Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyrere forbruk etter siste oppdateringer

Startet av JO, onsdag 03. desember 2014, klokken 14:14

« forrige - neste »

jazzwheel

Har vi egentlig noen reelle tall på hva regen gjør for rekkevidden?

Jeg kjørte Oslo - Lillehammer for en måned siden i regnvær og +4-5C grader med 19" R2 og endte på nøyaktig 200Wh/km. Det var med AC på og low regen slik jeg alltid gjør.

Havebigfun

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 17. desember 2014, klokken 19:24
Har vi egentlig noen reelle tall på hva regen gjør for rekkevidden?

Jeg kjørte Oslo - Lillehammer for en måned siden i regnvær og +4-5C grader med 19" R2 og endte på nøyaktig 200Wh/km. Det var med AC på og low regen slik jeg alltid gjør.
Det vil være avhengig av kjørestilen man har- optimalisert kjøring innebærer knapt bremsing eller regen fordi man reduserer farten i tide (ved å seile)- i såfall betyr regen ikke mye- om man kjører bytraffikk og/eller bruker bremsene mye er regen (high) vesentlig mer økonomisk enn bremsing.

OleT

Snittforbruk sist vinter, R2 og utendørsparkering på jobb, 234 Wh/km
Snittforbruk i sommer, samme (men sommerdekk og høyere temperatur) 209 Wh/km.
Snittforbruk nov-des i år, samme dekk og samme forhold som sist vinter, 234 Wh/km.

I dag brukte jeg 210 TIL jobb, started med nyladet (varmt) batteri. Hjem igjen brukte jeg 254 - snitt på 232.

Hele forskjellen er i om batteriet er varmt eller kaldt, og om veien er tørr eller våt.

Jeg kjører samme strekningen hver dag, men ikke alltid samme ruten: Salhus-Sandsli-Salhus, 34-36 km hver vei.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Hyperstress

Har det vært tilfeller der biler har stoppet før 0 da, siden de har øket bufferen under 0? Altså for å være sikker på at bilen går når den kommer ned til 0, selv om estimatet ikke er helt nøyaktig. Hvis de bare har økt bufferen for å øke bufferen så er det rart. Hvis en kan måle nøyaktig rest når batteriet er nesten tomt, så er det helt unødvendig med buffer i det hele tatt. Mye enklere å forholde seg til at 0 er 0, og da stopper bilen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Det er jeg faktisk helt enig i. Å vite hva man har er det aller beste, så får man gjøre sine egne vurderinger rundt sikkerhetsmargin. En udefinert grå "masse" som reserve under 0 er vanskelig å forholde seg til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA