Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Opel Ampera fortsatt et trygt kjøp?

Startet av thols1, søndag 28. desember 2014, klokken 17:24

« forrige - neste »

Gliderman

#15
Den vi kjøpte har gått svimlende 576km og var første gang reg i des 2013,  så det er vel det nærmeste ny bil en kan komme. Ampera'n vil 95% av tiden gå lokalt i Holmestrand og ikke bruke en dråpe bensin. De siste prosentene vil være til og fra Gøteborg som nok ikke er det mest gunstige. Leafen vil fortsatt være førstevalget (tror jeg  :D) inntil 100km.
Har fått kommentarer om og lest på div forum og i artikler om annenhåndsverdi. Har ikke sjenket dette en tanke da dette kun blir aktuelt når den skal selges. Oppfyller bilen behovene så er det langt viktigere enn hva vi får igjen for bilen i fremtiden.
Service må vi til Oslo for å få tatt, men det skal gå bra. 
Regner med at vi får den denne uka og vi får da en tilnærmet helt elektrisk bilpark.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Alfano

#16
Sitat fra: Gliderman på tirsdag 30. desember 2014, klokken 17:18
Jeg var en tur på Skøyen og prøvekjørte Ampera idag og er kun millimeter fra å kjøpe den. Nydelig bil å kjøre. Selger antydet 50km rekkevidde på strøm vinterstid og 80km på sommeren. Er dette realistisk? Han snakket også om mulighet for å oppgradere batteripakken til en nyere type med større kapasitet,  muligens allerede neste år. Noen som vet noe om dette kan stemme?

Mvh
Svein Erik

Hei, jeg kjøpte en Ampera og hadde den kun i 3-4 måneder - og det holdt for min del.
Amperaen eller teknologien er laget som en bybil, men blir da for tung og stor etter min mening.
det lengste jeg hadde på vårt batteri på varmt vær var 72 km, når det var kaldt ca. 0 grader viste den ca. 40 km, og da begynner du og bruke varme osv, så i realiteten har du kun ca. 20 - 25 km på strøm.
Og det Opel ikke sier... når du er ferdig med strømmen, så bruker Amperaen ca. 0,7 til 1 liter på milen, så den er svin dyr og bruke om du kjører langt.
Det du ønsker er jo og kjøre gratis på strøm, så kjøp en ren strøm bil - da får du dette.

Så for meg holdt den korte tiden med Amperaen, og kjører idag en Golf GTI som jeg gladelig betaler noen kroner med bensin forbruk i forhold til iritasjon på Amperaen.
Men lykke til, kan hende bilen passer bedre til ditt bruk.
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

Gliderman

Hei
Takk for at du deler dine erfaringer. Vi har allerede en Leaf som er bil nr. 1. Ampera vil i all hovedsak gå lokalt i Holmestrand og kjøre kun elektrisk. En gang i mellom er det behov for noe lenger rekkevidde enn Leafen tilbyr og der kommer Opelen inn. Vi likte vi å kjøre bilen,  den ser kul ut og er en sjelden fugl.
Håper vi får den i ettermiddag.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

ksnygard

#18
Sitat fra: Alfano på søndag 18. januar 2015, klokken 13:24

Hei, jeg kjøpte en Ampera og hadde den kun i 3-4 måneder - og det holdt for min del.
Amperaen eller teknologien er laget som en bybil, men blir da for tung og stor etter min mening.
det lengste jeg hadde på vårt batteri på varmt vær var 72 km, når det var kaldt ca. 0 grader viste den ca. 40 km, og da begynner du og bruke varme osv, så i realiteten har du kun ca. 20 - 25 km på strøm.
Og det Opel ikke sier... når du er ferdig med strømmen, så bruker Amperaen ca. 0,7 til 1 liter på milen, så den er svin dyr og bruke om du kjører langt.
Det du ønsker er jo og kjøre gratis på strøm, så kjøp en ren strøm bil - da får du dette.

Så for meg holdt den korte tiden med Amperaen, og kjører idag en Golf GTI som jeg gladelig betaler noen kroner med bensin forbruk i forhold til iritasjon på Amperaen.
Men lykke til, kan hende bilen passer bedre til ditt bruk.

Det er tydelig at vi gjør oss forskjellige erfaringer med Amperaen. Det er riktig at rekkevidden på sommeren ofte ligger på rundt 7 mil. Max hva vi har fått ut på sommeren er 85 km med fullpakket bil. På vinteren står det ofte 40 - 45 km på displayet når jeg starter, og som regel får jeg det ut av den hvis jeg ikke har mange stopp og start uten lading (bilen står til den blir kald). Noen ganger har jeg havnet ned mot 35 km. Når Opel oppgir 40 km, så synes jeg ikke det er så galt.

Når det gjelder bensinforbruk så skjer det stort sett når jeg er på langtur, og da bruker vår normalt mellom 0,5 og 0,6l pr mil (etter at strømmen er brukt opp), noe som er på nivå mer vår Meriva før vi skiftet. Hvis bilen går på bensin på småkjøring er nok forbruket mye høyere, spesielt i begynnelsen av kjøreturen. Men jeg tviler på at vår gamle bil gikk veldig mye billigere på småkjøring. Vi har alltid vært godt under 0,5 l pr. mil når vi har kjørt ca. 30 mils turene våre. Det finnes selvfølgelig biler som gir et lavere forbruk på langturer, men at bilen er svindyr på langkjøring er etter mitt skjønn å feilinformere.

Som de fleste ladbare hybrider, så er bilens bensinforbruk lavest når man ikke kjører lange turer. For vår del kjører vi noen få mil på de vanlige dagene (gjerne fra 3 - 5 mil), og så reiser vi på noen lengre turer innimellom. Totalt har vi nå brukt drøyt 0,17 liter pr. mil (målt siste 17500km). Da ser man hvor lite langturene utgjør i den store sammenhengen. Jeg vet ikke hvilket forbruk du får på GTIen i snitt, men at du bruker ganske mange tusen mer i drivstoff i løpet av året, det tror jeg er ganske sikkert (også om vi tar med strømmen jeg betaler for når jeg lader bilen hjemme).

Hadde vært interessant om andre også delte sine erfaringer med rekkevidde og forbruk på bensin på litt lengre turer.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

thols1

Jeg ser det har vært lit trafikk her siden jeg startet tråden. Jeg fikk dessverre ikke tid til å prøvekjøre, og siden jeg bor ute på landet og ikke er i Oslo særlig ofte må det nok utsettes noe.

Gratulerer, Gildermann :)

Gliderman

Vi fikk bilen levert i Drammen i går ettermiddag ;D. Bilen så veldig bra ut og med kun 600km på tellern er nybil følelsen på plass. Fra utlevering i Drammen og hjem er det 34 km og motorvei med 110 i 30 av disse. Med god varme og fartgrense pluss moms så startet motoren når jeg svingte opp foran garasjen. Leafen som var følgebil brukte over 45% på turen i samme hastighet.
Bilen er nydelig å kjøre og en divisjon over Leafen, som også er god å kjøre. Bruker nok et par uker på å bli kjent med alle funksjoner og valgmuligheter som bilen har.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

ksnygard

Sitat fra: Gliderman på mandag 19. januar 2015, klokken 21:31
Vi fikk bilen levert i Drammen i går ettermiddag ;D.

Mvh
Svein Erik

Velkommen i klubben og lykke til med nybilen!
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

Gliderman

Nå har vi kjørt Amperan litt over 2000km og har et livstidsforbruk på 0,35L/mil. Bilen brukes noe på turer til Gøteborg og det er vel ikke helt perfekt. På disse turene ligger snittforbruket på rett under 0,7L/mil. I hverdagen kjøres det kun på strøm. På dagens tur til Gøteborg fikk jeg 52 km på batteri før aggregatet startet. Synes ikke det er så galt. Har kjørt samme strekk med Leafen på denne årstiden og med vinterdekk i rundt 100km/t i faktisk hastighet så kommer jeg ikke mer enn drøye 110 km før alle 21kWh er borte.
Med sommerdekk burde det bli vesentlig bedre. Merker ihvertfall stor forskjell på Leafen.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

thorlar

#23
Spennende å høre andres erfaringer. Amperaen er jo helt klart en bil som kan dekke både korte og lange distanser, men like klart er det at den passer best dersom daglig kjørelengde er i område fire til åtte mil. Selv kjører jeg 3 mil til jobb, lader hele dagen, og kjører 3 mil hjem igjen. Da fungerer den som ren el-bil og bruker ikke fossilt drivstoff. Uke etter uke, måned etter måned. Null bensin.

At din Ampera brukte nesten 0,7 L/mil på tur til Gøteborg syntes jeg hørte mye ut. Mine turer til samme sted har dratt under 0,5L/mil, selv med fullstappet bil og frisk kjøring. Da har jeg tatt inn ca. 70-75 km med el-drift i regnestykket, - sørger alltid for å starte på fullt batteri!

Redigert: Ladet forran hjemturen også!

Dine 0,7 L/mil, var det etter at batteriet var tomt?

Forøvrig har jeg i min Ampera kjørt tilsammen 48.000 km på ca 280 L, tilsvarende 0,06 L/mil...
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Gliderman

Hei
Stemmer det,  0,7 er med tomt batteri. Var litt rask i tastingen og forbruket nedover ble 0,5 l/mil og det er mindre enn Hyundaien jeg hadde før. Den kom aldri under 0,6 på motorveien.
Er også artig med en bil som vekker oppsikt og folk er nysgjerrige.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

#25
Slik ble forbruket på turen,  ihvertfall slik bilen opplevde det.  Godt fornøyd med forbruket på motorveien og det er kun motorvei kjøring på disse turene. Litt klattlading et par ganger,  totalt 2 timer.
Kjørekomfort er veeeeldig bra.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Hanhijnn

Hei,

Jeg fikk min 2013-modell (overligger/demobil) i oktober i fjor, og har allerede kjørt 18000 km på den.

Jeg regner Ampera som et trygt kjøp rent teknisk og driftssikkerhetsmessig.
Økonomisk så er det vel noe mer usikkert.
I skrivende stund så ligger det 4 stk på finn.no. Alle 2013-modeller, med priser fra 230.000 til 295.000 pga varierende km.lengde.
Så verditapet er kanskje litt større en gjennomsnittsbilen.
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA