Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet Zoe med shucko og 22kW

Startet av Speeder, torsdag 18. desember 2014, klokken 20:18

« forrige - neste »

Speeder

Er ikke denne hastigheten i snaueste laget?
Hvis jeg har forstått det korrekt er det ca 20kW tilgjelgelig kapasitet?
Det skulle isåfall tilsi ett strømtrekk på rundt 5a?

Dette er rett etter bilen har blitt kjørt noen mil.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

emil

Kjøp en billig strømmåler på ClasOhlson eller Biltema (f.eks: http://www.clasohlson.com/no/Energimaler/36-2897 ) og se hva som faktisk trekkes fra kontakten.

Lading av Zoe via schuko må nok ellers sees på som kriseløsning og man får bare ta tiden til hjelp.

Ellers skal det vel være 22kWh tilgjengelig (ikke teoretisk) fra batteripakka hvis jeg ikke husker feil.

Speeder

Temp rundt -3.
Bruker ladekladd med shucko direkte, ikke bøtta.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

ZOE

Plugget nettop min zoe i kontakten med 45% strøm. Da ble det anslått 4,5 timer (3,6kw)


elektrolux

Camelon laderen er dessverre lite effektiv ved lave ladestyrker. Ved 10A lading forsvinner 2A i kapasitiv tap. Ved 32A lading er tapet ubetydelig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:01
Camelon laderen er dessverre lite effektiv ved lave ladestyrker. Ved 10A lading forsvinner 2A i kapasitiv tap. Ved 32A lading er tapet ubetydelig.

Det var svært. Har du noen nærmere forklaring på funksjonsmåten som frembringer et slikt tap. Hva sier kraftselskapene til en slik last?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:34
Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:01
Camelon laderen er dessverre lite effektiv ved lave ladestyrker. Ved 10A lading forsvinner 2A i kapasitiv tap. Ved 32A lading er tapet ubetydelig.

Det var svært. Har du noen nærmere forklaring på funksjonsmåten som frembringer et slikt tap.

Jeg tipper det er pga. at strømmen går via motorviklingene. De virker som en trafo, og trafoer har både variable og faste tap. Har du f.eks en 25kVA 400V trafo og kjører en last på 100W gjennom den har du langt mer tap enn lasten forbruker effekt. Kjører du 20kW gjennom den er derimot tomgangstapet nesten neglisjerbart i forhold. Så hvis tomgangstapet i ladesystemet i Zoe er ~450W vil det gå vekk 2A til tap. 2A av 10A er 20%, mens 2A av 3x63A er bare ca. 1% og merkes derfor mye mindre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#7
Sitat fra: KjellG på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:34
Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:01
Camelon laderen er dessverre lite effektiv ved lave ladestyrker. Ved 10A lading forsvinner 2A i kapasitiv tap. Ved 32A lading er tapet ubetydelig.

Det var svært. Har du noen nærmere forklaring på funksjonsmåten som frembringer et slikt tap. Hva sier kraftselskapene til en slik last?
Nå er jo ikke kapasative tap reelle tap, men såkalte imaginære tap. Dette er nok en kondensator som skal kompensere induktive tap, og som passer bedre i størrelse ved høyere belastning. Dette har liten praktisk og økonomisk betydning og siden kWh måleren ikke registrer imaginær effekt.
Siden det stort sett er "overskudd" av induktiv last i nettet er det fra distribusjonssystemet side bare fint.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Speeder

Takk for informasjon. Er da denne ladekladden begrenset til 8A? Så må tapet trekkes fra dette, slik att i realiteten sitter man igjen med drøye 1kW lading? Med ladepunktet de monterer på 3,6kW har man i realiteten da ca 3kW?


Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Speeder


Jeg får heller ikke denne ladetiden til å gi mening på en 22kW stolpe?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

zbk

De siste prosentene tar laang tid i forhold til opp til 80-90%. Lader ca 35% på en time med 11kW hos meg (45-80%). De siste 10% tar ca en time.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Speeder på fredag 19. desember 2014, klokken 08:59
Takk for informasjon. Er da denne ladekladden begrenset til 8A? Så må tapet trekkes fra dette, slik att i realiteten sitter man igjen med drøye 1kW lading? Med ladepunktet de monterer på 3,6kW har man i realiteten da ca 3kW?

Nei, den er på 10A, og de som har målt ladehastighet har regnet seg frem til at du får 8A. I underkant av 2kW altså, noe som skulle tilsi en ladetid på omkring 12 timer fra tom til full.

Jeg tipper du får ut 3-3,2 kW effektiv lading fra et ladepunkt på 3,7KW. En Leaf får 3,3kW fra slike.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Speeder

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. desember 2014, klokken 10:58
Sitat fra: Speeder på fredag 19. desember 2014, klokken 08:59
Takk for informasjon. Er da denne ladekladden begrenset til 8A? Så må tapet trekkes fra dette, slik att i realiteten sitter man igjen med drøye 1kW lading? Med ladepunktet de monterer på 3,6kW har man i realiteten da ca 3kW?

Nei, den er på 10A, og de som har målt ladehastighet har regnet seg frem til at du får 8A. I underkant av 2kW altså, noe som skulle tilsi en ladetid på omkring 12 timer fra tom til full.

Jeg tipper du får ut 3-3,2 kW effektiv lading fra et ladepunkt på 3,7KW. En Leaf får 3,3kW fra slike.

Er ikke da ladetiden fra 44% på over 10 timer noe merkelig? Eller brukes energi til å varme batteri?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

KjellG

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. desember 2014, klokken 01:10
Sitat fra: KjellG på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:34
Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:01
Camelon laderen er dessverre lite effektiv ved lave ladestyrker. Ved 10A lading forsvinner 2A i kapasitiv tap. Ved 32A lading er tapet ubetydelig.

Det var svært. Har du noen nærmere forklaring på funksjonsmåten som frembringer et slikt tap.

Jeg tipper det er pga. at strømmen går via motorviklingene. De virker som en trafo, og trafoer har både variable og faste tap. Har du f.eks en 25kVA 400V trafo og kjører en last på 100W gjennom den har du langt mer tap enn lasten forbruker effekt. Kjører du 20kW gjennom den er derimot tomgangstapet nesten neglisjerbart i forhold. Så hvis tomgangstapet i ladesystemet i Zoe er ~450W vil det gå vekk 2A til tap. 2A av 10A er 20%, mens 2A av 3x63A er bare ca. 1% og merkes derfor mye mindre.

Ser den. Imidlertid, 2A av 10 anser jeg som veldig mye. Andre skriver at ren kapasitiv/induktiv last ikke gir tap og ikke måles. Det er rett i ditt hus, men den reaktive effekten gir linjetap for nettselskapet. Om de får mange slike laster, vil vi fort få andre målere og andre pålegg.

Er dette faktisk målt, med fasemåling?

Speeder

Det var ett estimat fra bilen, når den faktisk ble ferdig vet jeg ikke, den sto på i natt.
Men når jeg sjekket status etter en drøy time var estimatet; remaining: 09:30
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA