Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av Hyperstress, tirsdag 30. desember 2014, klokken 09:27

« forrige - neste »

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Fastlane83

Kan man bruke forbrukstallene som kommer på triptelleren til å anta hvor mye strøm man har igjen på batteriet?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

dosmont

Hvis du kjører mye skal det stemme ganske bra.
Men står bilen mye, så blir vampire drain, såpass stor andel av batteribruken at det ikke stemmer lengre.
Enkelt forklart så registrerer bilen forbruk som blir tappet ut av batteriet til oppvarming og kjøring, men lading av 12v batterier ikke blir registrert.
jeg poengterer enkelt forklart, for at ikke kommaflytterene tar helt av nå  :P
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Muffinman

Forsiktig med å flytte komma, da blir det jo feil  ;D

Viktig å få med at forbruk når bilen står i park ikke telles. Dvs forvarming, oppvarming når man står i fergekø osv er forbruk som ikke registreres. En runde med forvarming på kald bil kan lett ta 2-4 kWh.

Så svaret på spørsmålet er nok "det kommer an på". Med kontinuerlig kjøring er svaret helt klart "ja" så lenge man har gjort det en gang før og vet hvor mye man fikk ut.

N00b

Det er jo også slik at en 85D og P85 har forskellig spesifikt forbruk. 85D vil gå lengre på samme mengde strøm. Tror 7% er det riktige

dosmont

Sitat fra: Fastlane83 på mandag 04. januar 2016, klokken 09:46
Kan man bruke forbrukstallene som kommer på triptelleren til å anta hvor mye strøm man har igjen på batteriet?
Du kan jo horve i gjennom filmene til TeslaBjøn, han bruker hele tiden å beregne batterinivå ved ankomst med utgangspunkt i forbruk og andre faktorer.
https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Muffinman

Da har jeg kjørt en noenlunde lang tur med P85' en, og alt tyder på at den har flyttet 1-2 kwh til under nullpunktet. Om det var 'kalibreringsrunden' eller 7.1 som gjorde det er usikkert, men nå ser det ut som det vil være tilgjengelig i underkant av 67kWh fra 100-0 på denne bilen.

Jeg har levert en tosiders avhandling med måleresultatene sammen med bilen i dag og bedt om at de sjekker tilstanden på batteriet. Forhåpentligvis kommer det noe vettugt ut av det.

amund

Mulig dette er en avsporing, eller uinterresant for tråden, beklager i såfall. Men Muffin's stadig 'parroting'  ;) om mistet rekkevidde har fått meg på tanken om at, pokker, viste ikke bilen alltid 358 km ved 90% lading før? Og nå viser'n bare 335? Ække det for mye på 1,5 år?

Jeg mente å huske at Muffin hadde rett, at det forsvant en del km ved en eller annen softwareoppdatering. Eller flere.

Jeg lagde et script på google, som tolker samtlige emails sendt fra notifier@visibletesla.com og putter dem i et regneark + lager div grafer ut av det. Det ser sånn ut:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zSDC7gQ-7P0B0GY02yGwLoWRcaRJuzNVeR7UtwMuGsk/edit?usp=sharing

Scriptet ligger her. Skal du prøve på deg selv må du sortere alle mailer fra notifier@visibletesla.com under en label som heter VisibleTesla.

https://script.google.com/d/1ikxkfFddtl_jC5mO_sxrS4pI2li8tbwRQTOajIk0jrrI3P1oUojAcsrH/edit?usp=sharing


Det som er litt interessant, sånn jeg leser arket, er at RATED vs IDEAL alltid er 0,8, med ganske mange desimalers nøyaktighet. Dette er meget interessant, da VisibleTesla kun lagrer Rated. Og der har jeg data nesten hvert minutt over 1,5 år, så da kan jeg lage en mer nøyaktig plott. Men selv med begrenset oppløsning her syns jeg å kunne se at det ikke har vært noen store hopp i tallene, unntatt bratt stup da den var ny. Kunne også lagt med km-stand her, bilen står nå på 45000 ca.

Ta høyde for at
1. SOC er et heltall, dvs +- 1% der, og jo lavere SOC jo større unøyaktighet
2. Mailene er som regel sendt akkurat når lading er ferdig, dvs kanskje bias i en eller annen retning pga det? Ladet til 100% på jobben i dag, og så at Ideal steg med 1 km etter en stund etter utplugging.

Kanskje noen kan lese mer ut av dette enn jeg? Har som sagt en del mer data, jeg lager gjerne nye plots om noen har forslag til hva som er interessant å plotte mot hverandre.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

N00b

Du har virkelig gjort en innsats her Muffin!
Hatten av!

Skal bli interessant å høre om Tesla er enig i at din taps % er for mye med tanke på alder og km eller om de kommer med et svadasvar.
Batteriet skal jo bli dårligere etterhvert og med normalfordeling i statistikken er noen pakker dårligere enn andre, sånn er det.  Kanskje din er akkurat en slik en?

Venter i spenning, 400V sådann.

amund

Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

kjølholdt

#85
Jeg har en s 85 fra nov 2013 samme tidsrommet som muffinman. Det er helt korrekt at det ved softwareoppdatering sept 2014 forsvantca 20 typikal km, alt 4kwh. De som protesterer på dette, må da mene at man blir nødt til å skifte batteri om et par år da denne degradering av batteripakken er altfor kjapp. Jeg er tilbøyelig til å mene at Tesla skaffet seg en større beskyttelse på batterikapasiteten.Jeg kommer også til å be om en tilstandsrapport på batteriet ved service nå i april.på fulladet batteri får jeg nå 365 typical mot 405 når bilen var ny. Jeg har kjørt 43000 km
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

amund

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 12. januar 2016, klokken 08:36
Jeg har en s 85 fra nov 2013 samme tidsrommet som muffinman. Det er helt korrekt at det ved softwareoppdatering sept 2014 forsvantca 20 typikal km, alt 4kwh. De som protesterer på dette, må da mene at man blir nødt til å skifte batteri om et par år da denne degradering av batteripakken er altfor kjapp. Jeg er tilbøyelig til å mene at Tesla skaffet seg en større beskyttelse på batterikapasiteten.Jeg kommer også til å be om en tilstandsrapport på batteriet ved service nå i april.på fulladet batteri får jeg nå 365 typical mot 405 når bilen var ny. Jeg har kjørt 43000 km

Jeg tviler ikke på det dere sier, jeg bare spør om dere kan se det i grafene mine. 20 km over natta burde være ganske innlysende, men jeg kan ikke si jeg ser deti noen av mine data. Kan dere poste deres data i lignende format, så burde det være lett å se når det skjedde og til hvilken extent.

(Metode for siste graf: export fra visibletesla, åpne fila direkte i excel)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

fonberg

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 12. januar 2016, klokken 08:36
Jeg har en s 85 fra nov 2013 samme tidsrommet som muffinman. Det er helt korrekt at det ved softwareoppdatering sept 2014 forsvantca 20 typikal km, alt 4kwh. De som protesterer på dette, må da mene at man blir nødt til å skifte batteri om et par år da denne degradering av batteripakken er altfor kjapp. Jeg er tilbøyelig til å mene at Tesla skaffet seg en større beskyttelse på batterikapasiteten.Jeg kommer også til å be om en tilstandsrapport på batteriet ved service nå i april.på fulladet batteri får jeg nå 365 typical mot 405 når bilen var ny. Jeg har kjørt 43000 km

Jeg har også en S85 fra nov 13, og denne får ca. 385 tkm på 100%, dvs. 20 tkm mer enn deres biler, det tilsvarer altså det dere mistet i september 2014. Statistikker basert på innrapportering fra eiere som jeg har sett tyder på at et klart flertall av bilene fra vår generasjon ligger på 380-385 tkm med fullt batteri, og at det er svært få av bilene som får under 375 tkm.

Det MÅ komme en forklaring fra Tesla på hva som har skjedd med disse bilene som har blitt transformert fra S85 til S81.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

#88
I tillegg til 4kWh-droppen i september 2014 forsvant det etter alt å dømme ytterligere ca. 1kWh m etter en oppdatering i vår august på min bil.

Gjorde et forsøk på å lage en tråd hvor meningen var å samle serienumre på batteriene i biler som var rammet for noe over et år siden, men klarte ikke å følge det opp da jeg klarte å pådra meg en ferie fra forumet. Målet var å kunne vurdere om batteriene var i samme serie, eller om det ikke var noen sammenheng.

På tur med hver av bilene i går og i dag forresten. Den eldste viste 37% rest ved 41,3kWh forbrukt. Den nyeste viste 44% på samme forbrukt energi. Begge startet fulladet og kjørte samme strekning. Den eldste stod 25 min i park med varme på pga ferge, mens den nyeste stod 10 minutter lengre. I tillegg hadde den nyeste vesentlig høyere forbruk. Dermed tror jeg forskjellen skulle vært omkring 1% større om alt hadde vært 100% likt.

TeslaK

Jeg mistet ca. 15 tkm nå med 7.1 oppdateringen. P85D. Men kan jo være de har endret Wh/km for typical.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA