Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av olabt, torsdag 18. desember 2014, klokken 12:19

« forrige - neste »

Real EoN

Altså.. nå begynner det bli lenge siden jeg låste en Tesla bestilling sist. MEN om jeg ikke husker feil vil man få en kjøpskontrakt man skal signere for elektronisk etter denne såkalte fristen har gått ut. Det er nok det Satheesh mener, og da får man ikke depositum/reservasjons summen tilbake etter du har elektronisk signert  :) Korrekt meg om jeg har feil dere som har signert slike kontrakter siste tiden.

edit: Måtte sjekke egen bestilling, og må vist rette meg selv... Ser jaggu ut som dem har tatt snarveien utenom bankID etc ja... og godtar at bestilling via innloggingen og bekreftelsen via Tesla siden er nok identifikasjon.. jaja, sånn er det vel da.. shit happens  8)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: El Electrico på onsdag 16. mars 2016, klokken 00:16
Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. mars 2016, klokken 10:05
Seriøst, hva er det med folk?

Pengene er låst til en viss dato. Denne datoen er lik bestillingsfristen. Ønsker du ikke å ha bilen, så avbestiller man før fristen går ut. Da får man igjen depositumet - enkelt og greit.

Venter du derimot til etter fristen har gått ut, så "autoaksepterer" du designet og bestillingen. Og bilen blir sendt til produksjon. Selvsagt får man ikke igjen depositumet etter dette tidspunktet (!). (Det er dog ingen som tvinger deg til å hente ut bilen. Men depositumet er altså tapt!)

Altså, avbestiller man før fristen og gir beskjed til Tesla, så har man krav på pengene tilbake. Glemmer man eller ikke foretar seg noe som helst, ja da er pengene Tesla sine. Hva er det som er så vanskelig for folk å forstå?

PS! Når man kjøper en bil eller hvilken som helst gjenstand i denne prisklassen burde folk sette seg ned og lese vilkårene man blir tildelt. På lik linje som man bør lese bruksanvisningen (ja, jeg skjønner at det ligger langt inne hos enkelte her inne) på produktet man får.


Seriøst hva er det med deg?! Hva er det du snakker om? - "autoaksepterer" på designet og bestillingen? autoaksept av en salgsavtale?!

Våkn opp gutt!

PS: Til alle andre - det inngås ikke automatisk en salgsavtale. Depositumet kan kreves tilbake når som helst!

Den var ny? Så etter at du har konfigurert og fristen for endring er gått ut slik at bilen står i produksjonskø - så mener du at man fortsatt kan få tilbake depositumet?

Tidligere har Tesla operert slik at depositumet låses når bilen er konfigurert og frist for endring er utløpt. Men da har du tydeligvis fått ny informasjon om dette?

Så jeg kan be om å få tilbake depositumet mens bilen er på vei til Norge? Du garanterer dette?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. mars 2016, klokken 06:31
Sitat fra: El Electrico på onsdag 16. mars 2016, klokken 00:16
Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. mars 2016, klokken 10:05
Seriøst, hva er det med folk?

Pengene er låst til en viss dato. Denne datoen er lik bestillingsfristen. Ønsker du ikke å ha bilen, så avbestiller man før fristen går ut. Da får man igjen depositumet - enkelt og greit.

Venter du derimot til etter fristen har gått ut, så "autoaksepterer" du designet og bestillingen. Og bilen blir sendt til produksjon. Selvsagt får man ikke igjen depositumet etter dette tidspunktet (!). (Det er dog ingen som tvinger deg til å hente ut bilen. Men depositumet er altså tapt!)

Altså, avbestiller man før fristen og gir beskjed til Tesla, så har man krav på pengene tilbake. Glemmer man eller ikke foretar seg noe som helst, ja da er pengene Tesla sine. Hva er det som er så vanskelig for folk å forstå?

PS! Når man kjøper en bil eller hvilken som helst gjenstand i denne prisklassen burde folk sette seg ned og lese vilkårene man blir tildelt. På lik linje som man bør lese bruksanvisningen (ja, jeg skjønner at det ligger langt inne hos enkelte her inne) på produktet man får.


Seriøst hva er det med deg?! Hva er det du snakker om? - "autoaksepterer" på designet og bestillingen? autoaksept av en salgsavtale?!

Våkn opp gutt!

PS: Til alle andre - det inngås ikke automatisk en salgsavtale. Depositumet kan kreves tilbake når som helst!

Den var ny? Så etter at du har konfigurert og fristen for endring er gått ut slik at bilen står i produksjonskø - så mener du at man fortsatt kan få tilbake depositumet?

Tidligere har Tesla operert slik at depositumet låses når bilen er konfigurert og frist for endring er utløpt. Men da har du tydeligvis fått ny informasjon om dette?

Så jeg kan be om å få tilbake depositumet mens bilen er på vei til Norge? Du garanterer dette?

Dette er egentlig ganske lett. Når du konfigurerer og bekrefter orderen din har du to uker på å ombestemme deg. Etter dette er det opp til Tesla om de vil betale tilbake depositumet eller ikke.

Dersom du ikke konfigurerer og bekrefter kan du når som helst kreve pengene tilbake.  Såvidt meg bekjent har Tesla ikke sagt noe om hvor lenge man kan sitte på kønummer før man konfigurerer.


En kompis kansellerte en Model S mens den var på vei pga endrede forhold hjemme. Tesla betale faktisk da tilbake de 15.000,- kr selvom han ikke hadde krav på det.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Da vil jeg vel egentlig tro han har hatt flaks? Tidligere har Tesla kommunisert at depositumet er fritt refunderbart frem til man har konfigurert og bilen gått i produksjonskø.

Det står for så vidt nøyaktig dette på min Model X side:

Sitat«Din Tesla er planlagt for produksjon. Du vil kunne endre designet eller kansellere frem til 2016/03/21 for full refusjon. Etter den datoen vil din Tesla gå inn i fabrikkens produksjonskø og ditt bestillingsbeløp vil ikke lenger være refunderbart. »

Dette tolker jeg dithen at beløpet jeg betalte ved bestilling, altså depositum, ikke lenger er refunderbart. I teorien. Så kan de naturligvis avvike fra dette om de ønsker, så sånn sett er det riktig at hvem som helst kan rette et krav mot Tesla. Det er bare ikke en selvfølge at kravet innfris.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Sitat fra: El Electrico på onsdag 16. mars 2016, klokken 00:16
Seriøst hva er det med deg?! Hva er det du snakker om? - "autoaksepterer" på designet og bestillingen? autoaksept av en salgsavtale?!

Her snakker dere forbi hverandre.
Opprinnelig var det noen som trodde at reservasjonsbeløpet etter en viss dato ikke lenger var refunderbart. Det var en feiltolkning, slik er det selvfølgelig ikke.
Det som er riktig er at når du bestiller bilen, har du 14 dager på deg til å kansellere. Venter du til et senere tidspunkt, er depositumpengene tapt.

Nå virker det som om noen diskuterer det ene mens noen tror de diskuterer det andre. Det blir fort gæernt.

petersv

Hehe, ja her er det to scenarier som diskuteres, ett der man har konfigurert bilen, og ett der man ikke har gjort det.

satheesh.net

Sitat fra: El Electrico på onsdag 16. mars 2016, klokken 00:16
Seriøst hva er det med deg?! Hva er det du snakker om? - "autoaksepterer" på designet og bestillingen? autoaksept av en salgsavtale?!

Våkn opp gutt!

PS: Til alle andre - det inngås ikke automatisk en salgsavtale. Depositumet kan kreves tilbake når som helst!

Akkurat . Takk for info.

bertin

Jeg har en Signatur Model X reservasjon hvor jeg ikke har bekreftet design. DVS jeg har ikke gjort noe siden konfiguratoren ble tilgjengelig. Syntes den ble i overkant dyr, men avventer i tilfelle noe skjer med min, Norge  eller Tesla's økonomi. Jeg kan vente med å konfigurere så lenge jeg vil inntil Tesla ringer meg og det i god tid før fristen for bygging av Signatur blir avsluttet. De antydet det var flere måneder til siden de skal bygge signatur biler for England og det kunne ta sin tid før det ble gjort. .

Jeg kan når som helst kansellere og få tilbake betalt hele depositumet. Jeg kunne også nedgradere min Signatur til produksjon. En vanlig produksjons reservasjon tror jeg du kan beholde evig, eller så lenge de skal produsere X og det er trolig i flere år fremover. Likevel er det nok lurt å kansellerer og bestille på nytt hvis du endrer mening, da en reservasjon ikke har noen verdi utover risken for å tape depositum i tilfelle en Tesla konkurs.

El Electrico

bertin og Epleskreller har formulert det helt korrekt.

Artig at satheesh.net kommer med angrep på folk at de ikke har lest reservasjonsavtalen, men har åpenbart ikke gjord det selv. :o

Øyvind.h

Sitat fra: El Electrico på onsdag 16. mars 2016, klokken 10:03
bertin og Epleskreller har formulert det helt korrekt.

Artig at satheesh.net kommer med angrep på folk at de ikke har lest reservasjonsavtalen, men har åpenbart ikke gjord det selv. :o

Hva er det Sateesh skriver som du mener er feil? Han påpeker at du aksepterer designet du har valgt når fristen går ut. Fristen er ca to uker fra du velger konfig. Depositumet er i følge nettsiden låst etter den tid.
Ref teksten på MyTesla:

Sitat«Din Tesla er planlagt for produksjon. Du vil kunne endre designet eller kansellere frem til 2016/03/21 for full refusjon. Etter den datoen vil din Tesla gå inn i fabrikkens produksjonskø og ditt bestillingsbeløp vil ikke lenger være refunderbart. »

Gir Tesla motstridende opplysninger andre steder? Jeg forstår ikke hvorfor du blir så sint på Sateesh? Når han postet innlegget var det jo for lengst avklart at opprinnelsen for diskusjonen var en misforståelse på et svensk forum. Det hadde de fleste fått med seg, men ikke alle.

For ordens skyld - her er utdrag fra kjøpsavtalen som sier det samme som Sateesh og MyTesla:

SitatDu vil ha to uker fra den datoen du godtar denne Avtalen, til å gjøre endringer
eller kansellere Kjøretøykonfigurasjonen din. I løpet av denne toukersperioden vil depositumbeløpet ditt være fullstendig refunderbart.
Etter toukersperioden vil du motta en e-postbekreftelse om at Kjøretøykonfigurasjonen din har blitt sendt til produksjon. På dette
tidspunktet blir depositumet ditt ikke-refunderbart. Du kan akselerere denne prosessen ved å kontakte oss og endelig bekrefte din
Kjøretøykonfigurasjon for produksjon, og på dette tidspunktet vil vi sende Kjøretøykonfigurasjonen din til produksjon og depositumet ditt
vil bli ikke-refunderbart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

satheesh.net

Sitat fra: El Electrico på onsdag 16. mars 2016, klokken 10:03
bertin og Epleskreller har formulert det helt korrekt.

Artig at satheesh.net kommer med angrep på folk at de ikke har lest reservasjonsavtalen, men har åpenbart ikke gjord det selv. :o

Tror jeg ville droppet denne diskusjonen El Electrico. Som nevnt av andre her; det er mulig vi diskuterer epler og bananer, altså ikke samme sak. Da er dette i tilfelle min feil og må beklage for det. Men det er ingenting feil i det jeg skriver (og trodde jeg svarte på).

KrW

Dollaren er nede på 8.32 nå. Synd vi ikke får den omregningskursen.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

petersv


chimay1969

Med nåværende dollarkurs til 8.30 så hadde min foreløpige alternativ gått fra 947.000 ned til 898.000. Det er egentlig skikkelig tull at man skal ha norske priser. Man burde få betalt den i dollar. Egentlig burde man bestilt den rett fra USA. Når kommer prisjusteringen hos Tesla Norge?

Epleskreller

Sitat fra: chimay1969 på fredag 18. mars 2016, klokken 15:30
Med nåværende dollarkurs til 8.30 så hadde min foreløpige alternativ gått fra 947.000 ned til 898.000. Det er egentlig skikkelig tull at man skal ha norske priser. Man burde få betalt den i dollar. Egentlig burde man bestilt den rett fra USA. Når kommer prisjusteringen hos Tesla Norge?

Tja, det er naturlig at den koster litt mer i Norge pga frakt og høyere kostnader på salg/service etc. Tror dollaren må ned mot 7,5-ish før vi ser prisnedgang.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA