Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gode vinterdekknyheter :)

Startet av Cowboystrekk, fredag 12. desember 2014, klokken 08:53

« forrige - neste »

Cowboystrekk

http://www.bmwblog.com/2014/12/12/nokian-hakkapeliitta-r2-now-available-bmw-i3/ Rullemotstandkarakter A, det er ekstremt uvanlig for selv sommerdekk og vil muligens gi 5-10 km lengre rekkevidde vinterstid kontra standarddekkene, egenskapene på is og snø er garantert bedre da dette er testvinneren i siste NAF-test :)

Vurderer stadig en elbil nr.2 og følger litt med på BMW, dårlig dekkutvalg vinterstid (det er vell bare et alternativ) har gjort meg en smule skeptisk, men dette er jo veldig gode nyheter :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bromm

Nå er faktisk Blizzak NV svært gode piggfridekk også iht. min erfaring. De tar seg mye bedre frem enn Hakka7 m/pigg på min forrige 118d. Og jeg har flere ganger holdt på å gå over ende etter å ha gått ut av bilen der jeg ikke trodde det var glatt, siden de sitter veldig godt på underlaget. Men det er bra at det kommer alternativer - man skal jo bytte om noen år :D

Cowboystrekk

Jepp, ikke noe galt om de eksisterende dekkene, men R2 er neppe dårligere, heller trolig litt bedre på snø\is, men da dårligere på bar\våt veg og. R2 vant vinterdekktesten i år (delt 1.plass) samt at du vil få noe lengre rekkevidde som sikkert er kjærkomment for flere. Mer å velge i er alltid en fordel :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Vind

Nå er vel faktisk standard vinter dekk på i3 svært gode - og gir faktisk noe lavere forbruk enn sommerdekkene. 

Dette skyldes til en viss grad sommerdekkene som er bredere bak og gir litt mere rullemotstand.

..men det er flott med alternativer da.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sungrazer

Enda flere gode dekknyheter. Nokian produserer nå et dekk som heter WR D4, men det ser foreløpig ikke ut som om det finnes i Norge, eller så er bare ikke den norske websiden oppdatert enda.

https://www.nokiantyres.com/non-studded-tyres/nokian-wr-d4/

WR D4 ser ut som om det er laget mer for våte veier enn R2 som er mer beregnet på rent snøføre.


2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Beckern

Sitat fra: Sungrazer på fredag 18. desember 2015, klokken 06:31
Enda flere gode dekknyheter. Nokian produserer nå et dekk som heter WR D4, men det ser foreløpig ikke ut som om det finnes i Norge, eller så er bare ikke den norske websiden oppdatert enda.

https://www.nokiantyres.com/non-studded-tyres/nokian-wr-d4/

WR D4 ser ut som om det er laget mer for våte veier enn R2 som er mer beregnet på rent snøføre.

Sikkert kontinetalt vinterdekk. Ansett som en styggedom og livsfarlig av menings-mafiaen men et dekk jeg seriøst vil vurderer mtp at det er våte veier jeg kjører på 95% av tiden på vinteren. Nokian R2 er vel blant de aller dårligste på vått.

Sungrazer

Sitat fra: Beckern på fredag 18. desember 2015, klokken 11:27
Sikkert kontinetalt vinterdekk. Ansett som en styggedom og livsfarlig av menings-mafiaen men et dekk jeg seriøst vil vurderer mtp at det er våte veier jeg kjører på 95% av tiden på vinteren. Nokian R2 er vel blant de aller dårligste på vått.

Min tanke også - er jo ikke snø lenger her på østlandet, og de gangene det er snø duger nok WR D4 til det også. Godt å ha flere alternativer tenker jeg.

Hvilke alternativer finnes på sommerdekk? Virker som forsvinnende lite.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Beckern

Sitat fra: Sungrazer på fredag 18. desember 2015, klokken 13:21
Sitat fra: Beckern på fredag 18. desember 2015, klokken 11:27
Sikkert kontinetalt vinterdekk. Ansett som en styggedom og livsfarlig av menings-mafiaen men et dekk jeg seriøst vil vurderer mtp at det er våte veier jeg kjører på 95% av tiden på vinteren. Nokian R2 er vel blant de aller dårligste på vått.

Min tanke også - er jo ikke snø lenger her på østlandet, og de gangene det er snø duger nok WR D4 til det også. Godt å ha flere alternativer tenker jeg.
Det viser seg gang på gang at i praktisk bruk utgjør fører en langt større forskjell enn dekkene. Når vi også har optimale dekk for snø og slaps-vei (smale med hardt trykk) så forutsetningene er gode uansett dekktype faktisk :)
Sitat
Hvilke alternativer finnes på sommerdekk? Virker som forsvinnende lite.
Aner ikke og det trenger vi vel ikke tenke på neste år.


Kanon

Dekkene er bra de, men det hender jeg savner pigg! På polert is og underkjølt regn, som ser ut til og bli mer vanlig, er piggdekk best.

Sungrazer

Sitat fra: Kanon på fredag 18. desember 2015, klokken 14:32
Dekkene er bra de, men det hender jeg savner pigg! På polert is og underkjølt regn, som ser ut til og bli mer vanlig, er piggdekk best.

De to dagene i året det er glarholke kan jeg heller la bilen stå enn å høre på knatringen fra piggdekk resten av tiden. :P
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Kanon



De to dagene i året det er glarholke kan jeg heller la bilen stå enn å høre på knatringen fra piggdekk resten av tiden. :P
[/quote]

Skulle jeg latt bilen stå hvergang det er holke her, kunne jeg latt være og ha bil  vinterstid.

Klykken

Sitat fra: Kanon på lørdag 19. desember 2015, klokken 00:17
Skulle jeg latt bilen stå hvergang det er holke her, kunne jeg latt være og ha bil  vinterstid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer


Sitat fra: Kanon på lørdag 19. desember 2015, klokken 00:17
Skulle jeg latt bilen stå hvergang det er holke her, kunne jeg latt være og ha bil  vinterstid.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

Midtnorge! Frost, snø og mildvær skaper mye moro føre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Klykken på lørdag 19. desember 2015, klokken 21:33
Midtnorge! Frost, snø og mildvær skaper mye moro føre.
Midt-Norge her også - nærmere bestemt Vikhammer rett utenfor Trondheim... Har ikke sett snurten til den holka her, så langt denne vinteren ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA