Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En sammenligning av gammel og ny bil.

Startet av Hyperstress, fredag 26. desember 2014, klokken 01:20

« forrige - neste »

Hyperstress

    Jeg har nylig fått ny bil, og poster de endringer og forbedringer jeg opplever så langt ift den forrige bilen jeg hadde.

    Det er ikke veldig store forandringer foreløpig, men avhengig av hva som vil bli aktivert av autopilot stuff så kan jo bilen bli ganske annerledes, så det blir spennende å se fremover!Jeg byttet primært for å få adaptive cruise control (og forhåpentligvis noe fancy autopilot greier).

    -Bilen er bedre støydempet. Var ikke klar over dette på bestillingsdato, men det kan vise seg nå at det er det jeg kanskje setter mest pris på (ev andreplass etter autopilot om det blir bra). På samme veistrekker som jeg tidligere målte med gammel bil og R2 i 10C, måler jeg nå ca 2-3dB lavere med Sottozero og -5C. Veldig positivt![/li]
-Merkbar forskjell på setene. Føles som at de har fått overmadrass :) . Føles som en forbedring foreløpig, så får vi se etter hvert hvordan det er på skikkelig langkjøring.
-Nakkestøtter fremme er større uten at det ser teit ut. Mer behagelig å hvile hodet der også.
-Nakkestøtter bak større. Jeg føler ikke at sikt er et problem.
-Jeg bestilte med sort alcantara headliner og dash (+karbon). Det hever opplevd kvalitet  mye. Ser sportslig og fint ut. (Poster bilder i egen tråd)
-Solskjermer er littegrann større. Tror europeisk airbag-varselskilt er mindre enn de amerikanske, det er ikke spesielt skjemmende.
-Fortsatt trekk fra trekantvindu :(. Rart dette ikke er fikset enda.
-Nye hendler som kjent. Opplever det som en forbedring. De er nettere og ser bedre ut enn de store klumpete og forskjellige som var før. Noen rapporterte om at en av sølvknappene på tuppen ikke var i bruk og at det var rart, men alle er i bruk til P, spyling og CC. Hendlene kan være litt korte for de som ikke er langfingret. :)
-Noen rapporterte om at rattet ikke lengre er i skinn, men det er feil. (Med mindre det er tatt bort ifm rattvarme, men det kan jeg aldri tenke meg). For øvrig isolerer rattet veldig godt i forhold til feks e-Up som suger varmen ut av hendene dine.
-Lane dep warn og speed assist fungerer overraskende bra og føles nyttig. Føles som rumlestriper i veien.  Om ACC ++ fungerer like bra så lover det godt.
-Lille skjermen er bedre.
-Dome lights er hvite som før. Var noen på TMC som hadde fått gule dome lights.
-Nye sensorer er vel alle kjent med.
-Jeg trodde det skulle være enklere å stige ut av bilen bak fordi dørene nå var smalere, men virker som at de heller kan åpnes mer.
-Har ørlite klunk fra DU i lav hastighet, får håpe det er slik det må være og at det ikke utvikler seg.
-Har ingen ballonglyd foreløpig.
-Noen rapporterte på TMC om at armlenet nå var mer behagelig og kanskje av skinn, men mitt er i allefall som før.
-Mener å huske at øverste panelet på innsiden av dørvinduene før var av hardplast? Men er veldig usikker. Det er mykt materiale nå i alle fall.
-Mobil i hylle i midkonsoll påvirker fortsatt lydanlegget.
-Fikk UMC versjon B. Trodde alle fikk C nå?
-Fikk E-Batteri
-Karosseriet blir fortsatt satt sammen med centimeterpresisjon :(. Forrige bil var ikke verst, denne har et par canyons. (Poster bilder i egen tråd)
-Bremser har ikke vakumpumpe, så en slipper alt bråket fra den. Pedalen har nå mindre vandring.
-Bilen ble levert med gode Bocsh-viskere.
-Mulig trunken er en cm mindre i alle retninger pga mer støydemping(?). Kan være innbilning, har ikke målt.
-Ny type matter, uten gummi under, men med festeknotter som skrus ned i teppet.


Det er en del ting som er rapportert på TMC, men som ikke har kommet hit enda. Enten for at det bare er på US biler foreløpig, eller for at det bare kommer på D-modellene.

-Ikke ny ladeluke - den er ikke stille, men klikker i lås som før, og den kan ikke åpnes manuelt.
-Jeg fikk ikke aluterskel selv om de begynte med det den uka min ble produsert.
-Jeg fikk panser med to latcher som før
-Det er rapportert om at bakluke lukker seg mykere enn før. Denne lukker seg som forrige bil (egentlig var forrige bil mykere).
-Utløserknappen på setebeltet er fortsatt rød. Den er grå på bilene som blir levert i US nå. Mulig at de må være rød i EU?
-Jeg har fortsatt tre innstilinger på styringen, så at det er tatt bort i US nå har ikke med at det er ny styring å gjøre. Må være pga D, eller at vi får SW update senere.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Har man greid å lage en løsning for ryggelys/tåkebaklys/kromlist hvor det IKKE dugger innvendig?

For øvrig ikke overrasket over at man fremdeles leverer ut biler med feil som har vært der siden utleveringer startet i august 2013 (og forsåvidt i US/Canada i 2012)

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på fredag 26. desember 2014, klokken 08:43
Har man greid å lage en løsning for ryggelys/tåkebaklys/kromlist hvor det IKKE dugger innvendig?

For øvrig ikke overrasket over at man fremdeles leverer ut biler med feil som har vært der siden utleveringer startet i august 2013 (og forsåvidt i US/Canada i 2012)

Hyperstress? Har du gjort bilvasktesten ?

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

#4
Det begynte med dugg i baklyktene hos meg også, før det rett og slett ble vann i dem. Deretter ble det lekkasje i bakluka. Har forstått at dette henger sammen. Forhåpenligvis er det ikke "is-sprenging" av bakvinduet som er årsaken, her er det ei "grop" hvor det kan legge seg vann. Faktisk går denne gropa litt under vinduskanten også.

Havebigfun

Denne pakningen bør vel være tett- om Tesla ikke greier å fikse dette ville jeg brukt sort Sikaflex og "fuget" over.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på fredag 26. desember 2014, klokken 09:01
Det begynte med dugg i baklyktene hos meg også, før det rett og slett ble vann i dem. Deretter ble det lekkasje i bakluka. Har forstått at dette henger sammen. Forhåpenligvis er det ikke "is-sprenging" av bakvinduet som er årsaken, her er det ei "grop" hvor det kan legge seg vann. Faktisk går denne gropa litt under vinduskanten også.

Hvis vannet går under listen så kan issprenging Være en plausibel  forklaring .. ikke greit dette .

Dette blir min første vinter med bilen ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hyperstress

#7
Den er kledd i alcantara :)

Edit: posten jeg siterte ble slettet, men det var spm om plast eller alcantara ved panotak.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress


Sitat fra: Teslanewbie på fredag 26. desember 2014, klokken 08:54
Sitat fra: Muffinman på fredag 26. desember 2014, klokken 08:43
Har man greid å lage en løsning for ryggelys/tåkebaklys/kromlist hvor det IKKE dugger innvendig?

For øvrig ikke overrasket over at man fremdeles leverer ut biler med feil som har vært der siden utleveringer startet i august 2013 (og forsåvidt i US/Canada i 2012)

Hyperstress? Har du gjort bilvasktesten ?

Kan aldri tenke meg at det er fikset. Ikke fremre lykter i alle fall, for det dugger det. Har ikke vært så plaget av det på forrige bil egentlig. Kom mye mindre vann inn en på bildene her. Får håpe det ikke er så ille på denne heller..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

gss

Sitat fra: Muffinman på fredag 26. desember 2014, klokken 08:43
Har man greid å lage en løsning for ryggelys/tåkebaklys/kromlist hvor det IKKE dugger innvendig?....
Har du ryggelys? Jeg fikk bare en indikator som viser de som står bak og er observante at bilen står i revers. Men så har jeg ikke lyspakken heller da....

Teslanewbie

Sitat fra: Hyperstress på fredag 26. desember 2014, klokken 09:21
Den er kledd i alcantara :)

Edit: posten jeg siterte ble slettet, men det var spm om plast eller alcantara ved panotak.

Flott !
Det var jeg som spurte . Flyttet spørsmålet til tråden med Alcantara.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

#11
I forbindelse med bytte av 12V batteri kjørte jeg loaner med VIN rundt 40K og EL-skilt rundt 40K.

Som referanse har jeg min egen bil med VIN143xx.

På ny bil:
- Litt mykere sete. Kjørte 2x500km langkjøring, og synes det var hipp som happ ift komfort.
- Den nye bilen var litt mer kvikk på pedalen. Skyldes antakelig at den hadde fw 5.12. Jeg har 6.et eller annet. Merket at jeg måtte justere gassfoten for å kjøre like mykt som før.
- Den nye bilen hadde bremser som bet raskere. Skyldes antakelig at den bare hadde gått noen tusen km.
- Har vært litt misfornøyd med panelgap mellom bakluke og bakskjermer på min bil. Ny bil hadde identisk glippe.
- Dårlige viskere på ny bil. Vinduet ble ikke rent på midten. Antakelig justeringssak
- Trekk fra trekantvindu i ny bil. Ikke i nærheten av samme trekk i min bil.
- Performance-seter gjør en del for setenes utseende. Tøft, og et tilvalg jeg vil vurdere på neste bil
- merket ingen forskjell i støydemping
- Stereoen var helt lik
- Litt mer knudrete overflate på dørpanel foran, men likt utseende.

Ellers likte jeg godt sortfargen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hyperstress

Merker at setevarmen gir mer varme i rygg enn i sittepute. (Kanskje fordi det nå er mer materiale over varmetrådene der.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Sitat fra: Hyperstress på fredag 26. desember 2014, klokken 18:59
Merker at setevarmen gir mer varme i rygg enn i sittepute. (Kanskje fordi det nå er mer materiale over varmetrådene der.)
Hmmm. Du sier noe der. Jeg brukte setevarmen en del på loaneren fordi jeg ikke kunne forvarme med app, og tenkte faktisk på akkurat det at det var mye varme på rygg (ikke nødvendigvis negativt, men interessant observasjon).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hyperstress


Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. desember 2014, klokken 19:25
Sitat fra: Hyperstress på fredag 26. desember 2014, klokken 18:59
Merker at setevarmen gir mer varme i rygg enn i sittepute. (Kanskje fordi det nå er mer materiale over varmetrådene der.)
Hmmm. Du sier noe der. Jeg brukte setevarmen en del på loaneren fordi jeg ikke kunne forvarme med app, og tenkte faktisk på akkurat det at det var mye varme på rygg (ikke nødvendigvis negativt, men interessant observasjon).

Jeg foretrekker da mer jevnt fordelt, ev litt mer i sittepute. (Føles bedre, og i mangel av rattvarme er det enklere å stikke en hånd under låret enn bak ryggen :) )
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA