Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig varmeapparat?

Startet av Cowboystrekk, mandag 15. desember 2014, klokken 11:21

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Disponerer en Leaf gjennom jobben som brukes til lengre turer ukentlig, 2011-modell uten varmepumpe. Om sommeren ligger forbruket konsekvent på 1.2-1.4, med varme på 17C med rundt 0C og tørr veg havner forbruket på 1.8-1.9, når jeg dropper varme er jeg nede på sommerforbruk igjen, men det blir ganske uholdbart med langturer. Jeg har i det siste måttet droppe flere lengre turer som jeg fint hadde tatt om sommeren, men ikke tørr nå pga at den såvidt greier 10-11-mil. På Teslaen min er vinterforbruket uten varme 1.5-1.7, med varme på 18C er det 1.8-1.9, den har heller ikke varmepumpe. Er det noe galt med klimaanlegget på jobbleafen eller er varmeanlegget virkelig så lite effektivt? Har ikke fått prøvd Leaf med varmepumpe så aner ikke hvor stor forskjellen er.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Daeedor

Trodde Tesla hadde varmepumpe jeg ? ( kjører aircondition i revers = varmepumpe ?)  .

2011 Leaf har det ikke ihvertfall , det stemmer.

Thomas Parsli

#2
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 15. desember 2014, klokken 11:21
Er det noe galt med klimaanlegget på jobbleafen eller er varmeanlegget virkelig så lite effektivt?

Varmeapparatet på 2011 og 2012-modellene har et stort varmetap (det er plassert uisolert i motorrommet) og er ganske ueffektivt i virkemåten. Forvarming av bilen helper imidertid, kalde dager forvarmer jeg opp mot en time!

Det skal vissnok hjelpe å isolere varmeapparatet, men det er noen timers arbeid og ingen har faktisk målt hvor effektivt det er (opp mot 20% nevnes): http://www.wikihow.com/Insulate-Heating-and-Coolant-Pipes-in-2011-2012-Nissan-LEAF

Mitt forbruk på strekning Asker-Oslo-Asker varierer mellom 0,10kWh/km (sommer, 25 grader, tørr vei, ingen AC) og 0,25 (vinter, -20 grader, tørr vei og varmeapparatet på 20 grader).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Cowboystrekk

Sitat fra: Daeedor på mandag 15. desember 2014, klokken 12:19
Trodde Tesla hadde varmepumpe jeg ? ( kjører aircondition i revers = varmepumpe ?)  .

2011 Leaf har det ikke ihvertfall , det stemmer.
Har forstått det sånn at Tesla ikke har varmepumpe, men mulig den har det? Det samt det Thomas sier kan ihvertfall forklare en hel del!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Marius Engel

Tesla har vel varmesløyfer som henter ut overskuddsvarme fra motor og andre komponenter?

Cowboystrekk

Tregt svar, ja, det stemmer nok.

Dagens skuffelse: Prøvde en helt ny Leaf med varmepumpe. Kjøre en lengre rute med 16C på klima (tidvis luft mot vindu pga dugg), 5 personer i bilen, nokian R2 med litt ekstra luft. Forbruket på en ganske flat tur på 60 km endte på 198 Wh\km, det synes jeg er dårligere enn forventa med varmepumpe, omtrent akkurat det samme som min egen bil med 4 cm bredere dekk og 500 kg mer å drasse på. Det var stort sett bart ute og 2 minusgrader,  trodde varmepumpa skulle utgjøre litt mer enn at jeg såvidt kommer meg over 10 mil.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kjell Leaf

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:35
Tregt svar, ja, det stemmer nok.

Dagens skuffelse: Prøvde en helt ny Leaf med varmepumpe. Kjøre en lengre rute med 16C på klima (tidvis luft mot vindu pga dugg), 5 personer i bilen, nokian R2 med litt ekstra luft. Forbruket på en ganske flat tur på 60 km endte på 198 Wh\km, det synes jeg er dårligere enn forventa med varmepumpe, omtrent akkurat det samme som min egen bil med 4 cm bredere dekk og 500 kg mer å drasse på. Det var stort sett bart ute og 2 minusgrader,  trodde varmepumpa skulle utgjøre litt mer enn at jeg såvidt kommer meg over 10 mil.
Det er rart da min med varmepumpe bruker adskillig mindre på samme kjøring med samme forhold og vekt i bilen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Marius Engel


Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:35
Tregt svar, ja, det stemmer nok.

Dagens skuffelse: Prøvde en helt ny Leaf med varmepumpe. Kjøre en lengre rute med 16C på klima (tidvis luft mot vindu pga dugg), 5 personer i bilen, nokian R2 med litt ekstra luft. Forbruket på en ganske flat tur på 60 km endte på 198 Wh\km, det synes jeg er dårligere enn forventa med varmepumpe, omtrent akkurat det samme som min egen bil med 4 cm bredere dekk og 500 kg mer å drasse på. Det var stort sett bart ute og 2 minusgrader,  trodde varmepumpa skulle utgjøre litt mer enn at jeg såvidt kommer meg over 10 mil.

Jeg havner på ca 14,9 med våt veg, 0-5 grader ute, klima på 20 grader, hvis jeg kjører ca 3 mil.

På veldig korte turer blir det høyere.

Hadde du klima på auto, eller var AC også på?

Cowboystrekk

Hadde på auto, måtte defogge av og til. fartsgrensa var stort sett 80. Synes det var rart. Kan forbruket være høyere når bilen er helt ny? Vet at innkjøring av dekk kan ha litt å si. 300 km på telleren da den var ny sent i høst.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

LeafSwe

Vår euroleaf med värmepump förbrukar runt 2,5kwh/mil vid motorvägskörning 110-120km/t och värme inställd på 25grader för att få tillräckligt varmt. Runt 0 grader ute. Så räckvidden blir 6-7mil på 100% laddning  :(
Klimatanläggningen drar runt 3kwh.
3P+
3SR+

Cowboystrekk

Hadde ca 400 kg vekt i form av passasjerer i bilen, det kan sikkert ha påvirka litt og...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Marius Engel

Dekktrykk og type dekk kan også ha noe å si. Og som du sier, 0,4 tonn nyttelast.

Cowboystrekk

Hadde ca 45 psi i Nokian R2 så rullemotstand skulle vell være så optimal som man kan få det til, men dekkene var ikke innkjørt og vekta var drøy ja.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kjell Leaf

Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:12
Vår euroleaf med värmepump förbrukar runt 2,5kwh/mil vid motorvägskörning 110-120km/t och värme inställd på 25grader för att få tillräckligt varmt. Runt 0 grader ute. Så räckvidden blir 6-7mil på 100% laddning  :(
Klimatanläggningen drar runt 3kwh.
Må du ha den på 25 grader for å få det varmt nok ? Har du setevarme på i tillegg ? Har du sjekket om du har feber ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LeafSwe

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:14
Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:12
Vår euroleaf med värmepump förbrukar runt 2,5kwh/mil vid motorvägskörning 110-120km/t och värme inställd på 25grader för att få tillräckligt varmt. Runt 0 grader ute. Så räckvidden blir 6-7mil på 100% laddning  :(
Klimatanläggningen drar runt 3kwh.
Må du ha den på 25 grader for å få det varmt nok ? Har du setevarme på i tillegg ? Har du sjekket om du har feber ?

Haha! Har faktisk haft feber över nyår, annars brukar 22 räcka
3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA