Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive Unit Success

Startet av timingbeltkiller, mandag 15. desember 2014, klokken 20:09

« forrige - neste »

Chlangum

Sitat fra: hgs på mandag 15. desember 2014, klokken 21:56
Sitat fra: mj på mandag 15. desember 2014, klokken 21:09
Tror svak summe og sirkelsaglyd er noe som skal være der. Det sitter jo faktisk en motor bak som driver hele bilen på 2,1 tonn, så noe lyd er vel egentlig å forvente. I loaneren som bare hadde 750km og som jeg har kjørt i 2 dager er det også svak summing i lave hastigheter. Også ved regen. Men mener det er mindre lyd i min som er kjørt 18500 nå. Hvis du hører etter når de andre albilene kjører forbi så lager de omtrent samme lyd, bare enda mer merkbart.

Da tror jeg vi snakker om to forskjellig summelyder. Den som låter som en trafostasjon rundt 90 skal iallfall ikke være der. Høres godt gjennom volum 6 på radioen og det meste av musikk.

Men har vi egentlig fått noe forklaring på hva som foresaker denne sirkelsag lyden? Tviler på at det har noe med den inngående akslingen med for lite grease å gjøre.

On topic:
Kan nok dessverre ikke melde meg inn i denne klubben da jeg opplever slakke på DU. Men ingen sirkelsag/trafo lyd da. Kjørt 26K. Opplevde slakket på ca 11-12K.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Kallagtunet

Sitat fra: Car-El på mandag 15. desember 2014, klokken 23:58
Dette e en positiv tråd!
Surmaga oppstøt blir møtt med en imaginær, men positiv, springskalle!
Vi vil høre om de 6000, minus de 350, som ikke opplever problemer med DU!

Det er ikke så ofte vi er enige, du dialekt skriket fra nord, men hvis det skal være noe poeng her så må det vel være at massene som ikke har problemer med DU gir en lyd fra seg.

Jejl

Ingen DU-problemer etter 18.000km og 15 mnd her. Har ikke hatt et eneste problem med bilen, bortsett fra en feilmelding fra 12v batteriet og at vi har trykt på resettknappene noen ganger.

turbolurbo

#18
1 årsdag i dag(!) og 17606,5 km. Null ulyder fra DU og fortsatt fornøyd  :D

Tror jeg skal spandere kake på bilen i anledning dagen! Alle er invitert :D
2019 TM3P

BMW850

Bil produsert i slutten av februar 2014, mottatt 30.april. Kjørt 8000, ingen klunk her.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Dere som har hatt bilen en stund bør være litt varsomme med å påstå at dere ikke har slakk ved pådrag. Jeg trodde ikke jeg hadde det men fant fort ut når jeg fikk ny DU at jammen hadde jeg det gitt. :)
Det er en sånn ting som kommer krypende og som man fortløpende venner seg til.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Epleskreller

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 16. desember 2014, klokken 07:37
Dere som har hatt bilen en stund bør være litt varsomme med å påstå at dere ikke har slakk ved pådrag. Jeg trodde ikke jeg hadde det men fant fort ut når jeg fikk ny DU at jammen hadde jeg det gitt. :)
Det er en sånn ting som kommer krypende og som man fortløpende venner seg til.

Hvordan teste det enklest mulig?

Har 37k km og ingen klunk hittil (S85) siden sept 13.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cairnz

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 16. desember 2014, klokken 07:50
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 16. desember 2014, klokken 07:37
Dere som har hatt bilen en stund bør være litt varsomme med å påstå at dere ikke har slakk ved pådrag. Jeg trodde ikke jeg hadde det men fant fort ut når jeg fikk ny DU at jammen hadde jeg det gitt. :)
Det er en sånn ting som kommer krypende og som man fortløpende venner seg til.

Hvordan teste det enklest mulig?

Har 37k km og ingen klunk hittil (S85) siden sept 13.

Den enkleste måten å teste "slakk i transmisjon", klunk eller den type feil er:
* Skru av lyden i bilen
* Kjør i ca 10-15 km/t, prøv å ha en så myk overgang fra pådrag til regen som mulig. Hvis det er fløyelsmykt er alt ok. Hvis det føles som om bilen "vipper" mellom pådrag og regen, altså at du får et lite "rykk" eller "napp", eller for den saks skyld en liten "hørbar" bekreftelse bak, så tyder det på at du skal ha noe utbedret.


Den lave lyden fra motoren i 15-20km/t (kan høres ut som en turbinmotor, dog ikke veldig høyt volum) er helt normalt. Lyder i andre intervaller, 55, 60, 80, 90, 110 osv er ikke normalt så lenge du ikke gir bånn gass (da kan man få den typiske "ballonglyden" i noen tilfeller).
Elbilist

Oreo

Sitat fra: turbolurbo på tirsdag 16. desember 2014, klokken 01:47
1 årsdag i dag(!) og 17606,5 km. Null ulyder fra DU og fortsatt fornøyd  :D

Tror jeg skal spandere kake på bilen i anledning dagen! Alle er invitert :D
Kake høres godt ut :-) Jeg stiller.

Jeg er usikker på om jeg kan stille meg i rekken her eller ikke.
Problemfritt så langt ca 32k km, dvs jeg har ikke hatt havari, men har ventet siden i sommer på å få diagonosert en "lyd" som viste seg i å ende med time i februar (!) for DU bytte.
Har aldri hatt rekkeviddeangst i den forstand å gå tom for strøm, men har det nå for å "gå tom for DU",
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

rakriste

35k her nå, litt over ett år, ingen ulyder så langt
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

navelso

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 16. desember 2014, klokken 00:22
Sitat fra: Car-El på mandag 15. desember 2014, klokken 23:58
Dette e en positiv tråd!
Surmaga oppstøt blir møtt med en imaginær, men positiv, springskalle!
Vi vil høre om de 6000, minus de 350, som ikke opplever problemer med DU!

Det er ikke så ofte vi er enige, du dialekt skriket fra nord, men hvis det skal være noe poeng her så må det vel være at massene som ikke har problemer med DU gir en lyd fra seg.


Et lite pip herfra. Ingen problemer med DU eller andre ting etter 19.000 kilometer.
Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

RonnyØ

Kun pip ved flat pedal. Ellers er det bare:


bb

Sitat fra: TS på mandag 15. desember 2014, klokken 20:19
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 15. desember 2014, klokken 20:09
Som nøytralisering til tråden Drive Unit Failure kunne det være ønskelig å få logget DUs som har funket problemfritt i lengre tid. Eksempelvis 50K km og lengre.

Har du en slik succes story å melde?

BB byttet etter 70' ja. Havari.
Nei, det stemmer ikke. Jeg hadde batteritrøbbel ved 86k og fikk byttet pakken. Ved 97k byttet jeg DU. Min DU var kanskje den som hadde gått lengst i verden (av de som det var feil på).
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Celter

22 000km. Ingen problemer, heller ikke noen form for ulyd.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA