Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming på Opel Ampera

Startet av ksnygard, onsdag 17. desember 2014, klokken 13:51

« forrige - neste »

ksnygard

Skulle forvarme min Opel Ampera forleden. Bil var ferdig oppladet og stod fortsatt tilkoblet stikkontakten. Jeg slo på forvarming, og den koblet seg inn. Jeg kunne sette meg i varm bil, men problemet var at det var tappet ganske mye strøm fra bilens batteri, noe som begrenset rekkevidden på ren eldrift. Jeg trodde at forvarmingen skjedde med strøm fra laderen, slik at det ikke skulle gå ut over rekkevidden. Er det noe jeg har misforstått, evt. gjort galt? Har det noen betydning hvilken ladestyrke bilen står på (denne dagen ladet jeg på 10Amp). Vil dette endre seg når jeg får montert 16Amp-laderen?
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

Dachsen III

Jeg tror problemet er at kursen du har kobla på bilen ikke leverer nok strøm til at batteriet holder seg toppladet. Oppvarmingen drar vel rundt 6 Kw så det betyr at du må ha mer enn 10 Ampere på kursen som lader bilen. Har du investert i kraftigere lading? Hvis så, kan du dele type og pris?

sjokomelk

Selv med 16A lademulighet og forvarming når det er kaldt, så vil bilen spise litt av batteriet. Som nevnt kan varmeapparatet trekke rundt 6kW når det jobber for fullt, og 10A er bare 2,3kW og 16A 3,7kW.
Husk at bilen begynner også å varme batteripakken, så det går med strøm til å varme både denne og kupéen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ksnygard

Takker for tilbakemeldinger. Vi fikk med 16Amp-lader når vi kjøpte bilen, men har ikke stresset med å få montert den. Men det vil nok skje etter nyttår. Elektrikeren skal ha ca. 6000,- for å legge opp en 20 Amp-kurs fra sikringsskap til carport (krever blant annet boring gjennom en yttervegg).
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA