Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DC hjemmelader på 6-7kW

Startet av Nuvolari, mandag 15. desember 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Nuvolari

Hvorfor er DC ladere så veldig dyre? Skulle tro de består av enkel elektronikk? Hvor vanskelig ville det være å lage en 6-7kW DC lader (CCS) for hjemmebruk for en med riktig kompetanse og hva ville det koste i deler?

Og dersom man klarte å lage en slik lader, kunne man da lage en som kunne trekke 230v trefase?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Rio

Sitat fra: Nuvolari på mandag 15. desember 2014, klokken 21:05
Hvorfor er DC ladere så veldig dyre? Skulle tro de består av enkel elektronikk? Hvor vanskelig ville det være å lage en 6-7kW DC lader (CCS) for hjemmebruk for en med riktig kompetanse og hva ville det koste i deler?

Og dersom man klarte å lage en slik lader, kunne man da lage en som kunne trekke 230v trefase?

Absolutt alt som har en switch mode strømforsyning i seg er komplisert. Selv en liten strømforsyning til en datamaskin må sjekkes og godkjennes slik at den ikke stråler radiofrekvenser fra DC til blått lys.

Når man kommer opp i flere kW så snakker man om signifikante mengder energi, som gjør hva pokker de kan for å få røyken som er inne i hver elektroniske komponent til å slippe ut! ;)

Så elektronikken er ikke spesielt enkel, for å si det pent. Og konsekvensen av feil (for høy spenning) kan lett bety ødelagte batterier.

Derimot er det i prinsippet ikke noe problem at inngangsspenningen er 230V trefase IT. Trefase betyr at man har en meget jevn overføring av energi, og man trenger derfor mindre kondensatorer enn hvis man bruker énfase.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jensjacob

Men findes der fx 11 kw dc ladere man kan sætte op derhjemme ? Jeg spørger fordi jeg har 3x16 ampere ac til rådighed men bilen kan kun udnytte 3,6 kW ac. Eller selvfølgelig DC combo.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Panduck

Sitat fra: jensjacob på mandag 29. desember 2014, klokken 15:35
Men findes der fx 11 kw dc ladere man kan sætte op derhjemme ? Jeg spørger fordi jeg har 3x16 ampere ac til rådighed men bilen kan kun udnytte 3,6 kW ac. Eller selvfølgelig DC combo.

Med den økningen vi får i salg av elbiler nå, er det vel bare et spørsmål om tid før markedet for portabele / hjemme DC ladere er stort nok til at dette kan produseres i godt nok volum til å gi gode priser. Snart kan sikkert flere ta seg råd til en slik en hjemme :P

http://www.efacec.pt/PresentationLayer/efacec_press_01.aspx?tipo=4&area=1&idioma=2&id=519

Panduck

Sitat fra: jensjacob på mandag 29. desember 2014, klokken 15:35
Men findes der fx 11 kw dc ladere man kan sætte op derhjemme ? Jeg spørger fordi jeg har 3x16 ampere ac til rådighed men bilen kan kun udnytte 3,6 kW ac. Eller selvfølgelig DC combo.

ABB har tydligvis også løsning, men da må f.eks VW, Nissan eller liknende tilby dette til sine kunder, ettersom det kun er OEM løsning de selger. Men om det er snakk om "hjemmebruk", kan jo ikke prisene være helt absurde?

The ABB DC wallbox enables DC charging at home and at car dealerships. It is typically sold with a vehicle and is only available as a high volume OEM solution.
Key specifications
− 10 or 20 kW DC fast charger
− Supports either CCS or CHAdeMO or GB/T
− IP 44/54

Elmo

Sitat fra: jensjacob på mandag 29. desember 2014, klokken 15:35
Men findes der fx 11 kw dc ladere man kan sætte op derhjemme ? Jeg spørger fordi jeg har 3x16 ampere ac til rådighed men bilen kan kun udnytte 3,6 kW ac. Eller selvfølgelig DC combo.
Hvis det er 230v IT-nett (blå kontakt) så gir 3*16 bare ca 6kW.  Men i 400v TN (rød kontakt) gir det 11kW.
Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. desember 2014, klokken 00:18
The ABB DC wallbox enables DC charging at home and at car dealerships. It is typically sold with a vehicle and is only available as a high volume OEM solution.
Key specifications
− 10 or 20 kW DC fast charger
− Supports either CCS or CHAdeMO or GB/T
De færreste har så mye som 10kW AC tilgjengelig (ekstra) hjemme for å lade elbil. Mange har ikke mere enn det totalt til huset. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Panduck

Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. desember 2014, klokken 00:47
De færreste har så mye som 10kW AC tilgjengelig (ekstra) hjemme for å lade elbil. Mange har ikke mere enn det totalt til huset.

Vel, jeg har iallefall ikke det. Men om prisene blir lave nok på dette så kan det jo tenkes det kommer en du kan ta med deg i bilen, og lade med høyere effekt fra 22kW ladere også :P Det finnes jo nå, men den koster alt for mye.

jensjacob

"Absolutt alt som har en switch mode strømforsyning i seg er komplisert. Selv en liten strømforsyning til en datamaskin må sjekkes og godkjennes slik at den ikke stråler radiofrekvenser fra DC til blått lys."

Jeg tror ikke det gør så meget at den udsender blåt lys. Det gør strømforsyningen i min computer. Hehe.

Men bortset fra det, så synes jeg det er en spændende tanke at lave sin egen DC lader derhjemme. Selvfølgelig velvidende at alt hvad der hedder garanti og forsikring går lige i vasken.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Rio

Problemet er vel at de man lager selv gjerne lager veldig mye "syntetisk støj" (for å sitere din signatur), men ja, det er interessant. Jeg har laget en 50 Hz DC/AC-inverter, og en AC/DC-lader er neppe så mye enklere, når man får litt effekt på.

Veldig mange IGBTer og lignende går til IGBT-paradis! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trekkoppbil

Jeg trur det er en bra ide med små DC-ladere.

Googler man etter "chademo diy" så kommer det en del treff, uten at jeg har kikka på dem. CCS kan vel ikke være så forskjellig fra Chademo?

Eller du kan søke etter Chademo 10kw, og spørre leverandørene om de kan levere med ccs i stedet for Chademo.

Jeg antar at det er vanskeligere å søke etter CCS på nettet. Chademo er gammelt og brukes over hele verden.  CCS finnes vel bare på tyske biler, hvis det ikke er kommet på noen flere europeere i det siste. VW har vel solgt få el-biler utenfor Norge, og der har dc-port vært ekstrautstyr.  BMW i3 selges med rekkeviddeforlenger utenfor Norge, og MB har ikke DC-port. Nå har man begynnt å selge Golf med comboport i USA, men jeg tipper det ikke er så mange som har erfaring med CCS ute i verden.

3-fase 230V burde passe mange steder i Norge, men det er vel ukurant ellers i verden, så jeg tipper det kan være enklere å finne ferdige løsninger for 400V.

I vanlige boliger trur jeg ikke det er så vanskelig å finne kapasitet på 3-fase, hvis man lader i størrelsesorden 16A. Problemet er å ta ut f.eks 40A på en enfase, da du ofte ikke har oversikt over hvilke andre apparater i huset som suger fra den samme fasen, og den kan bli overbelasta så hovedsikringen går.

JBS

Nej det er bestemt ikke en nem opgave, læs blot her.https://emotorwerks.com/store-juicebox-ev-charging-stations/dc-charging-systems/product/listing

De har brugt mellem 1000-2000 timer blot på alt lave en DC løsning til EN fase.
Tester/bygger selv high power supplys på jobbet og det er IKKE DIY..
En evt. EU test vil koste alt mellem 250000 til 1mio kroner.!

Mit syn på det, hold fingeren langt væk fra det.!
En ting er at lave en EVSE kontrolboks, men DC direkte på.. er nået helt andet.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Electrix

Nå har det jo vært presentert at Nissan sammen med Eaton utvikler en toveis-lader. Dette skal være en DC-lader på 10 kW som også kan hente strøm fra bilen og levere til huset/hytta ved behov. Dette kan jo løse en del problemer dersom det ikke blir altfor dyrt.
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3684-slik-vil-nissan-gjore-elbil-lonnsomt-for-alle
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

Det er trist at det ikke er mer vanlig med små DC-ladere rundtomkring, i stedet for type2-kontakter.  Likerettere ser ut til å ta stor plass, og kreve mye kjøling, så for semihurtig lading, bør vel likeretteren være ekstern utenfor bilen.

Det finnes enkelte leverandører som har DC-ladere på 10 eller 20kw, men man må leite litt for å finne dem.

Du kan jo google etter "Chademo DIY" for å finne tips, eller prosjekter som du kan tilpasse til CCS og 230V.

Chademo kan være søkeordet for dc-lading, så kan man se om man finner løsninger som også finnes i CCS-utgave.

leaf-newbe

V2G ladere er under testing i Danmark der får de som er med å prosjektet betalt for å være tilkoblet min 12 timer i døgnet tidspunktet for tilkobling er valgfritt men det er ønskelig at de er koblet til mest mulig. husker ikke helt hvor mye det var de skulle få mener huske at det var opp mot 100000 på 5 år. poenget med å ha elbiler tilkoblet er å skape et magasin/buffer for vind og solkraftverkene. mener å huske at UK og nederland også var med på test prosjektet.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Radiobil1

Hva ville fordelene være ved å få inn en hjemmelader som denne med CCS kontakt, eller Type 2?

https://www.designwerk.com/wandladestation-dc-ladegeraet-22-kw-wdc22/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA