Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ESP

Startet av amund, mandag 29. desember 2014, klokken 23:21

« forrige - neste »

amund

Nå er det blitt vinter, og minst én av mine grunner til å ha kjøpt lav bil med bakhjulstrekk, uendelig hårfin gasskontroll uten girskift og 367 hester er å drømme seg bort til å tro at man er Ken Block, Tanner Foust, Fredrik Sørlie, Fredrik Aasbø. På en bortgjemt snødekt parkeringsplass hvor ingen kan peke og le, eller fyre deg opp til å gape over for mye...

Vel, jeg har prøvd litt, og det viser seg at jeg har en blindpassasjer i maskinrommet, en ren sabotør. Hjelper ikke å be om full fart forover, hardt babord når herr ESP stikker kjepper i styrbord forhjul.


Har noen prøvd å dra ut sikring 77 i boks nr. 3 merket 'stabilitetskontroll' ? Gir det ønsket effekt, eller får jeg telefon fra Tesla om at garantien har drevet til havs?

Noen med erfaring, eller link til førstehånds erfaringer over there?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Du får gjort mye ugagn bare ved å slå av traction control.

Uansett ikke mye underholdning i å leke seg bredt på glatta med denne bilen. Baktung slede og lite moro.

Lokführer

Da forsvinner abs, servostyring, speedometer og "diffenbremsen."
Man sitter igjen med en tungstyrt purke som spinner på innerhjulet. Og nei, jeg har ikke prøvd å ta ut sikringen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

pwb

På ion så slår man bare av ESP og leker seg på glatte. Det er en av fordelene med premium bil, bakhjulstrekk

Muffinman

Greit å vite. Kjøper en slik når jeg vil ha det gøy.

Sense

Jeg har også savnet å kunne slå av ESP. Synes ikke det er mye moro å kun slå av TC og ikke kunne skli noe. Da kan alt stå på likevel.

Formoder at årsaken er at bilen i utgangspunktet er laget for et amerikansk marked, der man skal saksøke produsenten hvis man har det moro med ESP avslått.

amund

Sitat fra: Lokführer på mandag 29. desember 2014, klokken 23:26
Da forsvinner abs, servostyring, speedometer og "diffenbremsen."
Man sitter igjen med en tungstyrt purke som spinner på innerhjulet. Og nei, jeg har ikke prøvd å ta ut sikringen.

Ja, det har jeg også lest, men når det er en egen sikring for ESP, en egen for servo, en egen for ABS osv... da tviler jeg litt. En sikring kan jo ryke av forskjellige årsaker, og det burde likevel gå an å få kjørt bilen.

Diffbremsen forsvinner allerede når du skrur av traction control virker det som.

Det i det hele tatt bygge en bil med 380 hester, eller 420 på P, bakhjulstrekk, markedsføre den som sporty, og IKKE ha diffbrems er kritikkverdig spør du meg. Til og med Toyota Hiace har hatt diffbrems som standard siden 1984.... og den er ikke mye sporty.

Og når det gjelder ESP; til og med verdens mest gubbete bil, Mercedes, kan slå av ESP, ihvertfall redusere den nok til at man får sladde cirka 45 graders vinkel, det er nok til at det er gøy.

Ikke nok med det, i sommer med godt grep og sommerdekk merket jeg at dette systemet begrenser effekten proaktivt. Flat pedal ut av en sving, masse grep, men det er likevel merkbart at bilen struper pådraget til du har retta opp rattet, så kommer full effekt. Det er jo som om mor holder deg i hånda.

En knapp for å skru av ESP burde værte nr. 2 på lista over software feature requests, nest etter autodim av skjermene. Det skal jeg jaggu meg legge til.

Sense, husk at amerikanerne også har laget Viper, Corvette, Camaro, Mustang og nå Hellcat...
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Thor2014

Spørsmålet kom opp når Musk var i Oslo.
Virket ikke som at det var så aktuelt at det skulle bli mulig.
Personlig synes jeg det er helt ok. Hvis muligheten er der kommer det før eller senere en bil skliende på veien og møter en barnefamilie i en Miev...

RonnyØ

Enig med Amund, jeg liker å bestemme selv. Har kjørt så mye bil uten noen handicap-hjelpemidler, og jeg føler at det gir mer forutsigbarhet. Det gjelder selvfølgelig under kontrollerte former og når forholdene ligger til rette for det.

Maks pådrag ut av sving med ørlite hjulspinn og en 1/4 omdreining i kontra på rattet.. :D

Lokführer

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 10:11
Spørsmålet kom opp når Musk var i Oslo.
Virket ikke som at det var så aktuelt at det skulle bli mulig.
Personlig synes jeg det er helt ok. Hvis muligheten er der kommer det før eller senere en bil skliende på veien og møter en barnefamilie i en Miev...
Det normale er å skru av esp når man er i trygge omgivelser, ikke på veier med møtende trafikk. Et resultat av å øve seg på slik kjøring er at man kan mestre en farlig situasjon når den først oppstår.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Thor2014

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 30. desember 2014, klokken 10:47
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 10:11
Spørsmålet kom opp når Musk var i Oslo.
Virket ikke som at det var så aktuelt at det skulle bli mulig.
Personlig synes jeg det er helt ok. Hvis muligheten er der kommer det før eller senere en bil skliende på veien og møter en barnefamilie i en Miev...
Det normale er å skru av esp når man er i trygge omgivelser, ikke på veier med møtende trafikk. Et resultat av å øve seg på slik kjøring er at man kan mestre en farlig situasjon når den først oppstår.
Kanskje for deg og meg, men har flere ganger møtt biler i sladd så alle er nok ikke som oss.

SabreMan

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 30. desember 2014, klokken 10:47
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 10:11
Spørsmålet kom opp når Musk var i Oslo.
Virket ikke som at det var så aktuelt at det skulle bli mulig.
Personlig synes jeg det er helt ok. Hvis muligheten er der kommer det før eller senere en bil skliende på veien og møter en barnefamilie i en Miev...
Det normale er å skru av esp når man er i trygge omgivelser, ikke på veier med møtende trafikk. Et resultat av å øve seg på slik kjøring er at man kan mestre en farlig situasjon når den først oppstår.

Men mestrer du ikke farlige situasjoner bedre hvis du har trent med samme forutsetninger, dvs. ESP på?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Brede

Når 18-19 åringene kaprer disse bilene om 10 år så skal jeg prise meg lykkelig om Tesla har klart å beskytte ESP så godt som mulig..

jazzwheel

Det er ikke noe problem å ha det litt gøy og dra av veien med denne bilen hvis man skrur av TC. Siden den har åpen diff blir det ikke den helt store driftingbilen uansett.

Stemmer det at man på D ikke kan skru av TC heller? Kan forsåvidt skjønne det siden hjulspinn på alle fire er hakket farligere enn på to hjul.

Dennis

Håper jeg slipper å møte de som aldri har kjørt bil uten ESP. Folk som aldri har testen en bil på glatta og som bare stoler på ESP, lukker øya og slipper rattet hvis bilen får litt sleng er nå mye farligere enn de som ønsker å leke seg litt på en parkeringsplass og som faktisk kan kontrollere bilen skulle det oppstå en situasjon.

Burde vært krav med kjøring på isbane og faktisk kontrollere en bil i sleng som en del av kjøreopplæringen. (Snakker da ikke om det dårlige opplegget som er idag med glattkjøring hos naf) Både gøy og lærerikt å vite hvordan man skal kontrollere bilen.
Selv kjører jeg nesten årlig på isbanen i Sigdal, og det kommer til å bli en kjip opplevelse med P85D hvis det viser seg at man ikke kan skru av det møkka ESP systemet og kommer til å angre enda mer på at jeg solgte Subaru sti'en jeg hadde hvis jeg ikke får ha det noe gøy med den nye bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA