Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarme kjerra uten lading

Startet av Panzer UP, onsdag 17. desember 2014, klokken 13:39

« forrige - neste »

Panzer UP

Akkurat nå står e UP en min på gaten uten lading. Den har angivelig 70 km rekkevidde igjen på batteriet. Jeg vil anta i praksis at det er mindre siden det er kaldt og jeg kommer til å bruke varmen. Det er 3 mil hjem og jeg skal kjøre i rushet.
Er det nå mest fornuftig å starte oppvarming av bilen før jeg begynner kjøring, eller bør jeg vente til jeg skal kjøre??

Folkevogn eOPP

Flyvind

Min erfaring etter kun 12 dager er følgende: Man kan kjapt bruke 40 km rekkevidde avhengig av kjørestil på den første mila hvis bilen/batteriet er iskaldt. Det sies at 20 min forvarming trekker ca 7 km rekkevidde på batteriet. Lettere da å oppnå estimert rekkevidde ved fornuftig kjøring. Jeg vil tro det er smart å forvarme i dette tilfellet. Da har du 63 km rekkevidde til de 30 km som burde være safe. Varm bil dessuten, slik at du kjører AC på minimum under kjøringa. Forsker stadig og utveksler gjerne erfaring.
2017 i3
2015 Eup solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA