Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av Hyperstress, tirsdag 30. desember 2014, klokken 09:27

« forrige - neste »

Bonk3rs

Sitat fra: TeslaK på lørdag 02. januar 2016, klokken 12:36
Sitat fra: GOS på lørdag 02. januar 2016, klokken 10:23
Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. januar 2016, klokken 09:20
Sitat fra: Muffinman på fredag 01. januar 2016, klokken 20:32
mener bestemt at det ikke er en god verdi på batteriets kapasitet. Tidligere har jeg fått ut ca 10% (+) mindre  ved kjøring enn rapportert påfylt. Uansett vil dette tallet ha en verdi når jeg gjør samme øvelsen med nybilen. Da kan jeg komme fram til et forholdstall, og estimere en prosentvis forskjell i batterikapasitet mellom de to bilene.
Bilen rapporterte +72kWh ved fullført lading. Rekkviddeindikasjon på 358km, og den begynte å telle ned øyeblikkelig ved kjøring. Satser på å kjøre tom nybilen i løpet av dagen.

Antar du her snakker da om det bilen rapporterer som tilført effekt. Til din info så rapporterer min 78 kwh som tilført effekt når jeg lader fra 0 til 100% SOC ved SC. Dette tilsier vel at ditt batteri har tapt seg 5-6 kwh mer enn mitt. (S85 juni 2014, kun kjørt 22-23000)

Kan jo være en hel modul (1/16 ~ 6.25%) har tatt kvelden...

Jeg ville antatt at det hadde kommet en beskjed fra Tesla i en eller annen form om det var tilfelle.
Bilen sender hele tiden status til Freemont om bilens tilstand. Og dette ville i så fall vært en kritisk feil som Tesla garantert ikke ville tatt lett på.   
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Muffinman

#61
85D`en tom, og denne gangen klarte jeg å beregne at den stoppet akkurat på parkeringsplassen sin, ikke 7-8 meter unna som med den andre bilen. Også her skrudde klimaanlegget ned effekten etter 1,5kWh brukt under 0. Totalt forbruk fra 0-stopp endte på 3,7kWh. Også denne fikk et markant dropp i tilgjengelig effekt like før den stengte ned tilsvarende 40-20 på den andre, men vanskelig å se nøyaktige verdier på effektmeteret. Plugget i 32A enfase, og i motsetning til P85`en som stod 15-20 minutter på 5-6A før den satte i gang for fullt ble det på denne bare noen sekunder på 16A før den gikk opp i 32A.

Mener at P85`en ikke estimerte ladetid før den nådde 0%, men 85D`en angir dette øyeblikkelig. Nå gikk det forresten mellom 4,5 og 5kWh før den begynte å telle opp fra 0.

N00b

Du skal ha skryt for forsøket ditt her!  Skal bli gøy å høre hva du ender opp med.

Muffinman

#63
Påfylt 78kWh og bilen rapporterer 402tkm (404 ny). P85`en viste 72kWh påfylt. Begge biler ladet ca. 5kWh før de kom opp på null.

Dette skulle tilsi at gammel bil har 9,23% lavere batterikapasitet 100-0 enn den nye, noe som er 100% i tråd med tidligere antagelser. Om man ser på indikert rekkevidde er forskjellen 10,94%.

Om man regner med påfylt energi under 0 for begge bilene har den gamle 7,23% mindre kapasitet totalt enn den nye (fra 100% til bilen stopper).

Uansett er dette for høy degradering da biler med noenlunde tilsvarende kjørelengde og alder typisk ligger mellom 2-4% tap, selv med forholdsvis tøff behandling av batteriet.


Havebigfun

Kred for at du har brukt så mye tid for å finne ut av SOC-mysteriet :)
Nå har du selv tidl påpekt at målt ladeenergi ikke er det samme som uttatt energi ved kjøring og at det er en større usikkerhetsfaktor der. Samtidig er forsøkene utført på samme måte slik at variablene må antas å være nokså like.

Jeg undres litt over om vår svært forsiktige behandling av batteriet er en viktig faktor for degradering av batteriet- er vi som aldri fullader eller tømmer batteriet helt de som får størst degradering :o??
Er mantraet om at man skal tilstrebe 50%SOC mesteparten av tiden villedende?
Bør man være mere brutal, fullade på SC og tømme helt osv??

petersv

Nei.. Høy SOC og lav SOC degraderer batteriet raskere, det er nok mer representasjonen som påvirkes av dette.

Muffinman

#66
Dette forsøket stemmer brukbart med at jeg fikk ut gode 68kWh ved kjøring 100-0, og at andre får ut opp mot 74kWh i tilsvarende forsøk med noenlunde sammenlignbare biler. Men, med fare for å bli kåret til årets papegøye: mesteparten av dette er ikke gradvis degradering, men batterikapasitet som rett og slett forsvant når softwaren i bilen ble oppdatert. Alt var helt stabil i 10 måneder og 38.000km, og plutselig forsvant ca. 4kWh med oppdatering tidlig september 2014. Det er flere som opplevde dette, og det later at det er en andel av bilene levert i et visst tidsrom som ble rammet mens andre sitter igjen med tilsynelatende normal degradering av batteriet. Når jeg henvendte meg til Tesla fikk jeg til svar at det bare var beregningene som var endret. Det var selvfølgelig bare tull, nå er jeg overhodet ikke i tvil om at de har gjort et eller annet. Om det er utilsiktet eller ikke vet jeg ikke, men blant annet DU-saken viser jo at de ikke har hemninger i forhold til å gjøre inngrep i bilene for å omgå svakheter uten kundens viten eller samtykke. Jeg kommer nok til å ta dette noe friskere med Tesla om de ikke finner noe feil når bilen skal inn om en drøy uke.

OddB

Her er mine notater fra en 0-100 lading på Superlader


https://docs.google.com/spreadsheets/d/12UmBgy5Ali48d6fwfMCQ9iftC2SukYjYWFfpCSBS96E/edit#gid=0


Fikk ut 72,4 kWh etter å ha kjørt det ned til 0 igjen..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

#68
76kWh, er det rapportert påfylt i bilen?

En usikkerhet her er hvor mye energi som finnes fra null til bilen skrur seg av. På mine biler var det 0,5kWh i forskjell under like omstendigheter, men regner med de kalibrerte seg med lading fra shutown. På Bjørn sin var det skikkelig off siden den stengte ved 0. En annen usikkerhet er om det er sammenlignbart siden jeg ladet på enfase 220v, mens du lader på SC. Mulig det utgjør en forskjell, men merk at GOS tildigere i tråden rapporterer 78kWh påfylt på SC. Forskjellen på din og hans tror jeg er degradering, ulik reserve under 0 eller en kombinasjon av begge.

Uansett, dette er veldig interessant. Jeg burde vel tatt en 0-100 lading på SC for å sammenligne nå når jeg vet hva som ligger under 0 på begge biler :)

EDIT: Du har kjørt ut 4,74% mindre enn påfylt. Jeg har kjørt ut 4,86% mindre enn påfylt på P85`en. Mange usikkerhetsmomenter og potensielle variabler her, men 0,12% i forskjell mellom de to bilene er ikke mye. Med noen flere datapunkter kan vi kanskje komme fram til en omregningsfaktor for å finne hva som er tilgjengelig for kjøring, basert på det bilen rapporterer påfylt :)

TeslaK

Dere som opplever lavere batteri kapasitet, hvor høy spenning leser dere ut på 100% på supercharger? Skal vel være ca. 404V. Kan jo være interessant å sjekke..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Muffinman

Påtrykt spenning på SC er vel høyere enn reell pakkespenning?

TeslaK

Sitat fra: Muffinman på søndag 03. januar 2016, klokken 21:55
Påtrykt spenning på SC er vel høyere enn reell pakkespenning?
The 85 kWh battery pack weighs 1,200 lb (540 kg)[67] and contains 7,104 lithium-ion battery cells in 16 modules[68] wired in series (14 in the flat section and two stacked on the front).[69] Each module contains six groups[70] of 74 cells[71] wired in parallel; the six groups are then wired in series within the module

16 * 6 * 4.2V = 404V

Tilfeldig?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Muffinman

#72
Da må man i så fall lese av etter at lading er stoppet, og det går null strøm. Kun da vil avlest spenning være lik pakkespenningen. Er det mulig å lese av etter fullført lading? Tesla begrenser vel i tillegg cellespenningen til 4,17x mener jeg å ha lest et sted.

Det kunne forresten vært interessant å teste Bjørn sin bil på samme måten jeg gjorde - kjøre til det stopper og lade til 100% uten å røre den der den står.

TeslaK

Sitat fra: Muffinman på søndag 03. januar 2016, klokken 22:04
Da må man i så fall lese av etter at lading er stoppet, og det går null strøm. Kun da vil avlest spenning være lik pakkespenningen. Er det mulig å lese av etter fullført lading? Tesla begrenser vel i tillegg cellespenningen til 4,17x mener jeg å ha lest et sted.

Det kunne forresten vært interessant å teste Bjørn sin bil på samme måten jeg gjorde - kjøre til det stopper og lade til 100% uten å røre den der den står.

Helt på slutten er strømmen tilnærmet null. Det var da jeg leste av 404V.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

GOS

Sitat fra: Muffinman på søndag 03. januar 2016, klokken 21:44
76kWh, er det rapportert påfylt i bilen?

En usikkerhet her er hvor mye energi som finnes fra null til bilen skrur seg av. På mine biler var det 0,5kWh i forskjell under like omstendigheter, men regner med de kalibrerte seg med lading fra shutown. På Bjørn sin var det skikkelig off siden den stengte ved 0. En annen usikkerhet er om det er sammenlignbart siden jeg ladet på enfase 220v, mens du lader på SC. Mulig det utgjør en forskjell, men merk at GOS tildigere i tråden rapporterer 78kWh påfylt på SC. Forskjellen på din og hans tror jeg er degradering, ulik reserve under 0 eller en kombinasjon av begge.

Uansett, dette er veldig interessant. Jeg burde vel tatt en 0-100 lading på SC for å sammenligne nå når jeg vet hva som ligger under 0 på begge biler :)

EDIT: Du har kjørt ut 4,74% mindre enn påfylt. Jeg har kjørt ut 4,86% mindre enn påfylt på P85`en. Mange usikkerhetsmomenter og potensielle variabler her, men 0,12% i forskjell mellom de to bilene er ikke mye. Med noen flere datapunkter kan vi kanskje komme fram til en omregningsfaktor for å finne hva som er tilgjengelig for kjøring, basert på det bilen rapporterer påfylt :)

Ladet fra 0 til 100% jeg også i dag og fikk også 76 kwh tilført energi fra Superladeren på Aksdal. Den forrige på 78 kwh var for ca 9 måneder siden. Jeg hadde stiplet gul linje på like over 80 kw idet jeg kom til 0. Forbrukte kun 0.2 kwh under 0 og den startet å fylle på med en gang jeg koblet til lading. Er dermed usikker på hvor mye som er under 0. Jeg fikk ikke "Charge Now" denne gang, kun tallet 0 og kjørte så sakte 900 meter bort til SC.

På min så rapporterer den tilført kwh i forholdt ca 200 wh/tkm enten jeg lader på det ene eller andre, mens jeg må holde 189 (range mode off) wh/km for å holde tritt med "batterimetret" og dermed så er deltaet for min del 5.8%. (Men jeg har da ikke tatt med det under 0)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA