Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er norske motorjournalister kjøpt og betalt?

Startet av GeirHM, tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:39

« forrige - neste »

GeirHM

Er norske motorjournalister kjøpt og betalt?

Aftenposten har i dag en helside hvor motorjournalist Svendsen har kjørt Tromsø - Oslo i en Tesla. Svendsen oppdaget at han måtte bruke ni - 9 - timer underveis for å lade. Han tilbrakte altså en drøy arbeidsdag ved Teslas ladestasjoner. Han konkluderer at elbiler fortsatt er en bil for spesielt interesserte. Du kan trygt kjøre Toyotaen din og fortsette med å fylle diesel. Eller kanskje kjøpe en ny? Hilsen Aftenposten og Svendsen.

Kjøpt og betalt? Det står ikke et ord om dette i saken. Men sjekk registreringsnummeret på bilen på bildet. Svendsen har valgt å kjøre en Tesla model S med 60kWh batteri. Fin bil det. Men den kommer altså med det minste batteriet og dermed den korteste rekkevidden Tesla leverer. De aller fleste nordmenn som kjøper en Tesla har valgt batteriet med 85kWh. Hvorfor? Jo, det gir lengre rekkevidde og raskere ladehastighet på Teslas egne ladestasjoner. Om disse brukes riktig. Og det gjør vel en norsk motorjournalist som har holdt på noen år? Men kanskje ikke Svendsen og Aftenposten? Kjøpt og betalt.

http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI_hiyuG98E

brynjar

Nok et tvilsomt medieoppslag!

Det tar visstnok dobbelt så lang tid å lade en Model S 60 (den journalisten brukte) i forhold til standardmodellen Model S85. Sjekk BBs video for sammenligning av ladetid her: https://www.youtube.com/watch?v=S00RG6uqpPo&feature=youtu.be
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Thomas Parsli

Nei, det er de selvfølgelig ikke.
Men de jobber i en bransje som har vært fossil i rundt 100år og som i pene ord kan omtales som konservativ.

Når de kjører Tromsø-Oslo i en S60 tror jeg ikke de gjør det for å "ta" elbilen, men fordi de ikke vet bedre.

"Never ascribe to malice that which can adequately be explained by incompetence."

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

JohanH

Lurer på om han lånte bilen fra Tesla? Eller fra en eier. Jeg er ikke så sikker på at vi så kjapt skal avfeie dette med dumhet. Det er jo mange personer involvert i en slik sak, vegrer å tro at ingen i avisen skjønt at han gjorde veldig mange feil for å oppnå et maksimalt dårlig resultat. Broder anyone?

tomrh

At det er penger under bordet fra tysk bilindustri i forbindelse med tester og brukerundersøkelser er jo ingen bombe (f.eks. adac-skandalen).

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. desember 2014, klokken 10:29
Men de jobber i en bransje som har vært fossil i rundt 100år og som i pene ord kan omtales som konservativ.
Jeg husker at både i-MiEV og Leaf ble slaktet av norske motorjournalister for et par år siden, inntil BMW og VW kom med elbilmodeller - da ble elbil plutselig stuerent og jeg leste med forbauselse den første positive omtalen av en elbil i Broom, av e-Up. Er bransjen konservativ? Hadde dette vært forklaringen skulle de slaktet elbiler over hele fjøla. Hvorfor tyner de ikke en e-Golf på slapsføre i motbakke med varmen skrudd på fullt og klampen i bånn, og konkluderer med at bilen er fullstendig håpløs? Fordi VW er tysk?  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kos

Hei - dette er morsomt. De har aldri vært objektive. De styrer stort sett etter følelser. Vi er litt slik alle vi som liker bil. Du kan si negativt om alt i livet mitt bare det ikke  er bilen og hunden min  :o

GeirHM

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. desember 2014, klokken 10:29
Nei, det er de selvfølgelig ikke.
Men de jobber i en bransje som har vært fossil i rundt 100år og som i pene ord kan omtales som konservativ.

Når de kjører Tromsø-Oslo i en S60 tror jeg ikke de gjør det for å "ta" elbilen, men fordi de ikke vet bedre.

"Never ascribe to malice that which can adequately be explained by incompetence."

Thomas

Jeg er helt enig i at det er viktig å være generøs i sine fortolkninger av den andres handlinger og ytringer. Slik tilnærming skaper en god debatt med fokus på sak. Men samtidig må en forvente at argumentasjonen som fremføres gjør rede for alle premisser konklusjonen bygger på. Det er ikke gjort i dette tilfelle.

En erfaren motorjournalist vet hva han gjør når han holder tilbake informasjon om bilen han kjører. En motorjournalist vet i  detalj hvilke tekniske spesifikasjoner bilene har når han (aldri hun) tester dem.

I tillegg er det slik at denne saken er spredt og kringkastet av medier over hele landet. Det gjør det viktig å kommentere tilbakeholdelsen av det avgjørende premisset for konklusjonen som trekkes. Ikke bare i fora hvor elbilbrukere leser, men også i de fora der vanlige bilkjøpere henter informasjon før de kjøper sin neste bil. Men det er ikke lett. Bare prøv.


Thomas Parsli

#7
Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. desember 2014, klokken 11:27
Jeg husker at både i-MiEV og Leaf ble slaktet av norske motorjournalister for et par år siden, inntil BMW og VW kom med elbilmodeller - da ble elbil plutselig stuerent og jeg leste med forbauselse den første positive omtalen av en elbil i Broom, av e-Up. Er bransjen konservativ? Hadde dette vært forklaringen skulle de slaktet elbiler over hele fjøla. Hvorfor tyner de ikke en e-Golf på slapsføre i motbakke med varmen skrudd på fullt og klampen i bånn, og konkluderer med at bilen er fullstendig håpløs? Fordi VW er tysk?  ::)

Fordi de fleste bruker lang tid på å innse at en gode idé faktisk er god: Diffusjon
http://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_of_innovations

Journalister er som gruppe overraskende lite informert og jobber i en konservativ bransje.
Som gruppe tror jeg de ligger de midt på bell-kurven (rundt early majority/late majority) selv om det finnes visse unntak (de som selv er early adopters).

I tillegg skriver de for sine lesere, som nok også befinner seg i området "late majority" eller senere...

Så jeg tror svaret er enkelt: når e-Up ble lansert hadde journalistene modnet og forstått at elbil er en god ide. De hadde tom. forstått hva e-Up var konstruert for og vi slapp saker som "Vi har kjørt e-Up fra Tromsø til Oslo"...

Når selv eksoshuene i Top Gear snakker pent om elbiler er det betimelig å sitere Gandhi:

"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win."

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

sigurdi

Er vel blitt avslørt flere ganger st stoy line blir utarbeidet først, så settes premisser for å akkuratt nå det målet.
Altså målet -bevise at det tar for lang tid å kjøre langt med elbil, de kunne ikke valgt en av de små bilene, pga da ville bløffen blitt avslørt direkte, så 60kWh med værst mulig oppsett gir mer troverdighet. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:32
Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. desember 2014, klokken 11:27
Fordi VW er tysk?  ::)
Så jeg tror svaret er enkelt: når e-Up ble lansert hadde journalistene modnet og forstått at elbil er en god ide. De hadde tom. forstått hva e-Up var konstruert for og vi slapp saker som "Vi har kjørt e-Up fra Tromsø til Oslo"...
Hvilket land produserer bra elbiler iflg. motorjournalistene?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Trur jeg skal foreslå en test av <Sett inn bilmerke her> hvor ett av kriteriene er at man har behov for å stå noen timer i et trangt lite lokale med varmeapparatet på max.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#12
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:28
Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:18
Hvilket land produserer bra elbiler iflg. motorjournalistene?
USA?
Virkelig?
Spurte om hva motorjournalister mener, ikke Tesla-eiere..

For å illustrere:
Tesla Model S: Neida, den er ikke perfekt.
BMW i3: Denne er dømt til å bli en suksess

Motorjournalistenes prioritering:
1. Tysk/ikke tysk
2. Grad av brumming, godlyd av turbo etc.
3. Antall hestekrefter
...etc...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:38
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:28
Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:18
Hvilket land produserer bra elbiler iflg. motorjournalistene?
USA?
Virkelig?
Spurte om hva motorjournalister mener, ikke Tesla-eiere..

Skal rett være rett, så skrøt motorjournalistene svært av Tesla - helt til "noen" tydeligvis startet en "skitt-kaste-kampanje" mot elbiler generelt og Tesla spesielt. Hvem og/eller hva som står bak denne kampanjen og hvilke motiver som ligger bak kan man kun spekulere i. Men dette svært brå skifte som kom, uten noen spesiell annen påviselig grunn enn at det begynte å bli mange elbiler/Teslaer på veiene, og levner ingen tvil om at "noe" eller "noen" står bak. Det skjer bare ikke helt tilfeldig at så å si alle journalister går unisont over fra "Elbiler er bra, og Tesla er tøff!" til "Elbiler er noe dritt og Tesla er ett dyrt subsidiert leketøy for å snike i kollektivfeltet fra Asker til Oslo".  (Ja, jeg overdriver, men ikke så mye som jeg skulle ønske det var...) Kanskje det bare var Spetalen som var invitert til en felles journalistfest (fjorårets julebord?) og klarte å overbevise dem? Kanskje noe annet...
Model S 85D

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:38
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:28
Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:18
Hvilket land produserer bra elbiler iflg. motorjournalistene?
USA?
Virkelig?
Spurte om hva motorjournalister mener, ikke Tesla-eiere..

Jeg svarte på det du spurte om.
Virkelig....

Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:38
For å illustrere:
Tesla Model S: Neida, den er ikke perfekt.
BMW i3: Denne er dømt til å bli en suksess


Jeg synes begge sakene er helt greie, du mener vel ikke at Tesla er perfekt?

Og hvis du er like sur nå du leser sakene på tv2.no som når du svarer meg (virkelig) tror jeg du er har bestemt deg før du leser...
Virkelig.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA