Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P85D får kortere range enn estimert i begynnelsen og 15% mindre enn 85D ?

Startet av Teslanewbie, lørdag 20. desember 2014, klokken 15:47

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: sigurdi på søndag 21. desember 2014, klokken 00:49
Landevei kan nok oversettes til motorvei i Norge siden landeveien i USA har svært ofte 60 eller 65mph som fartsgrense.
Så kjøring på motorvei gir faktisk P85D 4.5% lengre rekevidde en S85 med de nye strengere EPA kravene.
Kjører du mye på norske landeveier som har vesentlig lavere gjennomsnittshastighet så kan du regne med noe kortere rekevidde, pga høyere vekt.

Nja og tja... Joda, er mye rett i det du skriver over her. Men på den annen side - det som "stjeler" rekkevidde ved bykjøring er vel først og fremst "stop and go" trafikk - der taper man bla. på den ekstra vekten - ikke den lavere hastigheten?   Men er det ikke så at den mest økonomiske hastigheten for RWD Model S er rundt 45kmt?  To motorer og forskjellig giring gir en bedre økonomi ved høyere hastighet som du korrekt påpeker. Men er det ikke naturlig å tenke seg at "den mest økonomiske hastigheten" da også har øket? Tviler på at den befinner seg på over 100 :p

Så det er etter mitt syn ikke utenkelig at man i praksis vil se en bedret rekkevidde på norsk landeveiskjøring i 60-90kmt. Men på den annen side vil jeg nok også tro at ekstra vekt vil påvirke forbruk ved stigning, og jeg vet i alle fall ikke om dette blir oppveiet av noen bedre regenerering? Har vel forstått det slik at den stopper på 60kW fortsatt?
Model S 85D

Havebigfun

Det som er viktig her er erfaringene fra de som har hatt en TMS hittil og som går over til D-versjonene- mange har erfaring med forbruksverdier i Wh/km/mi og kommer til å fortelle oss hvordan det ligger an. Teoretiske betraktninger har begrenset verdi.

mandresen

Sitat fra: Havebigfun på søndag 21. desember 2014, klokken 09:44
Det som er viktig her er erfaringene fra de som har hatt en TMS hittil og som går over til D-versjonene- mange har erfaring med forbruksverdier i Wh/km/mi og kommer til å fortelle oss hvordan det ligger an. Teoretiske betraktninger har begrenset verdi.

+1
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Elkjell

tweet fra Elon

Software update to achieve max efficiency (going to full idle on 2nd motor) is not out yet. Range of P85D should then closely match P85+.
:)

Teslanewbie

Sitat fra: ElKjell på onsdag 24. desember 2014, klokken 09:23
tweet fra Elon

Software update to achieve max efficiency (going to full idle on 2nd motor) is not out yet. Range of P85D should then closely match P85+.
:)

Betyr at  bilen da i rwd  modus har nesten samme rekkevidde som p85+ på ideelt føre  og temp. . Hva med vintertemp  og vinterføre. . ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Celter

Man vet vel ikke ennå om bilen vil ha RWD når den går på en motor. Kanskje det er FWD i visse hastigheter og RWD i andre. Og kanskje begge motorene slår inn ved en viss akselerasjon?
Jeg kan ikke se hvordan vinterføre og vintertemperatur skulle spille inn i forhold til rekkevidden til P85?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Teslanewbie

Sitat fra: Celter på onsdag 24. desember 2014, klokken 10:26
Man vet vel ikke ennå om bilen vil ha RWD når den går på en motor. Kanskje det er FWD i visse hastigheter og RWD i andre. Og kanskje begge motorene slår inn ved en viss akselerasjon?
Jeg kan ikke se hvordan vinterføre og vintertemperatur skulle spille inn i forhold til rekkevidden til P85?

Under dårlig føre regner jeg med at awd  kobles inn noe som gir utslag på forbruket til en større grad enn ved en rwd  alene .. I tillegg har p85d  større masse å transportere ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Celter

Den økte vekten har angivelig minimalt å si for rekkevidden ifølge vitenskapelige utregninger. At AWD slår inn oftere under glatt føre kan jeg godt forestille meg, så der har du antagelig rett. Om det betyr signifikant lavere rekkevidde er jeg usikker på.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Dennis

Den økte veken av 4wd er bare litt mer enn hva vekta av panoramatak og dobbellader er. Så er nok ikke helt de store forskjellene som ligger i forbruk der.

Teslanewbie

Sitat fra: Dennis på onsdag 24. desember 2014, klokken 12:56
Den økte veken av 4wd er bare litt mer enn hva vekta av panoramatak og dobbellader er. Så er nok ikke helt de store forskjellene som ligger i forbruk der.

Hva er vekten på p85d?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16


NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Batteritralla

Sitat fra: ElKjell på onsdag 24. desember 2014, klokken 09:23
tweet fra Elon

Software update to achieve max efficiency (going to full idle on 2nd motor) is not out yet. Range of P85D should then closely match P85+.
:)

Som i klartekst betyr:

"Vi har i likhet med tidligere modeller av Model S bare kjørt rundt i bakgården før lansering av ferdig produkt"

Som kunde må du påregne en del småfeil, som feks havari på drivverk mm....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

i3_X5_116dA

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 25. desember 2014, klokken 01:36
Som kunde må du påregne en del småfeil, som feks havari på drivverk mm....

Nei! Det er totalt uakseptablet ved kjøp av bilen som mange ukritisk har knefalt og tilbedt som verdens frelser ... uansett feilrate og størrelse. En av de siste fossilbilene jeg kjøpte, var relativt "dyr" ... og har ikke opplevd èn eneste feil på den, ei heller den siste EL-bilen vi kjøpte. Det er slike feilfrie opplevelser ovenfor kundene som skaper tillit og tiltro. Hvor mye skal egentlig til før Tesla får seg en ripe i "lakken"?

Det går vel ikke lange tiden før TMS eierne hilser hved hjelp av antall fingre i været. Èn finger for hver DU som er bytta ...  ;D

jkm

Sitat fra: i3_X5_730 på torsdag 25. desember 2014, klokken 11:16
Sitat fra: Batteritralla på torsdag 25. desember 2014, klokken 01:36
Som kunde må du påregne en del småfeil, som feks havari på drivverk mm....

Nei! Det er totalt uakseptablet ved kjøp av bilen som mange ukritisk har knefalt og tilbedt som verdens frelser ... uansett feilrate og størrelse. En av de siste fossilbilene jeg kjøpte, var relativt "dyr" ... og har ikke opplevd èn eneste feil på den, ei heller den siste EL-bilen vi kjøpte. Det er slike feilfrie opplevelser ovenfor kundene som skaper tillit og tiltro. Hvor mye skal egentlig til før Tesla får seg en ripe i "lakken"?

Det går vel ikke lange tiden før TMS eierne hilser hved hjelp av antall fingre i været. Èn finger for hver DU som er bytta ...  ;D

- Batteritralla er hyggelig, fremtidsrettet, positiv og pragmatisk. Han eier nok en Tesla.
- i3_X3_718 er surmaget, kritisk, negativ og roper høyt. Han eier nok ikke en Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA