Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

begrenset kraft når det er kaldt ?

Startet av robertdn, fredag 26. desember 2014, klokken 16:47

« forrige - neste »

robertdn

Mulig noen har kommentert dette tidligere, men har ikke funnet noen tråder om det.

I dag var det -12 ute og jeg dro på en kjøretur uten å forvarme batteriene, fikk da kun 50-75% effekt og effekt/regen måleren gikk ned vesentlig, og viste mindre regen/gassmulighet. Noen som har opplevd det samme ? Var litt rart å kjøre med "kun" det som føltes ut som 70hk.
Cooper D (selges), E39 M5 (solgt), BMW 530xd & i3

Klykken

Jeg merket det forleden også. Selv med forvarmet bil.
Sitert fra vinterføre-tråden:
SitatRedusert effekt når tempen blir lav! Dette var veldig merkbart, med tilnærmet halv effekt. Ser det i displayet på førersiden.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MFA

Har også merket dette de siste dagene. Lite kraft i bilen, og merkbart redusert akselerasjon. Er ca minus 11 grader i det området jeg kjører. Fikk bilen i februar i år og kan ikke huske at dette han skjedd tidligere. Kan det være en feil på bilen ?

Ferry

Så det samme i dag etter å ha lest om det her. 18-20 kalde gjennom natta, forvarmet i 10-15 minutter før vi kjørte. Ca -15 i snitt på kjøreturen. Hadde ingen praktisk betydning for min del, det er uansett for glatt til å kunne benytte full effekt. Mot slutten av turen skulle vi opp ei lang bratt kneik. Da ble det mer effekt tilgjengelig, men ikke 100%. Fikk kun 90 km rekkevidde i dag. Kjørte 70 og gom viste 20 i rest. Gjorde ingen forsøk på å spare strøm. 19 grader og comfort.

robertdn

Godt å se det er flere som opplever dette. Var litt bekymret for at det skulle være feil på bilen. Er nok noe lurt de har funnet på for å skåne batteriet i kulden muligens. Og takk for raskt svar klykken! :)
Cooper D (selges), E39 M5 (solgt), BMW 530xd & i3

Klykken

Er nok noe som skal skåne drivverk ja, vil jeg tro.
Det kommer seg etter litt kjøring, heldigvis. Ble temmelig paff selv av dette, når det var såpass merkbart!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

brimi

På min ser jeg færre barer både på aks og regen nå om dagen. Syns det er synd bilen skal overstyre mine ressurser, selvom det er ment for min sikkerhet...

Eller er det for å skåne drivverket som Klykken skriver kanskje. Ja da er det vel greit.
Bmw i3

snakkis

Merket dette veldig i kveld. Var bare -12, men bilen hadde stått noen dager.
Hadde bare to streker på plussiden.
Det var nesten skummelt å ikke ha den kraften man er vant til og beregner med når man kjører ut i kryssene.

Ferry

Jeg tror helst det handler om å skåne batteriet. Det er ikke i stand til verken å gi i fra seg eller ta imot strøm i store mengder når det er kaldt.

02jan

Jeg har ikke lagt merke til noen begrensning på kraft de 2 siste dagene jeg har kjørt i -13 ned mot - 22.   Regenereringen synes jeg fungerer bra, dvs lite regenerering da det er særs glatt.

Men , har kjørt med en del forsiktigere fot både fordi det er glatt og vesentlig økt forbruk ved hard på gasse over -5.

Mener det er begrensing i effekt når det er lite kraft i batteri ( ved normaltemp) , ville ikke overraske meg at det er begrensing i kraft også ved sterk kulde. Tenker det er enten for å begrense økt slitasje på batteri og/ eller fysiske lover i forhold til hva kaldt batteri kan levere.

Antar forvarming betyr noe her også. Jeg kjører bilen min ut fra varm garasje og bruker forvarmingen før hver tur nå i kulden.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

ganton

Jeg hadde forventet at det ble begrenset effekt ved kulde siden batteriet da ikke skal kunne levere så mye strøm (ei heller ta imot, se innlegg om ladefart og kulde). Men selv ved -13 oppleves det som bare marginalt mindre effekt.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

hastmust

Den begränsar en hel del kraft även när det inte är så kallt eller blött också, i var sving får jag en annan respons. väglaget varierar mellan torr och våt, -4 till +5. Maxeffekten är 100%, men effektkurvan blir längre över tid.  Man måste bruka hela fartpedalen för att uppleva detta

lite OT:

i3 behöver Standard/Sport mode pronto. Leafen och golfen sparkar hårdare från 0-10 och hänger på upp till 25-40km/h. Önskar att i3an fick mer pust där, 40-85 går ju på nolltid och 0-40 blir nageln i ögat

Olemann

#12
Dette kan ha sammenheng med det samme som for tiden debatteres på Tesla forum, vedr. P85 etter SW oppgradering.  Ref. også trøbbel de har hatt med slakk i aksling og bytte av DU.   De har tydeligvis forskjøvet/utsatt momentet, selv om speed fra 0-100 Km/t er uendret. Kan hende er dette det samme BMW har gjort.  Dog uavhengig av temperatur for Tesla.  Jeg synes min fikk mer av denne tregheten fra 0-10Km/t etter siste SW oppdatering i høst.
I praksis betyr det ikke så mye, men skulle gjerne hatt Sport/Insane modus for de få ganger dette trenges.  På den annen side blir det mindre skader og bedre bruktbiler av dette :-)

Sitat fra: hastmust på torsdag 08. januar 2015, klokken 00:32
Den begränsar en hel del kraft även när det inte är så kallt eller blött också, i var sving får jag en annan respons. väglaget varierar mellan torr och våt, -4 till +5. Maxeffekten är 100%, men effektkurvan blir längre över tid.  Man måste bruka hela fartpedalen för att uppleva detta

lite OT:

i3 behöver Standard/Sport mode pronto. Leafen och golfen sparkar hårdare från 0-10 och hänger på upp till 25-40km/h. Önskar att i3an fick mer pust där, 40-85 går ju på nolltid och 0-40 blir nageln i ögat

hastmust

Sitat fra: Olemann på torsdag 08. januar 2015, klokken 08:46
Dette kan ha sammenheng med det samme som for tiden debatteres på Tesla forum, vedr. P85 etter SW oppgradering.  Ref. også trøbbel de har hatt med slakk i aksling og bytte av DU.   De har tydeligvis forskjøvet/utsatt momentet, selv om speed fra 0-100 Km/t er uendret. Kan hende er dette det samme BMW har gjort.  Dog uavhengig av temperatur for Tesla.  Jeg synes min fikk mer av denne tregheten fra 0-10Km/t etter siste SW oppdatering i høst.
I praksis betyr det ikke så mye, men skulle gjerne hatt Sport/Insane modus for de få ganger dette trenges.  På den annen side blir det mindre skader og bedre bruktbiler av dette :-)
Nu är detta detaljer för nördar, men jag som kört slöa merca dieslar genom livet har för vana att få ut mest möjligt ur motorn. Så jag är väl lite mer sensitiv för detta än normalt folk ;) Bara så det är sagt.

Jo visst är det bra för bruktbilarna, men är inte elbilen redan ganska skonad från sådana slitage? Bilen har inget hengerfeste och ingen girkasse som ska slita och rycka, så nog klarar den en klart brattare effektkurva säg 10-40km/h. den har ju bara ordentligt drag upp till 90 km/h. Och det blir inte många sekunder från 40km/h. Visst är det trevligt att bilen går mjukt, men det är lite dumt att den bara går upp i comfort-mode. Bara namnet säger ju att här är stryps någonting. Möjligen går bilen mer konsekvent på sommaren då vägen och temperatur är betydligt pålitligare. demobilen sparkade bra 50-110+ om jag körde mjukt ur en rundkjöring, så känns det trögt nu redan vid 70 km/h fast väglaget då absolut leverar mer grepp än bilen kan sparka.

bilens "sjätte sinne"  tolkar vägen hela tiden -minsta släpp på drivhjul leder antagligen till att bilen blir lite väl paranoid, trots torr vägbana. Jag upplever att en successivt nertryckt pedal ger mer skjuts än när jag stämplar, antagligen pga detta sjätte sinne (och mina egna förväntningar av en stämplad fartpedal) Förhoppningsvis kommer bmw jobba mer på mjukvaran i i3, så att de får det till inför kommande iX-modeller. Hoppas att de tar till sig det projektet, och behandlar bilen som den (briljanta) prototyp den fortfarande är, för i5 kommer inte komma undan med sådan uppförsel ;)

Håller uppsikt på effektmålaren framöver

LMOR

Sitat fra: hastmust på torsdag 08. januar 2015, klokken 00:32
i3 behöver Standard/Sport mode pronto. Leafen och golfen sparkar hårdare från 0-10 och hänger på upp till 25-40km/h. Önskar att i3an fick mer pust där, 40-85 går ju på nolltid och 0-40 blir nageln i ögat
Dette forstår ikke jeg. Har nå testet med siste version. Jeg får 0-50 med ca 3:40, og 50-100 på ca 3:40 +-. Hvordan Leaf skal klare det samme forstår jeg ikke. Det er kun de først meterne som er forskjellig. Du ser forskjellen også mellom i3 og M3 på videoen som ligger ute der i3 vinner (tror det er en med Tesla også). I3 har elektronikk for å unngå at hjulene spinner, mens f.eks eGolf spinner. Det sliter mer på dekkene og bringer deg ikke raskere fremover.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA