Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolf uten vp i skikkelig kulde - blir det varmt i kupeen?

Startet av Ohm, fredag 26. desember 2014, klokken 16:20

« forrige - neste »

Marius Engel


Sitat fra: Ohm på lørdag 27. desember 2014, klokken 21:10
Litt artig at rekkevidden ikke går Lenger enn til 16 mil, og at grafen snur ved 20 graders utetemp På ca 15 mils rekkevidde.

Hehe. Merksnodig ja :p

Råde

Sitat fra: Ohm på lørdag 27. desember 2014, klokken 21:10
Litt artig at rekkevidden ikke går Lenger enn til 16 mil, og at grafen snur ved 20 graders utetemp På ca 15 mils rekkevidde.
Humbug fra ende til annen. Det er derfor jeg holder en knapp på enten laboratoriedata eller tall fra prototypen i golf 6 som jeg skrev over. Imidlertid er sistnevnte ganske lite sannsynlig siden de plutselig kom på at varmepumpen ikke var ferdigtestet.

Men bevares. Den er nok ikke heeeelt på jordet mht edruelig rekkeviddeøkning. Som du skriver, Ohm, så får ikke bilen plutselig 400km rekkevidde...
e-Golf | X75D

Golfen

Stusset også litt over det med rekkevidden som ikke gikk til 190, men det er kanskje flere faktorer her som ikke vi ser. Det med at den snur på 20 grader er nok fordi AC kompresoren kjøler vil jeg tro, og den ser ut til å fungere likt på begge modellene slik jeg ser det. Var innom forhandler idag og så dette skjemaet på skjermen til selgeren. Måtte bare få med en utskrift. Har ikke scanner her, så det ble et dårlig foto.

Ohm

Lurer på om dette er en utregning eller fysisk test av eGolf med varmepumpe. Som flere her er enige om, rekkevidden blir ikke lenger med vp.

Skal se å få kjøpt en oljebrenner en av dagene, det vil gjøre susen mer enn alle vw sine varmepumper.

Er dog veldig spent på om Møller fortsetter å hevde at vp er tull nå som de snart kan levere den. tipper du ikke får lov å kjøpe eGolf uten, litt samme som av når det kom. Inntil det kom, var det bare tull, etterhvert er det obligatorisk.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Elmo

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 27. desember 2014, klokken 21:14

Sitat fra: Ohm på lørdag 27. desember 2014, klokken 21:10
Litt artig at rekkevidden ikke går Lenger enn til 16 mil, og at grafen snur ved 20 graders utetemp På ca 15 mils rekkevidde.
Hehe. Merksnodig ja :p

Hva er snodig ??  At kurven ikke går høyere enn 16 mil, eller at den går ned igjen ?
16 mil maks er vel sikkert ikke så veldig feil i praksis. Og at kurven går ned igjen er fordi de antar at man bruker AC når det er varmere enn 20
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.32.7  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Marius Engel

Bilen er jo oppgitt til ca 20 mil. Men på kurven viser de i praksis at dette er umulig å oppnå.

kjettapetta

Jeg har to ganger opplevd å ikke kunne åpne ladeluka pga is som ligger mellom luka og bilen. I dag ville ikke passasjerdøra gå i lås etter åpning. eGolfen er nok ikke helt utprøvd på vinterstid.

Råde

Sitat fra: kjettapetta på lørdag 27. desember 2014, klokken 22:00
Jeg har to ganger opplevd å ikke kunne åpne ladeluka pga is som ligger mellom luka og bilen. I dag ville ikke passasjerdøra gå i lås etter åpning. eGolfen er nok ikke helt utprøvd på vinterstid.
Det du beskriver er nok dessverre ikke helt ukjent på resten av bilstanden heller. Kan det ha sneket seg litt vaskevann inn?
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Elmo på lørdag 27. desember 2014, klokken 21:30
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 27. desember 2014, klokken 21:14

Sitat fra: Ohm på lørdag 27. desember 2014, klokken 21:10
Litt artig at rekkevidden ikke går Lenger enn til 16 mil, og at grafen snur ved 20 graders utetemp På ca 15 mils rekkevidde.
Hehe. Merksnodig ja :p

Hva er snodig ??  At kurven ikke går høyere enn 16 mil, eller at den går ned igjen ?
16 mil maks er vel sikkert ikke så veldig feil i praksis. Og at kurven går ned igjen er fordi de antar at man bruker AC når det er varmere enn 20
Riktig det at bilen ikke går 19 mil, og da kunne de droppet å nevne det noe sted. Den går ikke 19 mil, leaf går heller ikke 19,9 mil. Men men, forbruket er jo oppgitt feil på alle biler. Merkes bedre på en elbil enn en diesel bil, noen mil fra eller til merkes jo bedre når man har få.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

En eller annen jeg leste om hadde klart 204 km i eGolf. Jeg er ganske sikker på at det var kjøttkaker innblandet.
e-Golf | X75D

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Audigaudi

...
Sitat fra: Ohm på lørdag 27. desember 2014, klokken 22:43
Riktig det at bilen ikke går 19 mil, og da kunne de droppet å nevne det noe sted. Den går ikke 19 mil, leaf går heller ikke 19,9 mil. Men men, forbruket er jo oppgitt feil på alle biler. Merkes bedre på en elbil enn en diesel bil, noen mil fra eller til merkes jo bedre når man har få.
Vi har kjørt 16 mil med restrekkevidde på 3 mil, så og si at bilen ikke går 19 mil er jeg uenig i. Snittforbruket var på 11,7kW, hvis jeg husker riktig. På sommeren under riktige betingelser er det med andre ord mulig å oppnå minst 19 mil.

Ohm

@Audigaudi: Jeg skal passe meg for å være for bastant,  det er kanskje litt for hardt å si at den ikke kan gå 19 mil, men da er det under følgende omstendigheter:
Ikke varme/kjøling, ikke lys, ikke lyd, dvs ingen som helst andre forbrukere. Egg mellom gasspedalen og foten, maks hastighet 60 km og helst ikke for mye oppoverbakke. Man må nok også lage litt kø. Ikke røre bremsen og seile inn mot kryss. Dette er selvsagt mulig, men da er det økonomiløp, ikke praktisk bruk.

Det jeg mener er at praktisk rekkevidde på bilen er langt unna 19 mil. Å få til mer enn 13-14 mil er for spesielt interesserte. Jeg har selv klart 17,2 mil på sommerføre, men da kjørte jeg i Eco+.

Men hvis egolfen din lett klarer 20 mil uten at man foretar det jeg har beskrevet, så er det knallbra, men hører nok med til sjeldenhetene.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Nickelilltroll

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 26. desember 2014, klokken 22:39
Sitat fra: Ohm på fredag 26. desember 2014, klokken 16:20
Hatt en liten vintertest i dag. Minus 21,5.  Ikke forvarmet bil, da carnet ikke ville det i dag. Kjørte en drøy mil. Grei temperatur, men ikke for varmt. Den trakk av 75 km på rekkevidden i starten, men etter noen km trakk den bare av 38 km, der lå den resten av turen. På tomgang trekker den 6,2 kw.  Forbruk 26,5 kWh /100km

Fikk 2 feilmeldinger ved oppstart, og powermeteret lå omtrent midt på normal, før den krøp mot high.

Noen som har erfaringer i skikkelig kulde?
Startet idag i -10'c.

Problemer:

1. Bestilte forvarming via app og alt så ok ut. Imidlertid kom det ingen varme.
2. Startet ikke først. Kom feilmelding om noe strømproblemer. Startet på andre forsøk.
3. Luft til sidevinde på førersiden er for svak. Den klarer ikke å holde hele sidevinduet fri for is. Bak er det fortsatt is på innsiden etter en time.
4. Rekkevidden er knapp i -10 til -16'c. Halv tank ga 38 km. Etter ca. 45 km fra "full" sluttet varmeapparatet å fungere for å spare på resten av batteriet.
5. Hurtigladeren nektet å lade min egolf (Leafen fungerte ved siden av). Fortum klare ikke å løse det problemet etter 3 forsøk.
6. Powermeteret startet på halv pupp og økte til full etter 10 km.

Jeg har tidligere opplevd en gang at førerdøren ikke ville lukke seg når været skiftet til kaldt (fra pluss til minus).

Ah!!

Fantastiskt!! Trodde jag var alene om mine problemer, men dine er en EKSAKT kopi av mine, trodde dette med førerdørren var pga vask i september, men tydligvis ikke. Siden i fredags så starter ikke bilen i det hele tatt. Berger kom idag, så startet den plutslelig, nå står den på møller. Har du meldt in alt dette?
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Audigaudi

Sitat fra: Ohm på søndag 28. desember 2014, klokken 11:20
@Audigaudi: Jeg skal passe meg for å være for bastant,  det er kanskje litt for hardt å si at den ikke kan gå 19 mil, men da er det under følgende omstendigheter:
Ikke varme/kjøling, ikke lys, ikke lyd, dvs ingen som helst andre forbrukere. Egg mellom gasspedalen og foten, maks hastighet 60 km og helst ikke for mye oppoverbakke. Man må nok også lage litt kø. Ikke røre bremsen og seile inn mot kryss. Dette er selvsagt mulig, men da er det økonomiløp, ikke praktisk bruk.

Det jeg mener er at praktisk rekkevidde på bilen er langt unna 19 mil. Å få til mer enn 13-14 mil er for spesielt interesserte. Jeg har selv klart 17,2 mil på sommerføre, men da kjørte jeg i Eco+.

Men hvis egolfen din lett klarer 20 mil uten at man foretar det jeg har beskrevet, så er det knallbra, men hører nok med til sjeldenhetene.

Ja, vi kjørte i Eco+ hele veien. Men på sensommeren med 15 grader ute opplever jeg ikke det som er problem. Men vi kjørte motorveien og lå i 85, så ja vi brukte høyrefeltet. Ellers brukte jeg bilen som normalt med lys og radio på hele veien. Hvis du har forventet at bilen skulle gå 19 mil på vinteren så skjønner jeg at du er skuffet. Men jeg hadde lest meg opp såpass på forhånd at jeg var forberedt på det som var i vente og er fornøyd med bilen til vårt bruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA