Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

skitt som ikke vil bort

Startet av soulcam, torsdag 18. desember 2014, klokken 11:34

« forrige - neste »

soulcam

Jeg legger ved 2 bilder av leafen... jeg får ikke bort denne dritten jeg har prøvd avfetting men denne tar ikke denne dritten. Det føles som tare. Jeg har ikke hatt dette problemet med mine tidligere biler.

knutgrr

Kan dette være fra antirust-behandlingen bilen får ved landgang?
I så tilfelle var det vel noen som hadde noen tips om hvordan man får fjernet dette...
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

kakraemer

Det der ser ut som Mercasolen ja... Bruk White spirit, Diesel, WD40, 5-56 etc.
Alt det løser opp Mercasol.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

elvedalen

Hadde samme problem, 14 dager etter jeg hentet bilen ny, leverte bilen hos forhandler, fikk den tilbake ny polert , gratis, det gjorde susen.
Nissan Leaf Tekna 2013.

Powerflux

Det er fra antirust behandlingen!
Jeg fikk med en sprayboks fra BNH med et spesialmiddel for fjerning av dette.
Og jeg har brukt det for å si et mildt. Det forsatte å tyte ut i 6 mnd etter at jeg fikk bilen :P

Sommerfelgene så også ut som et h.....  på innsiden men da det var dags for hjulskift var jeg tom for spray :-\
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Marius Engel

"Spesialsorayen" for å fjerne Tectyl er ren white spirit. Sikkert lignende for mercasol.

Eller så funker petrokkemisk avfetting ekstremt bra mot asfalt tjære, merasol og tectyl. Prickbort har jeg god erfaring med. Avfetting/prewash som Surfex har nesten nyll effekt på akkurat dette, men utrolig kraftig på annet skitt. Avfetting kommer i mange varianter, det er få som er virkelig gode.

Gordon Retriever

Sitat fra: Powerflux på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:30
Sommerfelgene så også ut som et h.....  på innsiden men da det var dags for hjulskift var jeg tom for spray :-\

Understellsmasse på felger er slurv, siden forhandler påstår det monteres beskyttelsesplater før spraying for å unngå dette.

På samme tid er slikt søl på felgene en nyttig påminnelse at det ikke er utført en fullstendig behandling av bilen, og man bør bestille etterbehandling hos et antirustverksted, i alle fall før bilen er 3 år gammel. (Hjul, plastinnerskjermer o.l. demonteres før gjennomføring av komplett rustbehandling.)

Marius Engel

Thorsen Antirust demonterer hjul, og dekker til bremseseler med plast.

Dette er den eneste måten jeg ser at det kan bli gjort skikkelig på.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Marius Engel på fredag 19. desember 2014, klokken 06:27
"Spesialsorayen" for å fjerne Tectyl er ren white spirit. Sikkert lignende for mercasol.

Eller så funker petrokkemisk avfetting ekstremt bra mot asfalt tjære, merasol og tectyl. Prickbort har jeg god erfaring med. Avfetting/prewash som Surfex har nesten nyll effekt på akkurat dette, men utrolig kraftig på annet skitt. Avfetting kommer i mange varianter, det er få som er virkelig gode.
+1
Prickbort tar dette så det suser. Mye annet bensinstasjonprodukter funker bare på troa.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA