Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

begrenset kraft når det er kaldt ?

Startet av robertdn, fredag 26. desember 2014, klokken 16:47

« forrige - neste »

hastmust

Sitat fra: LMOR på lørdag 10. januar 2015, klokken 08:11
Sitat fra: hastmust på torsdag 08. januar 2015, klokken 00:32
i3 behöver Standard/Sport mode pronto. Leafen och golfen sparkar hårdare från 0-10 och hänger på upp till 25-40km/h. Önskar att i3an fick mer pust där, 40-85 går ju på nolltid och 0-40 blir nageln i ögat
Dette forstår ikke jeg. Har nå testet med siste version. Jeg får 0-50 med ca 3:40, og 50-100 på ca 3:40 +-. Hvordan Leaf skal klare det samme forstår jeg ikke. Det er kun de først meterne som er forskjellig. Du ser forskjellen også mellom i3 og M3 på videoen som ligger ute der i3 vinner (tror det er en med Tesla også). I3 har elektronikk for å unngå at hjulene spinner, mens f.eks eGolf spinner. Det sliter mer på dekkene og bringer deg ikke raskere fremover.
Det är bara de första metrarna, men då är de första metrarna också ~halvparten sett till tid.
Däckslitage vill vi undvika helt klart, så det är bara bra att bilen kör skonsamt till att börja med. Det finns dock gott om utrymme för finjusteringar i mjukvara så här tidigt in i elbilfenomenet, speciellt på bilar med mer effekt.
Mina siffror har jag bara trollat fram på ett ungefär, referar till denna:

https://www.youtube.com/watch?v=GkU5OjMw0Os

bakhjulsdrivna i3 har naturligt mer grepp mht viktfördeling vid acceleration. sparken man får efter 45 km/h är så markant, att det blir liknande uppförsel som med en turbo. i3 kan nog göra 0-100 på ett stycke under sju sekunder torr asfalt utan hjulspinn. den vill bara inte.

Så det går lägga in ett standardläge med något friskare attityd utan att riva något gummi. Speciellt då det är en bmw. Det ska bli intressant att köra med de bredare bakdäcken på sommaren, möjligen får bilen då också mer självförtroende  :)

LMOR

Jeg har kjørt både i3 eGolf og Leaf, og de kan ikke sammenlignes, heller ikke 0-40. Vi snakket om de første 200-300ms. Du merker det, mindre nå med ny SW enn i starten, men føles mer enn det reellt er.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hastmust

Sitat fra: LMOR på lørdag 10. januar 2015, klokken 12:46
Jeg har kjørt både i3 eGolf og Leaf, og de kan ikke sammenlignes, heller ikke 0-40. Vi snakket om de første 200-300ms. Du merker det, mindre nå med ny SW enn i starten, men føles mer enn det reellt er.
Får ta dig på ordet där då LMOR :) Jag har ju inte kört många elbilar direkt

LMOR

 ;D
Men du finner noen gamle tråder som riktignok påpeker at det ikke er som på en M-serie bil i starten. Men i3 er forhåpentligvis optimalisert ift spinn.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: hastmust på lørdag 10. januar 2015, klokken 10:35
Det ska bli intressant att köra med de bredare bakdäcken på sommaren, möjligen får bilen då också mer självförtroende  :)
Kan nok hende at du opplever "något annat", ja - hehe ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA