Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sprekk i felg. Noen eksperter på alu her?

Startet av erot, fredag 26. desember 2014, klokken 12:47

« forrige - neste »

erot

Har fått en klikkelyd høyre foran i det siste, ett svakt klikk pr hjulomdreining. Kun i venstresving og svakt rett frem. Mistenkte hjullager selv om lyden ikke var typisk. Fikk litt sjokk da jeg kikket på hjulet:









Som dere ser er eiken på venstre side tvers av (bilde 2 fra oversiden og 3 fra undersiden), mens den på høyre side (bilde 4) er sprukket halvveis inn.

Hvordan dette har skjedd er et mysterium. Ingen slaghull eller harde slag, ingen kontakt med fortauskant, høy profil (19") og bare 3-4000 km med pen kjøring bak seg. Felgene er frest av ett stykke 6061-T6 og skal tåle hva som helst, inkludert grisekjøring med biler på godt over 2 tonn. Sommerhjulene er av samme fabrikat og har blitt utsatt for alt disse ikke har, dvs slaghull i høy fart på lav profil gjentatte ganger + det jeg kan få til av krefter alle veier med en Tesla P+. Ser ingen annen forklaring enn at denne felgen er frest av et dårlig emne. Kjekt om noen med mer peiling på metallurgi eller alu generelt kan gi mulige forklaringer på dette.

Det jeg lurer på akkurat nå er om det er trygt å kjøre bilen forsiktig på småturer. Inspisere hjul for hver tur. Kanskje dumt spørsmål, men ferdig juleferie + vente på nytt hjul fra USA uten bil er ingen hyggelig situasjon, kan fort bli 3-4 uker. Jeg har 8,5 av 10 eiker igjen, noe som i utgangspunktet burde være mer enn sterkt nok, men om det blir bevegelse for hver omdreining (klikkelyden) så høres ikke det tillitsvekkende ut, og spesielt hvis det er noe galt med metallet generelt i akkurat dette hjulet. Om det i det hele tatt er mulighet for at dette utvikler seg raskt og hjulet kan bryte sammen lar jeg selvsagt bilen stå. Klikkelyden har vært der sikkert 4-500 km, men har ikke sett hva det var før nå.

Et annet alternativ er alusveising for midlertidig fiks, men hvem gjør vel det i julen...

t0ffluss

Huff, ikke bra.

Min magefølelse: ikke kjør en meter med den felgen.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Muffinman

Felgen er bygget opp slik at strukturen gir den styrke. Med denne skaden vil strukturen ikke være intakt, og styrken vil være vesentlig svakere. Kreftene i metallet vil fordele seg annerledes, noe som bekreftes ved at du har klikkelyd. Det neste som vil skje om du fortsetter å bruke den vil sannsynligvis være raske, progressive brudd andre steder; med andre ord er faren for totalhavari svært stor.

Ikke kjør med det der. Du risikerer å skade deg selv og andre i bilen, medtrafikkanter samt få stor skade på bilen selv om du ikke kjører på noe. I tillegg er det straffbart å kjøre med en bil som ikke er i forsvarlig stand, og forsikringen din vil neppe være nyttig om det skjer noe. Regresskrav er ikke noe å ønske seg.

erot

Var det jeg var redd for ja. Longshot: Noen i Bergen som har et vinterhjul til overs....?

Teslanewbie

Det er en årsak til at tesla  ikke godtar andre felger enn sine egne .. Ved en ulykke eller skade kan du få problem med forsikringsselskapet ved ikke godkjente felger ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

B_Tesla

Ikke godkjente felger? Hva menes med det. Det er ingenting, hverken fra Tesla eller forsikring, som sier at man ikke kan kjøre på uorgunale felger. Det Tesla sier er at dersom du får en skade av de uorgunale felgene, gå ikke det på garanti. Noe som er logisk.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Teslanewbie

Sitat fra: B_Tesla på fredag 26. desember 2014, klokken 13:28
Ikke godkjente felger? Hva menes med det. Det er ingenting, hverken fra Tesla eller forsikring, som sier at man ikke kan kjøre på uorgunale felger. Det Tesla sier er at dersom du får en skade av de uorgunale felgene, gå ikke det på garanti. Noe som er logisk.

Er felgene godkjente for den tyngde og kraft som tesla har?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

B_Tesla

Slik du sa det, virket det som du mente alt annet enn Tesla felger.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

petersv

Uten å være ekspert, vae min første tanke det samme som din TS, svakt emne/legering brukt. Kan ikke være noe en seriøs produsent kan stå inne for. Hør med de, sikkert like interessert som deg i å løse dette fort og uten bråk. Er de kjøpt lokalt?

erot

Dette er en sterkere felg av en helt annen kvalitet enn de originale. Og ja, den er godkjent for enda tyngre og sterkere biler. Smidd eller frest gir en mye sterkere molekylstruktur enn støpt. Hva årsaken til bruddet er aner jeg ikke, men kanskje produksjonsfeil? Alt kan i alle fall sprekke, uansett hvor godt det er laget. Har f.eks sett originale BMW M-felger sprekke uten noen god forklaring.

Denne har som sagt heller ikke vært i nærheten av hardt belastet, så det er ikke spm om hva den tåler når den er i orden, men hva som kan ha vært galt med akkurat denne.

Uansett, bare å vente på en ny. Blir interessant å høre om Vellano har en forklaring på det.

jkirkebo

Sitat fra: erot på fredag 26. desember 2014, klokken 15:06
Dette er en sterkere felg av en helt annen kvalitet enn de originale. Og ja, den er godkjent for enda tyngre og sterkere biler. Smidd eller frest gir en mye sterkere molekylstruktur enn støpt.

Akkurat dette har jeg aldri helt skjønt. Det stykket som en felg evt. freses av må jo være støpt i utgangspunktet?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. desember 2014, klokken 15:13
Sitat fra: erot på fredag 26. desember 2014, klokken 15:06
Dette er en sterkere felg av en helt annen kvalitet enn de originale. Og ja, den er godkjent for enda tyngre og sterkere biler. Smidd eller frest gir en mye sterkere molekylstruktur enn støpt.

Akkurat dette har jeg aldri helt skjønt. Det stykket som en felg evt. freses av må jo være støpt i utgangspunktet?
Enig- jeg oppfatter det slik at smidde felger er sterkere, ikke freste- såfremt de er frest av en støpt blokk.

erot

Nå beveger meg jeg kanskje ut på dypt vann, men kan forsøke:

Råmaterialet til fresingen er også presset eller behandlet på en eller annen måte som gir samme egenskaper som smidd. Det er en prosess både før og etter fresing med bl.a. varmebehandling. Så det er egentlig bare snakk om smidd vs støpt mht styrke. Poenget med å CNC-frese er for det første større frihet mht kompliserte former og muligheten til å fjerne mer gods som ikke bidrar til styrken. For det andre blir formen perfeksjonert, altså null kast eller ubalanse.

Havebigfun

ok- det er sikkert mange muligheter til å gir metallet økt styrke.

Faktum at du har slike skader på den ene felgen gjør meg betenkt mtp spesifikasjonene, spes når hjulene har blitt behandlet så pent som du skriver.

Det er svært mye bilutstyr som er spesifisert bedre enn det objektivt er- men som regel er det ikke merkevarer men heller produkter solgt via eks ebay og som er produsert i kina.
Jeg ville lett etter andre felger og ventet på en god forklaring fra leverandøren før jeg hadde brukt disse felgene igjen. Inrømmer dog at jeg synes de var fine.
Jeg så et sett aerofelger på finn nylig- designmessig ikke samme klasse men antakelig vesentlig tryggere.

Teslanewbie

Skrekk og gru hvis dette hadde skjedd når jeg toppet 215 på autobahn i august... Nei , holder meg til standard 21 felger .

For tunge bil og for mye kraft for å gamble på dette ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA