeg bruker bakluka mye så gidder jeg ikke ha masse dingel hengende der alltid..

Ser at Seasucker også har skistativ som festes med sugekopper på taket, kan kanskje være et alternativ på Zoe?

Er det noen som faktisk kan bekrefte at hengerfeste til Clio passer på Zoe? I tilfelle hvilken modell av Clio, og hvordan blir det med montering/tilpasning på Zoe? Hvor henter man strøm til lysbjelke, og hvor er det best å montere tilhengerkontakten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

standahm

Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA