Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alt du vil vite om elbillading, men var redd for å spørre om

Startet av Rio, søndag 14. desember 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 00:26
"Ladestolpe med ladesignalering"? Ladepunkt med ladesignallering, batteribiluttak med signallering?

"Regulator" ville jeg forsøkt å få bort. Jfr "spenningsregulator" noe som regulerer råspenningen ned til fin DC til batteriet, altså en del av laderen i bilen.

Ad Tesla.
Deres sider er noe rot. Bl.a. snakker de om en kommende "Høyspenningsstrømkontakt"!

Videre gir de en oversikt over ladeeffekt ved forskjellige spenninger og strømmer, men en må regne for å oppdage når de snakker 230V to-leder  ;) lading og når de bruker tre faser.

Videre ad Tesla supercharger. Her sitter plutselig IKKE laderen i bilen, men i "superladeren" i stasjonen. Bilen lades med DC.

Pt vet jeg bare om Tesla som lader med DC, men kommer nok flere.



Problemet er at ordet også må funke for "ladekladder", "hjemmeladere" også. Per i dag har jeg ikke noe bedre ord enn "regulator", selv om den strengt tatt ikke regulerer. Samme med "ladebegrenser" - det er ikke den som gjør begrensingen.

Vedr. ladere/hurtigladere/superladere: alle disse er ladere som gir ut likestrøm (DC), og kobles til batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: laumb på mandag 15. desember 2014, klokken 00:16
Volt: bra forklaring.
Ampére: bytte til en variant av; "kan sammenlignes med hvor åpen en vannkran er"?

V (trykk) + A (åpning) = stor mengde strøm W.

Ellers fin guide!

Ja, jeg kan prøve å få inn noe med vannkran og/eller vannflyt.

Takk! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 00:36

Vedr. ladere/hurtigladere/superladere: alle disse er ladere som gir ut likestrøm (DC), og kobles til batteriet.

Snakker vi forbi hveraandre nå? All lading er DC på batteriet. Jeg snakker om hvor AC/DC- omformingen skjer.

I en Tesla kan det stå én eller to tre-faseladere i bilen. Bilen lader med 11 eller 22 kW AC inn over ladekabelen.

Dersom du tar Teslaen med til en Tesla supercharger, så kobles bilens ladere bort, laderen står nå i stasjonen og sender høyspent DC gjennom kabelen til bilen med en effekt på 120 kW.

automat


Sitat fra: tklev på søndag 14. desember 2014, klokken 23:45

Har du noen bedre måte å definere hva som er akseptabelt forhold mellom kjøretid og ladetid? Tenk deg en tur til Milano fra Trondheim. Hvor ofte og hvor lenge hadde du syntes det var greit å ta en pause?

Nå er det neppe kjøre- og ladetider på turer mellom Milano og Trondheim som står øverst på spørsmålslista til de som prøver å orientere seg i ladejungelen. Det er bedre å legge inn en link til Teslas sider, for de som vil vite mer om Teslas ladefilosofi.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rio

Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 00:53
Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 00:36

Vedr. ladere/hurtigladere/superladere: alle disse er ladere som gir ut likestrøm (DC), og kobles til batteriet.

Snakker vi forbi hveraandre nå? All lading er DC på batteriet. Jeg snakker om hvor AC/DC- omformingen skjer.

I en Tesla kan det stå én eller to tre-faseladere i bilen. Bilen lader med 11 eller 22 kW AC inn over ladekabelen.

Dersom du tar Teslaen med til en Tesla supercharger, så kobles bilens ladere bort, laderen står nå i stasjonen og sender høyspent DC gjennom kabelen til bilen med en effekt på 120 kW.

Jo, men det er vel det samme på e-Golf, Leaf og de andre som kan hurtiglades, med mindre jeg misforstår deg?

Når jeg hurtiglader med CHAdeMO så brukes ikke laderen i bilen, men CHAdeMO-hurtigladeren kobles til batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

Chademo, CSS og Tesla Superchargere forer elbilen med DC via kabelen.
Så akkurat den biten er ikke unik for Tesla Superchargere, bortsett fra effekten den kan levere på 400V pr i dag.

CSS kan levere inntil 86kW, men er begrenset til 100A 200A og dermed 40kW 80kW hvis bilen fores med 400V.

Edit:
Redigert faktafeil.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: sn0le på mandag 15. desember 2014, klokken 01:20
Chademo, CSS og Tesla Superchargere forer elbilen med DC via kabelen.
Så akkurat den biten er ikke unik for Tesla Superchargere, bortsett fra effekten den kan levere på 400V pr i dag.

CSS kan levere inntil 86kW, men er begrenset til 100A og dermed 40kW hvis bilen fores med 400V.

Nei, det er 200A for CCS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Ja, sorry, my bad. :)
Mente å huske det var 100A, men du har selvfølgelig rett. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

muggost

Bra tiltak! Forresten har jeg èn ting å tilføye: Jeg synes jeg du burde har en begrepsforklaring helt i starten av dokumentet. Det er sikkert en del som ikke engang vet hva kW betyr :) Men det er en sånn ting du kan gjøre når du er helt ferdig med prosateksten; Gå gjennom alle begreper og forkortelser og "definer" dem. Wikipedia er fin til å finne tekstforslag :)

Hyperstress

Fin oversikt!

Ang volt og ampere dersom en sammenligner med vann: Blir det ikke ukorrekt å sammenligne spenning med trykk?
Dersom kW er vannmengden som kommer ut av røret til en hver tid, og A er hvor raskt det renner, så burde vel V være dimensjonen på røret og ikke trykket(?) Blir røret større så renner vannet saktere (forutsatt samme vannmengde), og motsatt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Panduck

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 22:34
Jeg skrev en introduksjon for å fortelle nye elbilister det man trenger å vite om lading, og litt til.

Synes det kan være greit å nevne litt om at hurtigladere med flere uttak (CCS / Chademo) ikke nødvendigvis kan lade to biler samtidig...

sn0le

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 17. desember 2014, klokken 08:55
Fin oversikt!

Ang volt og ampere dersom en sammenligner med vann: Blir det ikke ukorrekt å sammenligne spenning med trykk?
Dersom kW er vannmengden som kommer ut av røret til en hver tid, og A er hvor raskt det renner, så burde vel V være dimensjonen på røret og ikke trykket(?) Blir røret større så renner vannet saktere (forutsatt samme vannmengde), og motsatt.

Spenning (Volt) er et uttrykk for forskjellen mellom 2 elektriske potensialer.
Dvs om den ene siden har en overflod av negative elektroner sammenligned med den andre siden.
Så trykk er nok mere korrekt.

Du kan ha 1" rør, og mengden med vann som strømmer gjennom røret vil være forskjellig om trykket fra krana/ventilen er 1 bar eller om det er 4 bar.

Høyere trykk vil gi en høyere vanngjennomstrømming selv om røret i begge eksempler er like tykt.
Så kommer man til en grense der det rett og slett ikke er mulig å presse mere vann gjennom, selv om trykket øker.
Da må man øke størrelsen på røret, ikke ulikt at man øker tverrsnittet på en strømkabel om man skal ha en større strøm gjennom kabelen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 00:36
Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 00:26
"Regulator" ville jeg forsøkt å få bort. Jfr "spenningsregulator" noe som regulerer råspenningen ned til fin DC til batteriet, altså en del av laderen i bilen.
Problemet er at ordet også må funke for "ladekladder", "hjemmeladere" også. Per i dag har jeg ikke noe bedre ord enn "regulator", selv om den strengt tatt ikke regulerer. Samme med "ladebegrenser" - det er ikke den som gjør begrensingen.
Forslag: kontrollenhet
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Høres ikke dumt ut.

"Hjemmelader" er et uttrykk som stort sett ikke bør brukes. Det forvirrer. En tror det er montert en lader i huset, det er det vel ikke mange som har type2 mode4 hjemme?

I stedet: "kontrollert ladekontakt for elbil", ladekontakt, styrt/kontrollert ladekontakt....

valvolainen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA