Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

5 råd for trygg elbil-lading

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 16. desember 2014, klokken 07:35

« forrige - neste »

ZerOmancer

Jeg mener å ha lest at IEC-standarden for schuko setter en makstemperatur på XX0C etter 2timer med kontinuerlig 16A og 12 timer kontinuerlig 8A.
Samme for europlugg, men da med 8/4A.

Send sånne spesifikasjoner til fabrikken med det laveste anbudet, som selv tester varene, så vet du at disse klarer akkurat kravene. Sånn stort sett ihvertfall.. ;D

-Jeg prøvde å finne standarden, men fant bare at den koster penger.. :P
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Ferry

Sitat fra: Olatho på søndag 21. desember 2014, klokken 22:52
Schuko er jo flott til lampetter og TVer.

Vel, nå finnes det ganske mye utstyr med schuko som bruker betraktelig mer enn tv og lampetter da. Jeg har bl.a flere varmeovner i huset med schuko, varmtvannsbereder, vaskemaskin, vannkoker, vedkløyver for å nevne noen. Men ok, ingen av dem bruker masse effekt over lang tid uten en viss grad av tilsyn. Varmtvannsberederen er vel "verstingen". Tror den er 1900 W.

@Griffel: Vil det si at 2,5 mm2 ikke kan sikres med 16 A etter nye forskrifter? Må en opp på 4 mm2?

Med fare for å legge ord i munnen på deg, det er altså kontakten på veggen som er problemet, og ikke støpslet? Disse "fjærene" i veggkontaktene virker ikke som en veldig god konstruksjon. Jeg har operert noen billige greier fra "Clasern", og det er bare noe simpelt utstansa leketøymetall som ligger an mot pinnene på støpslet. Og uten å ha sjekka så tror jeg de har all verdens godkjenninger.

Jeg tok en tur ut i garasjen og kikka på noen 32 A CCE-støpsler m.m. Pinnene der har ca. 5,5 mm diameter, dvs. ca. 23,7 mm2. Det er ikke mer enn 32% større tverrsnitt enn pinnene på schuko. Så om schuko bør begrenses til 8 A, så burde CEE 32 A begrenses til 10,5 A. Under ellers like forhold da, hvilket det ikke er. For motsatsen til til CEE 32 A-pinnene har 4 "fingre" som ligger an mot pinnene, og hele kontakten sitter mye bedre fast med mindre sjangse for vakkel etc.
Tok en titt inn i støpslet på ladekladden til i3-en, der var det tett i tett med fingre. Jeg kjenner igjen patenten fra diverse industrielle kontakter.

Til sammenligning: Micro USB kan overføre 2,1 A, i timesvis og uten tilsyn. 4 slike i parallell, og det overgår anbefalt strøm på schuko.

zbk

USB opererer vel på noe lavere spenning, så energimengden er ikke så stor.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

KjellG

Sitat fra: zbk på mandag 22. desember 2014, klokken 00:30
USB opererer vel på noe lavere spenning, så energimengden er ikke så stor.

Varmgang i en kontakt oppstår som produktet av overgangsmotstanden*strømmen. Anleggsspenningen inngår ikke her på annen måte enn at det ikke må oppstå overslag.

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på mandag 22. desember 2014, klokken 00:16
@Griffel: Vil det si at 2,5 mm2 ikke kan sikres med 16 A etter nye forskrifter? Må en opp på 4 mm2?

Hvis du vil bruke standardsikringer med I2-verdi på 1,45 kan 2,5mm2 normalt sikres med maks 13A. Med sikringer med I2 på 1,3 kan den sikres med 15A (det er dette som vanligvis blir brukt i dag) og med sikringer med I2 på 1,2 kan den sikres med 16A. Men sikringer med I2 på 1,2 er ganske sjeldne saker som kun noen få produsenter leverer, så de brukes ikke så ofte.

I2-verdien er den verdien en sikring garantert skal løse ut på i løpet av en time. En 2,5mm2 kabel skal tåle 19,5A etter forlegning A1 eller A2 som er den vanligste i hus (ledning eller kabel i rør i isolert vegg). 16A med I2 på 1,2 er 16*1,2=19,2A altså innenfor. Tilsvarende er 13*1,45=18,85A og også innenfor, mens 15*1,3=19,5A som akkurat går.

Vil man bruke standardsikring på 1,45 blir det 16*1,45=23,2A og da må man over på 4mm2 som har høyere strømføringsevne.

Brukes annen forlegning, f.eks nedgravd eller åpent forlagt på vegg er regnestykket et annet da strømføringsevnen er høyere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA