Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde vinterkjøring

Startet av 02jan, fredag 26. desember 2014, klokken 21:18

« forrige - neste »

02jan

Tok bilen ut for en vinterkjøringstest på rekkevidde idag.
Rolig kjøring, hold følge med normaltrafikk , -16 grader hele turen. Kjørte landeveien på nedre Romerike, normal fart , miks av 30/40/50 /60/70 og 80 soner.
Forvarmert 20 minutter, bilen står i " varm garasje" dvs 1 + grad.

Normal varme i bil for meg (i gransker og uten lue/hansker)  , som er 18 grader ( 20 er for varmt) , manuell innstilt uten AC. Vifte på trinn 2 og 3 ( sliter noe med dogg på siderutene)

veiene er svært glatte, ESP jobbet stort sett ut av hver eneste rundkjøring ( som det er mye av her).

Bilen klarte 56 km ( dvs 28 km hver vei - 30 minutter parkert på gate), på overkant av 50% kapasitet. Forbruket er det høyeste jeg har målt 1.72 kw/t pr. Mil som snitt forbruk.

Antar at jeg maks kan kjøre 10 mil i slik temeratur (-15) alene, med barn i bilen maks 8 mil og 7 mil med frue.

I - 5 målte jeg 1.34 på normal kjøring til jobb i Oslo 23.12 , lå javnt på -5 grader ute ( bilde 2)

Er usikker på om jeg de-aktivererer varmepumpern , ved å ikke kjøre AC. Jeg antar at uansett så er det varmepumpe som gir varme til coupe'en.

Alt i alt ,rekkevidde som forventet - kan kjøre 12-13 mil på behagelige vintertemperaturer (-7 til -1 ) ,  8-10 mil , når det er for kaldt der ute.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

02jan

Kjørte i3'n med kvinne og barn idag, startet i -19, var nede i -21,5 og oppe i -12, antatt snitt på turen -16.

Total kjørelengde 106 km , hvor 90 % av kjøring på 80 sone landevei og 70/80 sone motorvei ( ring3/E18).  Normalkjøring, også en del i venstre felt.

Behagelig temperatur i bilen for alle, ingen ac , kun manuell, 19 grader , men satte vifte på trinn 3 for at baksete passasjer skulle få nok varme. Jeg satt i sommertøy, hele turen.

Snittet på forbruket , som inkluderte 4 stopp, med lengre opphold og 2 forvarminger havnet på 1.86.   Dvs Max range da var ca 100 km.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Olemann


Kjørte i -4 til - 6 grader, både på E18 i ca 90 km/t og i by med lyskryss.  Snittfart 55 km/t. 
Alene i bilen.  Comfort modus, ikke sparefokus.  Måtte ha defroster på 28 grader på deler av turen pga ising.  Ellers 20 grader i bilen.  Samme rute tur/retur.

Klarte 47 km før batteriet var nøyaktig 50% brukt. Da viste GOM også 47 km, så imponerende bra gjetting.
Men fornøyd med dette, altså nesten 10 mil under slike vilkår.   Ser på Kia Soul forum at noen der opplever betydelig vinter-reduksjon, så ift. til sommer-kapasitet virker det nesten som i3 mister relativt mindre pga vinterkulda.

moonbuggy

Kan vel knapt kalle det vinterkjøring. Siste tur, 3 grader ute, nede på 12,2 kwt/100km. Snitt fart 61 km/t.
Har hatt bilen i to uker++, og kjørt kun 450km (Var på fjellet i julen, bilen hjemme). Snittet kryper stadig nedover og er nå 14,4 kwt/100km.

Øybil

Hadde ca 14 kwt/100 når jeg kjøpte bilen men etter oppdatering av software så er det vanskelig å komme under 20/100 i gjennomsnitt. Har nå totalt kjørt 17000 siden mars. Så kam hende kjørestilen har endret seg..

haggen

Sitat fra: Øybil på torsdag 01. januar 2015, klokken 00:45
Hadde ca 14 kwt/100 når jeg kjøpte bilen men etter oppdatering av software så er det vanskelig å komme under 20/100 i gjennomsnitt. Har nå totalt kjørt 17000 siden mars. Så kam hende kjørestilen har endret seg..
+1
Har samme erfaring som du, men klarer vel ca 17/100 nå. Men om jeg kjører på ren ecopro+ så er det tilbake til gammel moro.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

02jan

Kjørte hakadal/Nittedal RV4 , Oslo ring 3, E18 til Asker og tilbake i kveld , normalkjøring, tørr/isete veier, eco pro , auto uten ac. Vifte 2 og 19 grader. 3 personer og fullpakket bil. Utetemp -9 til -2, ca -5 i snitt.
Startet med forvarmert bil på 95%.   Ca 75 % kapasitet forbrukt ved 100km.




Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

moonbuggy

Er det galskap å planlegge tur Stavanger - Kristiansand vinterstid med i3 ?
Hvordan legger man eventuelt opp en slik tur med færrest mulig stopp ?

02jan

#8
Sitat fra: moonbuggy på mandag 05. januar 2015, klokken 15:30
Er det galskap å planlegge tur Stavanger - Kristiansand vinterstid med i3 ?
Hvordan legger man eventuelt opp en slik tur med færrest mulig stopp ?

Har kun kjørt en gang fra Stavanger - Kristiansand. Jeg ville heller stått tom for strøm langs en vestlandsfjord en i Heiene mellom Ålgård og Flekkefjord. Mener det var noen høydemetere , veldig kupert - som sikkert kan utnyttes med mye erfaring rundt energibruk og regenerering. Ville nok vurdert riksveien(fylkesvei?) langs sjøen , og mulig kladdeladet i Eigersund.
Antar at temperatur kan variere mye i forhold til "kystveien".



Siden det var relativt effektiv trafikk inn mot Oslo imorgen , foretok jeg en ny uoffisiell test av egene kjøreferigheter med elektrisk bil - tror jeg bedrev noe som lignet ekte elbil kjøring. Dog uten teppe og hansker, da dette kun ble bestemt på impuls.

Forvarmert 2x20, -5 ved start -2 ved mål, snitt -3. Tørre veier. Denne testen ble kun kjørt en vei. Startet høyde 240, ned til 40, opp til 210,  ned til 70.
Rolig kjøring fulgte rushtrafikk som gikk i underkant av fartsgrense, holdt 70 i 70 sone , ikke over 80. Ingen stopp før mål.
16 grader i kupe, vifte 2, varme i stete , lys og musik pakken fult utnyttet.
Eco pro.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

SE

Opplever ganske så stabilt 100km rekkevidde til jobb, og 120km tilbake.
Tall fra i dag; 
Tur:
Distanse 80km (uten å berøre bremsepedalen  ;D) , Temp -0.5, Eco Pro, 19 degC i kupê.  sittforbruk 16,6Kwh/100km. Rest ved ankomst 22km

Retur:
Samme dist.;  temp +3 degC, Eco Pro, 19 degC i kupe. Rest ved ankomst v/ garasje 39km

Forvarmet begge turer.  Har vel ikke sett noe særelig mer en 100-120 km rekkevidde i vinter, men rekkevidde- meteret opplever jeg som særdeles nøyaktig og til å stole på.

ganton

Sitat fra: SE på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:34
... men rekkevidde- meteret opplever jeg som særdeles nøyaktig og til å stole på.

Ja på vinteren ser denne ut til å stemme ganske bra. I sommer/høst synes jeg estimert rekkevidde var altfor pessimistisk ift det man kunne få til hvis man gjorde en liten innsats for å prøve å kjøre litt "økonomisk". Men: ser allikevel fram til våren :)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Gondron

Kjørte min i går til 0% og 0 KM

Kan rapportere om 20 grader i cupe
1-3 grader ute på morgen med forvarmet bil.
Hjem i fra jobb med 4 grader og fortsatt 20 grader i cupe. kjørte 86 Km

Så når eg kom hjem var det kjøring av fotball trening og handlings. Kjørte da eco Pro+ 34 Km
Hjem fra butikken var det 17Km å viste 15 Km rekkevidde igjenn i tilleg til at det var 2 små stopp,(kjøpe brød og plukke opp jenta på fotball.)
Så i går kjørte eg 120 KM rekkevidde.
4 store stopp der batteri har tid å miste temperaturen og noen små stopp 

Hadde sikkert klart ein del KM extra om eg hadde kjørt EcoPRO+ heile veien.
Fikk kun Alarm på bilen ved 20 Km gjenstående rekkevidde på bilen.
Lågeste eg har kjørt og første gang med rekkevidde angst. :P

Olemann


Brukte i dag snitt på 10.3 kW/100 km. 

Fart på mellom 60 og 90 km/t, snitt 73 km/t.   E18 og Ring 3.  Tilsammen 17 km, så endel bakker opp og ned blir det jo.
Temperatur ute 1 grad, i bilen 18 grader.  Ingen sparekjøring, men heller ingen råkjøring.  Comfort modus.

Dette er veldig bra synes jeg, og mitt inntrykk forsterkes stadig av at i3 mister mindre distanse på vinteren enn Leaf, Kia og Golf, basert på disse forums data på dette.

Se bilde.

Gondron

Ikkje vært i nærheten ein gang av det du klarte der.

Olemann

Har jo etter endel år med elbil lagt meg til en bevisst høyrefot, og bruker seiling bevisst, men som sagt ingen spesiell sinke eller sparekjøring i dag.   Men jeg har ikke trøbbel med å doble forbruket heller, og regen på i3 krever endel tilvenning for å unngå at den slår inn i tide og utide.
Var jo ikke veldig kaldt i dag heller, (1 pluss) men som sagt; er imponert over i3 som batteribil om vinteren.

Sitat fra: Gondron på torsdag 08. januar 2015, klokken 21:11
Ikkje vært i nærheten ein gang av det du klarte der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA