Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utendørs strømmåler?

Startet av HelectriC, søndag 21. desember 2014, klokken 21:03

« forrige - neste »

HelectriC

Noen som vet hvor jeg kan få tak på en utendørs strømmåler? Har tenkt å lade bilen i carporten og vil gjerne måle hvor mye strøm brukes på bilen over tid. De eneste jeg finner på Clas Ohlson, jula, netonnet er for innendørs bruk. Jeg tenker at utendørs må det i hvert fall være IP44 standard?
ioniq 5

jkirkebo

Sitat fra: HelectriC på søndag 21. desember 2014, klokken 21:03
Noen som vet hvor jeg kan få tak på en utendørs strømmåler? Har tenkt å lade bilen i carporten og vil gjerne måle hvor mye strøm brukes på bilen over tid. De eneste jeg finner på Clas Ohlson, jula, netonnet er for innendørs bruk. Jeg tenker at utendørs må det i hvert fall være IP44 standard?

Jeg kjenner ikke til noen dessverre. Jeg kan dog levere ladestasjon med integrert energimåler om det er interessant, men det blir jo en del flere kroner enn en rimelig energimåler da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HelectriC

Hadde tenkt meg noe under 1000kr, klarer du det så er vi i business;-)
ioniq 5

bosonic

Her er et alternativ til måler, men den må bygges inn i en liten boks
Priser:
Måler: 1171,91 +frakt 
Fordelingsskap: 188,38 +frakt
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

HelectriC

Jeg går utfra at den må kobles in av elektriker? Jeg hadde gjerne sett noe som er plug and play for en ikke-elektriker:-)
Sitat fra: bosonic på mandag 22. desember 2014, klokken 23:16
Her er et alternativ til måler, men den må bygges inn i en liten boks
Priser:
Måler: 1171,91 +frakt 
Fordelingsskap: 188,38 +frakt

ioniq 5

bosonic

Skal man gå helt etter boken, ja.
Nå er det ikke vanskeligere enn å koble et støpsel og en skjøtekontakt, noe som er lovlig å koble selv.
Det er et par ting som er viktig:
Når en avisolerer så  skal lengden på den avisolerte enden være nøye tilpasset slik at ikke ledningene kommer sammen og lager kortslutning, og man må unngå at isolering kommer inn under klemskruen.
Videre må en trekke til skruen akkurat passe. De fleste skrur altfor hardt til.
Ledningene som kommer ut fra boksen må strekkavlastes, og det enkleste er å bruke skrunipler som samtidig opprettholder IP graden (eller bedre)
Dette behøver ikke bli en fast installasjon dersom du kobler til ledningsender med støpsle og skjøtekontakt.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA